Áldások és tanévzárók (prédikáció, Ajka-Öcs, Húsvét utáni 5. vasárnap, 2018.05.06.)
textus: Num (4Móz) 6,22-27
„22 Azután így beszélt Mózeshez az Úr: 23 Mondd meg Áronnak
és fiainak: Így áldjátok meg Izráel fiait, ezt mondjátok nekik:
24 Áldjon meg téged az Úr, és őrizzen meg téged! 25 Ragyogtassa
rád orcáját az Úr, és könyörüljön rajtad! 26 Fordítsa feléd
orcáját az Úr, és adjon neked békességet! 27 Így mondják ki a
nevemet Izráel fiai felett, és én megáldom őket.”
Nagyon jó idő van. Talán egy kicsit túl jó is az év ezen szakához képest. MA reggel olvastam, hogy újabb meleg rekord dőlt meg. Budapesten, Lágymányoson, a napi minimum hőmérséklet 19,6 fok volt. Ez azt jelenti, hogy ennél nem volt hidegebb az éjszaka leghűvösebb órájában sem. Talán pont emiatt az – ebben az időszakban extrémnek számító – meleg miatt, teljesen tanév végi hangulat kapott el. Meleg, iskola fáradság. Persze amúgy sincsen már messze a nyári iskolai szünet, de a héten úgy éreztem mintha már csak pár nap maradt volna.
Ezzel
az érzéssel párhuzamosan – talán azért mert iskolában is
tanítok – mindig előjön egy emlék. Vagyis inkább egy emlék
sorozat. Elengedhetetlen kelléke volt a nyári iskolavégnek a
tanévzáró ünnepség. És senki pedagógus ne vegye magára, de
igazából a tanévzáró az egyik legkínzóbb dolog, az egész
tanévben. Nem tudom máshol hogyan mennek a dolgok, de az én
iskoláimban szinte mindig borzasztóak voltak. Főleg abban az
iskolámban (direkt nem nevezem meg), ahol csak betonudvarunk volt.
Ki kellett állni a rekkenő hőségben a flaszterra, oda, ahova a
krétával be volt jelölve az osztályunk helye. És persze mindig
napos helyre. Ott ájuldoztunk több mint egy órát, volt hogy
kettőt is míg mindenki elmondta a versét, felolvasták a legjobbak
neveit matekból, magyarból, közösségi munkából, sportból meg
még kitudja miből (amiben persze én soha benne nem voltam)… De
legkínzóbb mégis az igazgatói beszéd volt. Próbált a miénk is
jó fej lenni, meg kicsit vicces is, de – a körülményekből
kifolyólag belátható – eleve egy vesztett helyzet volt. Ráadásul
újra és újra csalódnunk kellett. Tudniillik egy tíz perc után
olyan kerek volt a gondolatkör, és olyan leszálló a hangszín,
hogy azt hittük, na végre vége. De nem! Új gondolat… Aztán
újra öt perc múlva megint kerekedik a dolog, mindenki
reménykedik,… de nem! És ezt még egy egyszer, és még egyszer…
Vége? Nem. Na, talán most…? Nem.
A
helyzet az, hogy az ember megszokja, hogy egyes jelzések, egyes
pillanatok, szavak, vagy éppen mondatok, valaminek a végét,
zárását jelzik. És ha még sincs vége, akkor az akár bosszantó,
fárasztó vagy akár felzaklató is tud lenni. Iskolai példánál
maradva, a csengő az óra végét, vagy a megszólaló ébresztő az
alvás végét, vagy az „ámen” az imádság végét, vagy az
áldás az istentisztelet végét. És most mégis az áldás, az
Ároni áldás hangzott el, és nem a végén, ahogyan megszokhattuk,
hanem az istentiszteletnek a közepén. Láttam, hogy rutinosabb
templomba járók talán már majdnem reflexből elindultak a kijárat
felé… Örülök, hogy nem tették!
Nagyon
izgalmas, amikor egy liturgiában, az istentisztelet menetében is
rendszeresen elhangzó igét, igéket kapunk igehirdetési
alapigének. Nehéz elvonatkoztatni annak helyétől, vagy attól,
ahogyan mondjuk, vagy éppen ahogyan halljuk. Ezért talán az a
legjobb, ha kicsit általánosan hangolódunk rá erre fogalomra,
cselekvésre: áldás. Mert mi is az áldás? Nagyon nehéz ezt
megragadni, és az egyház történetében számtalan „definíció”
született. Így én nem is adnék egy konkrét meghatározást,
inkább csak azt mondanám amit benne érzek.
