Böjti sorozat 3.: Csoda a kezeink között (Áhítat, EHE, 2013.03.27)
textus: Mt 14,13-21
„13Amikor
meghallotta ezt Jézus, eltávozott onnan hajón egy lakatlan helyre
egyedül. Amikor meghallotta ezt a sokaság, utána ment gyalog a
városokból. 14Amikor
Jézus kiszállt, és meglátta a nagy sokaságot, megszánta őket,
és meggyógyította betegeiket. 15Amikor
esteledett, odamentek hozzá tanítványai, és így szóltak hozzá:
„Lakatlan ez a hely, és későre jár. Bocsásd el a sokaságot,
hogy menjenek a falvakba, és vegyenek élelmet maguknak.” 16Jézus
azonban ezt mondta nekik: „Nem kell elmenniük: Ti adjatok nekik
enni!” 17Ők
pedig így válaszoltak: „Nincs itt egyebünk, csak öt kenyerünk
és két halunk.” 18Ő
pedig ezt mondta: „Hozzátok ide nekem azokat!” 19Ekkor
megparancsolta a sokaságnak, hogy telepedjenek le a fűre, aztán
vette az öt kenyeret és a két halat, feltekintett az égre,
megáldotta, megtörte a kenyereket és a tanítványoknak adta, a
tanítványok pedig a sokaságnak. 20Miután
valamennyien ettek és jóllaktak, összeszedték a maradék
darabokat, tizenkét tele kosárral. 21Aki
pedig evett, mintegy ötezer férfi volt az asszonyokat és a
gyermekeket nem számítva.”
Böjti sorozat 2.
Klasszikus
igehely, klasszikus a történet. Hittanórák anyaga, kitűnően
lehet tanítani szinte minden korosztályban. Mégis különleges. Én
nagyon szeretem. Mindegyik evangéliumban megtalálható, inden
evangélista fontosnak gondolta. Máténál azonban kap egy érdekes
ízt a történet, ugyanis közvetlenül
Keresztelő János kivégzése
után, kvázi annak folyományaként szerepel a textus. Bár Márknál
is egymás mellett vannak, látnunk kell, hogy Máté az aki igazán
összekapcsolja történetet.
Keresztelő
Jánost azért ítélik el, mert beszólt Heródesnek, aki elvette a
bátyja feleségét, és azért végzik ki, mert ennek a feleségnek
a lánya megtetszik neki, ő pedig az anyja kedvéért Keresztelő
János fejét kéri ajándékba. „Amikor meghallotta ezt Jézus”
- kezdődik a textus. Képzelhetjük milyen lekiállapotban volt. Ne
felejtsük, hogy ő ugyanannyira volt ember, mint Isten. Máshol azt
olvassuk, hogy Jézus sírt egy barátja halála miatt (Jn 11,35),
akkor mit érezhetett, mi lehetett vele, akkor, amikor meghallotta
„ezt”, azt, hogy Keresztelő Jánost, az unokatestvérét, akiről
úgy nyilatkozik, hogy „asszonytól születettek közül nincs
senki nagyobb Jánosnál” (Lk 7,28) kivégezték, puszta
sértődöttségből és passzióból! El sem tudom képzelni! Ebben
a lélekállapotban nem csoda, hogy „eltávozott onnan hajón
egy lakatlan helyre egyedül”. Én is ezt tettem volna.
De
sajnos, vagy nem sajnos, de Jézus ekkorra már olyan népszerű
személy tett, hogy nem tehetett meg ilyet, élete állandóan a
rivaldafényben zajlott, minden alázata ellenére. A sokaság
megtudta, hogy hova ment, és felbőszült „paparazzoként”
követte őt. Persze nyilván, nem ennyire egyoldalú a tömeg,
hiszen betegeket is hoznak, hogy gyógyítsa meg őket. ÉS Jézus
nem zavarja el őket, pedig gyászában megtehetné teljes joggal,
hanem meggyógyítja a betegeket.
De
a tömeg nőttön nő és a nap pedig már lefelé kúszik és lassan
eltűnik a horizont alatt és amint olvastuk: „lakatlan hely”-en
vannak. A tanítványok aggódni kezdenek, hogy mit fog enni a
sokaság. Valószínűleg ekkorra már ők is éhesek voltak, ezért
jutott eszükbe.
És
ekkor jön Jézus meghökkentő mondata, nem elküldeni kell őket
ételt, kenyeret venni, hanem „Ti adjatok nekik enni!”.
Magam előtt látom a visszahőkölő tanítványokat. „Ennyinek
enni adni!? Az képtelenség!” - gondolhatták. Aztán egyikük
megszólal. Talán azért, hogy helyre rakhassa a mestert, talán
csak meglepődése miatt ez bukott ki a névtelen tanítványból:
„Nincs itt egyebünk, csak öt kenyerünk és két halunk.”
„Hozzátok ide nekem azokat!” Jézus áldást mond, majd
megtörténik a csoda és az 5000 férfi plusz családok jól laknak.
De
az lényeg nem ebben van. A legfontosabb – szerintem – ebben
a történetben nem a csoda maga, hanem az, hogy hogyan történik. A
legelterjedtebb magyarázat szerint Jézus „megszaporítja” a
kenyeret. Csakhogy pont nem. Amikor azt olvassuk, hogy Jézus „vette
az öt kenyeret és a két halat, feltekintett az égre, megáldotta,
megtörte a kenyereket”, akkor nem történik semmilyen csoda,
hanem Jézus nem tesz mást, mint amit minden zsidó férfi étkezés
előtt. Olyan mint amikor mi elmondjuk az un asztali áldást („Jövel
Jézus légy vendégünk, áldd meg amit adtál nékünk. Ámen.”).
Semmi több. A csoda máshol van elrejtve. Hogy hol? A tanítványok
keze között. A csoda ott történik meg, hogy Jézus „megtörte
a kenyereket és a tanítványoknak adta, a tanítványok
pedig a sokaságnak.”. A csoda ott történik amikor a
tanítvány megindul és Jézusban való hittel elkezdi kiosztani az
öt kenyeret az ötezernek, kockáztatva azt, hogy a első pár ember
után elfogy a többi meg meglincseli, mert nekik nem jutott! Itt
történik meg csoda!
Mit
üzen ez ma nekünk? Azt üzeni, hogy nincsen olyan dolog, amit Jézus
meg ne tenne az övéiért, olyan dolog, amire ne lenne képes. De
ezt a legtöbb esetben rajtunk, tanítványokon, keresztül végzi.
Mert ma miért ne történhetne meg a kezeink között a csoda!
Sokszor azt érezzük, hogy a feladat, amit Jézustól kaptunk
elvégezhetetlen, megoldhatatlan! Mi ilyenkor a teendő? Megfogni azt
a helyzetet, problémát és Jézus elé vinni, hiszen ő maga kéri
ezt a tanítványoktól is „Hozzátok ide nekem azokat!”,
majd az ő áldásával, ha hittel nekiindulunk, akkor nincsen semmi
ami lehetetlen, ha az az ő akarata, ha tőle kaptuk a feladatot!
Ez
a hatalmas üzenetünk mára! És nincsen rossz időpont, nincsen
rossz hely! Jézus még a gyászában sem hajtotta el a tömeget, hát
hogyan hajtana el bennünket, akik hozzá tartozunk?
És
még egy dolog. A textus vége felé ezt olvassuk: „Miután
valamennyien ettek és jóllaktak, összeszedték a maradék
darabokat, tizenkét tele kosárral.” 12-vel, pont annyival,
ahány tanítvány van. Nekem ez azt üzeni, hogy ahhoz, hogy az
ember tömegek éhét, akár lelki értelemben is betöltse a
Krisztus kezében lévő eszközként,... ahhoz nem kell beledögleni,
belerokkanni! Nem kel magunktól megvonni az áldást, mert az Úrnak
ránk is van gondja, hiszen nem csak élettelen szerszámok vagyunk,
hanem mi is a gyermekei, rólunk is ő gondoskodik, testileg,
lelkileg!
Ilyen
bátorításunk van mára! Ámen!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése