A bizonyságtétel hete (igehirdetési előkészítő; 2014. Oculi vasárnapja)
textus: Jn 1,35-40
1. A vasárnap
jellege
A vasárnap felirata: „Szemem állandóan
az Úrra néz” (Zsolt 25,15)
A látás vasárnapja.
Vagy böjtközép
vasárnap.
A bizánci liturgia
szerint „kereszthódoló vasárnap” (Mk 8,34-35).
Témaként Hafenscher Liturgikája az „Isten bárányá”-t jelöli
meg.
Szinyei Merse Pál:
Oculi (szalonkales)
2. Exegézis
„35Másnap
ismét ott állt János két tanítványával együtt, 36és
rátekintve Jézusra, aki arra járt, így szólt: „Íme, az Isten
Báránya!” 37Meghallotta
a két tanítvány, hogy ő ezt mondta, és követték Jézust.
38Jézus
megfordult, és amikor meglátta, hogy követik őt, megszólította
őket: „Mit kerestek?” Ők pedig ezt válaszolták: „Rabbi -
ami azt jelenti: Mester -, hol van a lakásod?” 39Ő
így szólt: „Jöjjetek, és meglátjátok.” Elmentek tehát,
meglátták, hol lakik, és nála maradtak azon a napon; körülbelül
délután négy óra volt ekkor. 40A
kettő közül, akik ezt hallották Jánostól és követték őt,
András, Simon Péter testvére volt az egyik.”
35-36.v.:
Keresztelő János második bizonyságtétele
János evangéliuma a
bizonyságtételek evangéliuma:
pl.: - Jn 4,39k (samáriai asszony)
- Jn 11,45: Lázár
feltámasztása után, Mária bizonyságtétele: „Ekkor sokan
hittek benne azok közül a zsidók közül, akik elmentek Máriához
és látták, amit Jézus tett.”
Mi János
bizonyságtétele: „Íme, az Isten Báránya!” - azért
ekkor még nem volt egyértelmű ez a „bárány”-kép. Nekünk
az, de ott egészen másképpen hatott, főleg annak a fényében,
hogy milyen messiást vártak.
- Nem csupán bárány,
hanem az Istennek a báránya: magyarul neki szánt, áldozat jelleg.
- „bárány” → „ἀμνὸς” → LXX ugyanezt a szót
használja: Num 7,15: „egy bikaborjú, egy kos és egy esztendős
bárány égőáldozatul,” és Num 28,1-4: „1Azután
így beszélt az ÚR Mózeshez: 2Parancsold
meg Izráel fiainak, és mondd meg nekik: Vigyázzatok arra, hogy a
megszabott időben mutassátok be a nekem szóló
áldozatot, az én kenyeremet, kedves illatú tűzáldozatul. 3Mondd
meg nekik: Ezt a tűzáldozatot mutassátok be az ÚRnak: naponta két
hibátlan egyéves bárányt állandó égőáldozatul. 4Az
egyik bárányt reggel készítsd el, a másik bárányt pedig
estefelé készítsd el.”
- Mindkét esetben
tűzáldozattal kapcsolatban látjuk a „bárány”-t. Azonban ez
utóbbiban ott van egy nagyon fontos utalás: „megszabott idő” →
konkrét ideje van az áldozatnak és a Messiásnak is, nem csupán
esetlegesen lett kiválasztva az adott időszak.
pl.: Gal 4,4: „4De
amikor eljött az idő teljessége, Isten elküldte Fiát,”
vagy Ef 1,10: „az idők teljességének arról a rendjéről,
hogy a Krisztusban egybefoglal mindeneket, azt is, ami a mennyben, és
azt is, ami a földön van.”
37.v.:
hallottak → „követték” Jézust: „ἀκολουθέω” -
később a mindent elhagyó kizárólagos követés szava, de itt még
csak: „utána mentek”
A későbbi
„velemardás” és „meglátás” szükséges a teljes tanítványsághoz!
38.v.:
Jézus „odafordul”: „στρέφω” - arcát az
ellenkező irányba fordítja
(ellenkező előjellel: Lk 9,62)
Jézus „meglátta”:
„θεάομαι” - néz, lát, szemlél, megbámul
Egy látszólag
értelmetlen párbeszéd:
Jézus: - „Mit
kerestek?” → nem mondja, hogy „kövess”, vagy „mit
akartok”, vagy miért követtek”, vagy „kopjatok le”, és nem
azt mondja, hogy „kit kerestek”
Tanítványok: -
„Rabbi – hol van a lakásod?”
- „Rabbi”:
„διδάσκαλος”. Eredetileg a ez csak annyit jelentett,
hogy „Uram”, kvázi megszólítás, csak a 2. századtól lett
tanító jelentése a szónak. A „mester” pedig az UFO
sajátossága.