Az
áldás jövő. Hiszen ha áldunk – és mindenki áldhat – akkor
előfeltételezzük mindazt a testi-lelki jót, amit az áldásba
belefoglalunk. Vagy, ha csak annyit mondunk „Isten áldjon”,
akkor abban bízunk, hogy az Istennel való kapcsolatban az Úr úgyis
tudja mire van szükségünk, elég ha Ő tudja, nem kell nekem
mondani.
Az
áldás múlt. Hiszen senki nem áldhat őszintén anélkül, hogy ne
hinne benne, hogy az áldás több, mint puszta szó. Mégpedig ebben
csak akkor lehetünk biztosak, ha már tapasztaltuk, hogy így van.
Ezért az áldás önkéntelenül is annak az összefoglalása (is
lehet), amit megtapasztaltunk az Istennel való kapcsolatban.
És
éppen ezért az áldás kapcsolat is. Egyrészt ember és ember
között. Hiszen összeköti az áldót, a maga múltbeli
tapasztalatával, hitvallásával (hogy „igen, ez már megtörtént
velem”) és azt, aki megáld, aki számára reméli azt a
kegyelmet, mint amit maga is kapott. De kapcsolat ember és Isten
között is. Hiszen nem az áldó cselekeszik, ő csupán eszköz, a
Mindenható Isten az, aki adja szeretetét és kegyelmét, ha adja.
És
persze az Istent is lehet áldani. A hívő ember meri áldani
Istent, persze nem azért mintha az Istennek szüksége lenne rá.
Hiszen az áldás ajándéka is tőle jön. Meg amúgy is… Az ember
semmit sem adhat Istennek; de az áldás kölcsönös életáramot
indít az ember és Isten között, és ez lehetővé teszi az kicsi
ember számára, hogy a Hatalmas Isten bőkezűsége túlcsorduljon
és kiáradjon rá. Az Istent áldani vele való kapcsolat.
Ma
Rogate, azaz az imádság vasárnapja van. Feltehetnénk a kérdést,
hogy az imádság vasárnapján miért nem egy imádsággal
kapcsolatos ige van előttünk, miért pont az Ároni áldás az
istentisztelet megszokott záróakkordja a textus! Ahogyan a
tanévzárón, a betonudvar rekkenő hőségében, az újabb is
újabb, a lezárásnak tűnő gondolatok utáni újrakezdések
rosszul érintettek engem/minket, úgy az Ároni áldás befejezés
jellegű hangulata ma üdítőleg hathat ránk. Miért is? Azért
mert azt üzeni nekünk, hogyha végnek tűnik is, akkor sincsen
vége. Ha kifogyunk az imádságból, ha elhalnak a szavak, vagy
talán soha nem is voltak igazán, az áldás akkor is megszólíthat
minket, akkor is összeköthet a másik emberrel és Istennel
egyaránt! Ez persze nem azt jelenti, hogy nem kell imádkozni.
Sőt! Az áldás lehet az, ami visszavezet bennünket az ima útjára.
Hogyan?
Ha
az Ároni áldást minden áldások egyfajta prototípusának
tekintjük – amit nyugodtan megtehetünk – akkor a benne
foglaltak iránymutatóak lehetnek számunkra. „Áldjon meg
téged az Úr, és őrizzen
meg téged! Ragyogtassa
rád orcáját az Úr, és könyörüljön
rajtad! Fordítsa feléd orcáját az Úr, és adjon neked
békességet!” Mi van az áldásban: megőrzés, azaz
biztonság. Az Úr arcának felénk fordulása és ránk ragyogása,
azaz annak a tapasztalat, hogy az Isten szeme előtt vagyunk és
sohasem a háta mögött. Könyörület, azaz a újrakezdés
lehetősége. És békesség. Ezek fantasztikus adományok, melyek –
hogy egy tavaszi hasonlattal éljek – fészket raknak az
imádságnak. Biztonság, figyelem, újrakezdés és béke. Micsoda
ajándékok! Hát ennek biztosan imára kell indítani bennünket,
arra, hogy hálát adjunk, hogy megköszönjük mindazt amit eddig
kaptunk. Talán olyan dolgokat is, amiket eddig fel sem fedeztünk,
hogy az Isten munkája az életünkben. És indítson kérésre is,
hiszen az az Isten aki ennyit adott már, és aki egyszülött Fiát
is odaadta értünk, az még fog is…
Ebbe
helyezve reménységünket, imádkozzunk!
10/10-es prédikáció! :-)
VálaszTörlésKét dolog jutott hirtelen eszembe:
1) Az első két bekezdés. Szinte egy az egyben nálam is ez (volt) a helyzet (bár nálunk anno egy órába mindig beszorították a dolgokat).
2) Áldás = folytasd/menj tovább/nincs még vége/mindjárt pünkösd!