A bizonyságtétel hete (igehirdetési előkészítő; 2014. Oculi vasárnapja)

textus: Jn 1,35-40


1. A vasárnap jellege

A vasárnap felirata: „Szemem állandóan az Úrra néz” (Zsolt 25,15)

A látás vasárnapja.

Vagy böjtközép vasárnap.

A bizánci liturgia szerint „kereszthódoló vasárnap” (Mk 8,34-35).
Témaként Hafenscher Liturgikája az „Isten bárányá”-t jelöli meg.

Szinyei Merse Pál: Oculi (szalonkales)





2. Exegézis



35Másnap ismét ott állt János két tanítványával együtt, 36és rátekintve Jézusra, aki arra járt, így szólt: „Íme, az Isten Báránya!” 37Meghallotta a két tanítvány, hogy ő ezt mondta, és követték Jézust. 38Jézus megfordult, és amikor meglátta, hogy követik őt, megszólította őket: „Mit kerestek?” Ők pedig ezt válaszolták: „Rabbi - ami azt jelenti: Mester -, hol van a lakásod?” 39Ő így szólt: „Jöjjetek, és meglátjátok.” Elmentek tehát, meglátták, hol lakik, és nála maradtak azon a napon; körülbelül délután négy óra volt ekkor. 40A kettő közül, akik ezt hallották Jánostól és követték őt, András, Simon Péter testvére volt az egyik.



35-36.v.: Keresztelő János második bizonyságtétele

János evangéliuma a bizonyságtételek evangéliuma:

pl.: - Jn 4,39k (samáriai asszony)

- Jn 11,45: Lázár feltámasztása után, Mária bizonyságtétele: „Ekkor sokan hittek benne azok közül a zsidók közül, akik elmentek Máriához és látták, amit Jézus tett.



Mi János bizonyságtétele: „Íme, az Isten Báránya!” - azért ekkor még nem volt egyértelmű ez a „bárány”-kép. Nekünk az, de ott egészen másképpen hatott, főleg annak a fényében, hogy milyen messiást vártak.

- Nem csupán bárány, hanem az Istennek a báránya: magyarul neki szánt, áldozat jelleg.

- „bárány” → „ἀμνὸς” → LXX ugyanezt a szót használja: Num 7,15: „egy bikaborjú, egy kos és egy esztendős bárány égőáldozatul,” és Num 28,1-4: „1Azután így beszélt az ÚR Mózeshez: 2Parancsold meg Izráel fiainak, és mondd meg nekik: Vigyázzatok arra, hogy a megszabott időben mutassátok be a nekem szóló áldozatot, az én kenyeremet, kedves illatú tűzáldozatul. 3Mondd meg nekik: Ezt a tűzáldozatot mutassátok be az ÚRnak: naponta két hibátlan egyéves bárányt állandó égőáldozatul. 4Az egyik bárányt reggel készítsd el, a másik bárányt pedig estefelé készítsd el.

- Mindkét esetben tűzáldozattal kapcsolatban látjuk a „bárány”-t. Azonban ez utóbbiban ott van egy nagyon fontos utalás: „megszabott idő” → konkrét ideje van az áldozatnak és a Messiásnak is, nem csupán esetlegesen lett kiválasztva az adott időszak.

pl.: Gal 4,4: „4De amikor eljött az idő teljessége, Isten elküldte Fiát,” vagy Ef 1,10: „az idők teljességének arról a rendjéről, hogy a Krisztusban egybefoglal mindeneket, azt is, ami a mennyben, és azt is, ami a földön van.



37.v.: hallottak → „követték” Jézust: „ἀκολουθέω” - később a mindent elhagyó kizárólagos követés szava, de itt még csak: „utána mentek”

A későbbi „velemardás” és „meglátás” szükséges a teljes tanítványsághoz!



38.v.: Jézus „odafordul”: „στρέφω” - arcát az ellenkező irányba fordítja 
(ellenkező előjellel: Lk 9,62)

Jézus „meglátta”: „θεάομαι” - néz, lát, szemlél, megbámul




Egy látszólag értelmetlen párbeszéd:

Jézus: - „Mit kerestek?” → nem mondja, hogy „kövess”, vagy „mit akartok”, vagy miért követtek”, vagy „kopjatok le”, és nem azt mondja, hogy „kit kerestek”

Tanítványok: - „Rabbi – hol van a lakásod?”

- „Rabbi”: „διδάσκαλος”. Eredetileg a ez csak annyit jelentett, hogy „Uram”, kvázi megszólítás, csak a 2. századtól lett tanító jelentése a szónak. A „mester” pedig az UFO sajátossága.

Talán itt még nem is Jázus tanítványainak számítottak, hanem Jánosénak! Még csak egy nagy embert, tanítót, láthattak benne.

- „lakásod” - ez nem az ingatlan, hanem „ποῦ μένεις”, azaz, „hol laksz”, „hol tartózkodsz”



39.v.: A textus scopusa:Jöjjetek, és meglátjátok.” → „Ἔρχεσθε” (imperat) – jöjjetek; „ὄψεσθε” (fut.) - „meg fogjátok látni”; „meglátjátok majd”

- Jn 4,29: „Jöjjetek, lássátok azt az embert, aki megmondott nekem mindent, amit tettem: vajon nem ez-e a Krisztus?” - a samáriai asszony története (ismét)

- Zsolt 46,9: „Jöjjetek, lássátok az ÚR tetteit, aki bámulatos dolgokat művel a földön.

- Zsolt 66,5: „Jertek és lássátok Isten tetteit! Félelmesek dolgai az emberek között:

Elmentek – meglátták – nála maradtak

+ du. négy óra volt!



40.v.: Konkretizálás, hogy nem csak egy tanmese az egész, nem csak szép történet, hanem valóságos esemény: András volt az egyik tanítvány a Simon Péter testvére.







3. Kontextus: 
tanítványok nevesítése és „du. négy óra” (ez is időbeni konkrétum)



Egység: Jn 1,1-2,11



Mintha egy napló lenne az első másfél fejezet!

Kulcsszó: „másnap”



0. 1,1-17 Bevezetés/elméleti alapok: János prológus

- egy kis közbevetéssel: Jn 1,7-8 Keresztelő János: előrevetítés/ízelítő, mint a 1,40-ben Simon Péter (később kapja a nevet)

1. 19-28 Keresztelő János első bizonyságtétele (még Jézus nélkül)

első nap

2. 29-34 Keresztelő János második bizonyságtétele (első Jézus jelenlétében)

második nap

3. 25-36 Keresztelő János harmadik bizonyságtétele (második Jézus jelenlétében)

4. 37-42 első tanítványok (névtelen és András + Simon megemlítve)

harmadik nap

5. 43-51 újabb tanítványok (Fülőp és Natanaél) – itt sincsen adekvát kérdés, mint az 1,38-ban

negyedik nap

6. 2,1-11 kánai menyegző (az első csoda, amit Jézus János szerint nem nagyon akart megtenni)

„harmadik napon”



=> Jézus első hete a szolgálatban!





4. Hit hallásból van



Mindenkinek szól valaki. A tanítványok vagy Jánostól vagy egymástól hallottak a dologról, de nem Jézustól!



Rádöbbenés mértéke: „Isten báránya” (András) – Jézus József fia (Fülöp)– Jézus Isten fia (Natanaél)



5. Témák:

a) Áldozat, bárány - de vigyázni kell, hogy ne nagypénteki prédikáció legyen.



b) A látást megelőző folyamatok, „szemem állandóan az Úrra néz”, kicsit másképpen

hallani – menni – meglátni

- A látás csak a harmadik a sorban!

- és ehhez kapcsolódóan: A mi közösségeinkben lehet-e látni?
- Mert Jézus lát bennünket, odafordul hozzánk, érdekli, ami velünk történik!


c) Az új teremtés első hete

Kicsit távoli és bővebb összefüggéseket kíván, de legalább érdekességképpen érdemes megemlíteni!


d) „Mit kerestek?”

Mi az amit keresünk a templomban? Mi az amit keresünk Krisztusban (Istenben?)? Mi az amit keresünk a gyülekezetben? Mi az amit keresünk a böjtben?

!Jézus első szava Jn evangélumában!

Du 4 óra (10 óra az eredetiben) → olyan maradandó, hosszú évek után is felejthetetlen pillanat!

„Kereső”: egy olyan kifejezés, ami a Krisztusra találás (megtaláltatás!) egy fontos lépcsője, de egyben jó „búvóhely” is a stagnálásra. Itt a biztatás és imádság szolgálata a fontos!


e) Bizonyságtétel, mint olyan

Hogyan lehetek Jézus követője, ha nem vagyok kortársa? /ha ilyen távol vagyok már tőle időben?

Többszöri és egyértelmű bizonyságtételre van szükség! („Vallott és nem tagadott.” - Jn 1,20) Lehet beszélni cselekedetekről, azok bizonyságerejéről, példamutató életről, passzív evangelizációról, de az ige egyértelműsíti szóban és konkrétan is kell bizonyságot tenni!

Éppen ezért a keresztény ember kiváltsága és kötelessége a bizonyságtétel!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Mi a különbség az evangélikus, a katolikus és a református úrvacsora/áldozás között? (Evlelkész podcast #13)

Sült hal és reformáció (prédikáció, Reformáció ünnepe, 2020.10.31.)

A kenyér öröme (prédikáció, Padragkút-Ajka, Böjt 4. vasárnapja, 2017.03.26.)