Talán itt még nem is
Jázus tanítványainak számítottak, hanem Jánosénak! Még csak
egy nagy embert, tanítót, láthattak benne.
- „lakásod” - ez
nem az ingatlan, hanem „ποῦ μένεις”, azaz, „hol
laksz”, „hol tartózkodsz”
39.v.:
A textus scopusa: „Jöjjetek, és meglátjátok.” →
„Ἔρχεσθε” (imperat) – jöjjetek; „ὄψεσθε”
(fut.) - „meg fogjátok látni”; „meglátjátok majd”
- Jn 4,29: „Jöjjetek,
lássátok azt az embert, aki megmondott nekem mindent, amit tettem:
vajon nem ez-e a Krisztus?” - a samáriai asszony története
(ismét)
- Zsolt 46,9:
„Jöjjetek, lássátok az ÚR tetteit, aki bámulatos dolgokat
művel a földön.”
- Zsolt 66,5: „Jertek
és lássátok Isten tetteit! Félelmesek dolgai az emberek között:”
Elmentek – meglátták
– nála maradtak
+ du.
négy óra volt!
40.v.:
Konkretizálás, hogy nem csak egy tanmese az egész, nem csak szép
történet, hanem
valóságos esemény: András volt az egyik tanítvány a Simon Péter
testvére.
3. Kontextus:
tanítványok nevesítése és „du. négy óra” (ez is időbeni
konkrétum)
Egység: Jn 1,1-2,11
Mintha egy napló lenne
az első másfél fejezet!
Kulcsszó: „másnap”
0. 1,1-17
Bevezetés/elméleti alapok: János prológus
- egy kis
közbevetéssel: Jn 1,7-8 Keresztelő János: előrevetítés/ízelítő,
mint a 1,40-ben Simon Péter
(később kapja a nevet)
1.
19-28 Keresztelő János első bizonyságtétele (még Jézus nélkül)
első
nap
2.
29-34 Keresztelő János második bizonyságtétele (első Jézus
jelenlétében)
második nap
3. 25-36
Keresztelő János harmadik bizonyságtétele (második Jézus
jelenlétében)
4. 37-42 első
tanítványok (névtelen és András + Simon megemlítve)
harmadik nap
5. 43-51 újabb
tanítványok (Fülőp és Natanaél) – itt sincsen adekvát
kérdés, mint az 1,38-ban
negyedik nap
6. 2,1-11 kánai
menyegző (az első csoda, amit Jézus János szerint nem nagyon
akart megtenni)
„harmadik napon”
=>
Jézus első hete a szolgálatban!
4. Hit hallásból
van
Mindenkinek szól
valaki. A tanítványok vagy Jánostól vagy egymástól hallottak a
dologról, de nem Jézustól!
Rádöbbenés mértéke:
„Isten báránya” (András) – Jézus József fia (Fülöp)–
Jézus Isten fia (Natanaél)
5. Témák:
a) Áldozat,
bárány - de vigyázni kell, hogy ne nagypénteki prédikáció
legyen.
b) A látást
megelőző folyamatok, „szemem állandóan az Úrra néz”, kicsit
másképpen
hallani – menni –
meglátni
- A látás csak a
harmadik a sorban!
- és ehhez
kapcsolódóan: A mi közösségeinkben lehet-e látni?
- Mert Jézus lát bennünket, odafordul hozzánk, érdekli, ami velünk történik!
c) Az új
teremtés első hete
Kicsit távoli és
bővebb összefüggéseket kíván, de legalább érdekességképpen
érdemes megemlíteni!
d) „Mit
kerestek?”
Mi az amit keresünk a
templomban? Mi az amit keresünk Krisztusban (Istenben?)? Mi az amit
keresünk a gyülekezetben? Mi az amit keresünk a böjtben?
!Jézus első szava Jn
evangélumában!
Du 4 óra (10 óra az
eredetiben) → olyan maradandó, hosszú évek után is
felejthetetlen pillanat!
„Kereső”: egy
olyan kifejezés, ami a Krisztusra találás (megtaláltatás!) egy
fontos lépcsője, de egyben jó „búvóhely” is a stagnálásra.
Itt a biztatás és imádság szolgálata a fontos!
e)
Bizonyságtétel, mint olyan
Hogyan lehetek Jézus
követője, ha nem vagyok kortársa? /ha ilyen távol vagyok már
tőle időben?
Többszöri és
egyértelmű bizonyságtételre van szükség! („Vallott és nem
tagadott.” - Jn 1,20) Lehet beszélni cselekedetekről, azok
bizonyságerejéről, példamutató életről, passzív
evangelizációról, de az ige egyértelműsíti szóban és
konkrétan is kell bizonyságot tenni!
Éppen ezért a
keresztény ember kiváltsága és kötelessége a bizonyságtétel!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése