A tegnapból a holnapba (prédikáció, Óév este, 2018.12.31.)
textus:
Jn 12,34-36
„34
A sokaság megkérdezte tőle: Mi azt hallottuk a törvényből, hogy
a Krisztus örökre megmarad: akkor hogyan mondhatod, hogy fel kell
emeltetnie az Emberfiának? Ki ez az Emberfia? 35 Jézus ezt mondta
nekik: Még egy kis ideig közöttetek van a világosság. Addig
járjatok a világosságban, amíg nálatok van, hogy a sötétség
hatalmába ne kerítsen titeket; mert aki a sötétségben jár, nem
tudja, hová megy. 36 Amíg nálatok van a világosság, higgyetek a
világosságban, hogy a világosság fiai legyetek! Ezeket mondta
Jézus, majd elment és elrejtőzött előlük.”
Most, hogy az „ünnepek” nagy részén már túl vagyunk, érdemes megnézni, hogy hogyan alakultak és milyenek most az ünnepeink. Azt vehetjük észre, hogy az egyházi ünnepek nagy része abszolút szekularizálódott, azaz levált magáról az egyházról. Karácsony a szeretet ünnepe (ami így is van, csak nem az ember szeretetéé, hanem az Istenéé), húsvétkor, bár a locsolkodás eltűnőben van, de mégsem a feltámadás üzenete, hanem a nyúl vette át az uralmat. Sok helyen már „boldog nyuszit” köszönnek húsvétkor. Aztán ott vannak a „mellékes” ünnepek. Pünkösdöt a legtöbbször nem is értették az emberek, nem is beszélve mondjuk Vízkeresztről, aminek esélye sincsen jelentős szerepet kapni, tudniillik nem „pirosbetűs”.
De
ott van egy ünnep, egyetlenegy, amely anno csak polgári ünnep
volt, de ma már (szinte) minden gyülekezet ünnepli. Ez pedig az
Óév este, azaz a mai alkalom. Ritka a mozgás a világból az
egyházba, úgyhogy érdemes rá odafigyelni.
Óév
napja az időről szól. Ahogyan egyik bölcs lelkész koleginám
fogalmazott: „az óévben átmegyünk a tegnapból a holnapba”.
Minden évben az Óév az felhőtlen szórakozás, a humor és
hangosság ünnepe. Nincs is olyan másik nap, amikor ennyire
érzékelnénk az idő múlását. Van valami súlyos abban, hogy
egyik pillanatról másikra más lesz az évszám, a hónapszám és
napszám is, egyszerre. Pedig ugyanolyan nap mint bármelyik másik,
és mégis nagyon más.
Minden
valósínűség szerint, ennek a „küszöbhelyzetnek”
köszönhetően érezték meg azt a hívő emberek, hogy egy ilyen,
rendszerint ismétlődő kulcspillanatban jó lenne, ha ott lenne az
Isten! Jó lenne az Isten színe előtt átlépni azt a bizonyos
„küszöböt”! Talán pont azért, mert valójában iszonyatosan
nehéz szembesülni azzal, hogy múlik az idő! Hogy egy évvel
öregebbek lettünk, hogy egy évvel kevesebb van már hátra… És
ezzel a helyzettel, alkalommal két dolgot lehet tenni: vagy
tompítani, vagy szembe nézni vele és számot vetni. Mentális
szempontból mind a kettő legitim, az előbbi eszköze a buli, a
felejtés, utóbbié pedig a befelé és felfelé fordulás.
Spirituális szempontból viszont csak ez utóbbi játszik. És nem
azért mert nem tilos inni, vagy bűn a szórakozás! Nyilvánvalóan
nem! Mikor még nem volt gyermekünk, mi is, az istentisztelet után,
mentünk bulizni! Nincs ezzel semmi baj! De ha nem vetünk számot,
ha nem állunk meg és nem visszük az Isten elé a mai napot, akkor
abból semmi, de semmi hasznunk nem lesz! A szembe-nem-nézés csak
nagyon ritkán kifizetődő, hosszú távon szinte soha.
Jézus
a mai igében az időről beszél, és Óév szempontjából (is)
nagyon aktuálisan, hiszen a múló időre hívja fel a figyelmet:
„Még egy kis ideig közöttetek van a világosság.
Addig járjatok a világosságban, amíg nálatok van, hogy a
sötétség hatalmába ne kerítsen titeket; mert aki a sötétségben
jár, nem tudja, hová megy. Amíg nálatok van a világosság,
higgyetek a világosságban, hogy a világosság fiai legyetek!”
Ezek a mondatok Jézus utolsó szavai a tömeghez, a sokasághoz.
Ettől kezdve már nem tanított, nem mondott nagy beszédeket,
mondásokat, hanem elindult a végjáték, a passió-, a
szenvedéstörténet az utolsó vacsorával kezdve. Ha első renden
értelmezzük a mai igét, hiszen Jézus – magát világosságnak
nevezve – nyilvánvalóan arra célzott, hogy már nem sokáig tart
a földi szolgálata, most van még idő őt követni a
világosságban, hinni benne, mert nem sokára elmegy. Csakhogy! Nem
véletlen az sem, hogy most hozzánk szól ez az ige! Mert az
alapjelentésén túl van még egy „réteg”, amely számunkra is
igencsak iránymutató és megszívlelendő!
Miután
Jézus elmondta a fent idézett mondatokat, ezt olvassuk: „Ezeket
mondta Jézus, majd elment és elrejtőzött előlük.”
Nem
tudom, hogy ismerjük-e azt a játékot, vagy inkább csak
szófordulatot, hogy „Volt időd!”? […] Főleg kamasz korunkban
csináltuk ezt, vicc volt, de mindig volt alapja. Nézzünk egy
példát… Amikor például valaki körbekínált egy zacskó
csipszet, vagy éppen a doboz cigarettát egy társaságban, akkor ha
valaki olyan volt, akit annyira nem bírt, vagy tudta, hogy ővele
lehet viccet csinálni, mert ő olyan, akivel ezt meg lehet tenni,
akkor, amikor a kínálandó dolgot nyújtott felé nyújtotta, a
megkínált éppen nyúlt felé, de a kínáló az utolsó
pillanatban elrántotta a kínált dolgot, és ezt mondta: „Volt
időd!”. (A többség persze csak viccelt, és végül adott, de
voltak olyanok, akik… Nos, ők nem vicceltek.)
A
mai igénk – első olvasatra úgy tűnhet – pont egy ilyen
szakasz. Jézus felhívja a figyelmet arra, hogy már nincsen sok idő
a szolgálatából, ideje lenne hinni benne, aztán elmegy és
elrejtőzik! „Volt időd!”- tehetné hozzá. De ha ez így lenne,
akkor nem egy marék csipsz, vagy egy szál cigaretta múlna rajta,
hanem az örök élet! Márpedig, amíg az előbbiek, bár kellemesek
(lehetnek), de károsak, addig az örök élet az ember legnagyobb
szükséglete!
De
hála az Úrnak ez nem így van! Ha közelebbről megvizsgáljuk a
szakaszt, az eredeti görög szöveget, akkor szembetűnő, hogy amíg
az „elment” kifejezés aktív cselekvést fejez ki, addig az
„elrejtőzött” pedig passzívat, azaz szenvedő szerkezetben
van! Szóval helyesebb lenne így fordítani: elment és
„elrejtetett”. És ezzel meg is érkeztünk a lényeghez! Jézus
nem elrejtette magát a hallgatói elől, hogy ne higgyenek, hogy ne
kövessék őt, hogy ne legyen övék a világosság és az örök
élet, hanem a hallgatóság számára nem vált világossá Jézus
személye, hogy kicsoda is ő valójában! És
mi ebben az üzenet érték számunkra? Az, hogy nem Jézus távozása
akadályozta a hitüket, hanem saját maguk! Ugyanis a Jézusban való
hithez nincsen szükség fizikai tapasztalatra. Ahogyan Jézus mondja
Tamás apostolnak: „Mivel
látsz engem, hiszel: boldogok, akik nem látnak, és hisznek.”
(Jn 20,29)
És
ez micsoda jó hír nekünk! Hiszen így megtudhattuk, hogy Jézus
követéséhez, a világosságban való járáshoz nem szükséges
Jézus fizikai jelenléte! Miért? Mert ő akkor is ott tud
lenni, ha nincsen ott! Mert ő akkor is jelen tud lenni, ha
fizikailag nem tartózkodik mellettem! Őt nem kötik a fizika
törvényei. Nem véletlen, hogy evangélikus egyházunk egyik
különleges, egyedi és sarkalatos tanítása az „ubiquitas”,
azaz Krisztus mindenütt jelenvalóságának ténye! Mert attól még,
hogy „fölment a mennybe, és ott ül az Atyaisten jobbján”
(ahogyan az Apostoli Hitvallásban mondjuk), attól még ő itt is
itt van, most közöttünk, velem és veled. És pontosan ezért van
lehetőségünk követni őt, és az ő fényében a világosság
gyermekeinek lenni, mert Őt követjük, Aki Itt Van!
Így
hát az idő sürgetése nem Jézus oldaláról sürgető, hanem a mi
oldalunkról. Mert ahogyan Óév mutatja, iszonyatos tempóban szalad
az élet! Nem tudhatjuk, hogy meddig tart a világ (úgy általában),
vagy a nekünk kiszabott idő. És ebben a helyzetben, minden perc
számít.
Óévben
a tegnapból megyünk át a holnapba, de Jézus felkínálja
számunkra a mát, a mostot. Mert még tart a kegyelemnek az ideje,
amikor Jézushoz lehet térni. Jó ez a mai nap arra, hogy
szembenézzünk a múló idővel!
Gondolom
ismerjük azt a mondást, hogy „Élj a mának!”. Ezt általában
arra szokták használni, hogy „Ne gondolj semmire és senkire,
csak a ma számít és csak saját magad!” Pedig a mondás (Carpe
Diem) elsődleges jelentése nem ez, hanem az, hogy „Ragadd meg a
napot!” Azaz élj a ma adta lehetőségekkel! Jézus Krisztus egy
lehetőséget ad nekünk, ami a tegnap és a holnap közé ékelődik
be. Fogadd el Őt, mert még van időd! Higgy benne, mert van
lehetőséged! Ahogyan Pál apostol írja a mindenkori máról: „Íme,
most van a kegyelem ideje! Íme, most van az üdvösség napja!”
(2Kor 6,2)
Ámen!
*
*
Imádság Óév estéjére
Örök Isten, mennyei Atyánk,
az óesztendõ utolsó óráiban hálával magasztalunk minden tõled
kapott testi-lelki ajándékért, és bár méltatlanok vagyunk
kegyelmedre, mégis bizalommal könyörgünk hozzád.
Könyörgünk mindazokért,
akiket ebben az esztendõben veszteség ért, akiket elhagytak; akik
elhibázták életüket, vagy akiket mások felelõtlensége sodort
kilátástalan helyzetbe. Jézus Krisztusért kérünk, Urunk
hallgass meg minket!
Könyörgünk szeretetre éhezõ
testvéreinkért: a betegekért, a megfáradtakért, a szomorkodókért
és azokért, akik keresték a hozzád vezetõ utat, de még nem
találtak rád. Jézus Krisztusért kérünk, Urunk hallgass meg
minket!
Könyörgünk az
örvendezõkért, az életükben, hivatásukban sikeresekért: nyisd
meg szívükben a minden tiszta örömöt megszentelõ hála
forrását! Könyörgünk az erõsekért, hogy mindig emlékezzenek
rá: erejüket neked köszönhetik. Jézus Krisztusért kérünk,
Urunk hallgass meg minket!
Könyörgünk egyházadért,
amely a szeretetben gyakorta erõtlen volt, és a véget érõ
esztendõben is sokaknak maradt adósa az evangéliummal. Add, hogy
ezért ne mások felelõsségét kutassuk, hanem láttasd meg velünk
azokat az alkalmakat és lehetõségeket, amelyeket mi magunk
mulasztottunk el! Jézus Krisztusért kérünk, Urunk hallgass meg
minket!
Könyörgünk a világért,
hazánkért, városunkért. Köszönjük, hogy mindeddig irgalmad
hordozta az emberiséget, és ha bûnei miatt nem is hagytad egészen
büntetés nélkül, kegyelmed mindig határt szabott haragodnak.
Kérünk, adj még kegyelmi idõt, hogy teljesüljön akaratod, és
minden ember hozzád térjen, megismerje az igazságot, és
üdvözüljön. Könyörülj mindnyájunkon atyai szereteteddel!
Jézus Krisztusért kérünk, Urunk hallgass meg minket!
Hallgass meg minket, Urunk,
amikor nyugtalan szívünk benned keres békességet! Vezess
mindnyájunkat a múló idõben az örök élet felé, és add meg
nekünk az üdvösséget, amelyet országodban készítettél a téged
szeretõknek szent Fiad, a mi Urunk, Jézus Krisztus által, akinek
nevében így imádkozunk: Mi Atyánk, aki…
Ámen
Nagyszerű lezárása az évnek! BÚÉK! SDG! :-)
VálaszTörlés