Mennyei minőségbiztosítás (prédikáció, Ajka-Öcs, Advent 1. vasárnapja, 2018.12.02.)
textus:
Jel 2,1-7
„1
Az efezusi gyülekezet angyalának írd meg: ezt mondja az, aki jobb
kezében tartja a hét csillagot, aki a hét arany gyertyatartó
között jár: 2 Tudok cselekedeteidről, fáradozásodról és
állhatatosságodról és arról, hogy nem viselheted el a
gonoszokat, és próbára tetted azokat, akik apostoloknak mondják
magukat, pedig nem azok, és hazugnak találtad őket. 3 Tudom, hogy
állhatatos vagy, terhet viseltél az én nevemért, és nem fáradtál
meg, 4 de az a panaszom ellened, hogy nincs meg már benned az első
szeretet. 5 Emlékezzél tehát vissza, honnan estél ki, térj meg,
és tedd az előbbi cselekedeteidet, különben elmegyek hozzád, és
kimozdítom gyertyatartódat a helyéből, ha meg nem térsz. 6 Az
viszont melletted szól, hogy gyűlölöd a nikolaiták
cselekedeteit, amelyeket én is gyűlölök. 7 Akinek van füle,
hallja meg, amit a Lélek mond a gyülekezeteknek! Aki győz, annak
enni adok az élet fájáról, amely az Isten paradicsomában van.”
Különleges alkalom a mai, nem csak azért mert egy új egyházi esztendőt kezdünk, hanem azért, mert a Jelenések könyvéből van a mai szakaszunk. A Jelenések könyve az egyik legtöbbet vizsgált, vitatott, kutatott biblia könyv – és nem csak keresztény körökben – mert az utolsó időkről, a jelen világ végéről (is) ír. Sokan kutatták és kutatják azt az írást, hogy valamit ki tudjanak következtetni a ránk váró eseményekről. Azonban (ahogyan azt múlt héten tisztáztuk) a Jelenések könyve, mint az Újszövetség egyetlen prófétai könyve, csakúgy mint minden prófécia, vagy prófétai írás nem a jövőről szól, hanem a jelenről. Arról, hogy mi az Isten felénk közvetített akarata, és persze, hogy hogyan reagálunk erre. Nyilvánvalóan az Isten akarata elfogadásának vagy éppen elutasításának van a jövőre vetített következménye, vagy így, vagy úgy, és a Jelenések erről is ejt „pár” szót, de lényeg a jelenben van.
Pont
a héten voltak a gyülekezeti helységekben – így a templomban is
– tűzoltókészüléket ellenőrizni. Megnézték, hogy minden
oké-e, rendben vannak-e, nem e járt le a szavatosságuk, vagy éppen
nem illant-e el belőlük a nyomás. Nem kell aggódni, mindent
rendben találtak, biztonságban vagyunk… De mindenesetre
elgondolkodtatott, hogy mennyire át van szőve az életünk
minőségbiztosítással! Ott van pl., hogy a nem új autóknak már
két évente meg kell újítani a műszaki vizsgáját. Vagy a
különböző zárjegyek és tanúsítványok az ételeinken, a
eszközeinken, a berendezéseken, tárgyakon, stb. Szinte minden,
amit kézbe, magunkra veszünk, amit megeszünk, vagy használunk
átesik egy vagy több környi minőségbiztosításon.
Hisszük
vagy sem, de gyülekezetnek is át kell mennie újra és újra egy
minőségbiztosítási folyamaton. No, nem TÜV végzi, vagy más globális minőségbiztosító cég, hanem Jézus
Krisztus. És pont ennek a minőségbiztosításnak az egyik
„dokumentumát”, vagy ha úgy tetszik „jegyzőkönyvét”
halhattuk/olvashattuk a mai szakaszunkban, az efézusi gyülekezet
tekintetében. Mindazonáltal, úgy érzem, sokat profitálhatunk mi
is, az ajkai/öcsi/stb. gyülekezet is, ha magunkra is vonatkoztatjuk
a dolgot.
Általában
egy minőségbiztosítási vizsgálat, mondjuk egy autó műszaki
vizsga a problémákra koncentrál. Ez baj, az baj, mit kell
megcsinálni… Ezzel szemben Jézus úgy fordul az efézusi
gyülekezethez, hogy a pozitívumokat sorolja fel előbb. Ez már
önmagában is mutatja a hozzáállást, és mint tudjuk nagyon sok
múlik azon, hogy ki végzi a minőségbiztosítást. Úgyhogy az
első jó hírünk az az, hogy Jézus mellettünk áll! Ő nem
ellenséges, nem akar kekeckedni, nem köt bele az élő fába is! S
bár igazságos, de teljes mértékben empatikus is a
gyülekezetekkel!
A
második jó hírünk az az, hogy Jézus kiemeli, hogy az efézusi
gyülekezet jó tulajdonságait tételesen, amely nekünk is irányadó
lehet: 1. fáradságot nem kímélve járnak a krisztusi úton; 2.
állhatatosak (kitartás és türelem); 3. hívők, de nem
hiszékenyek: próbára teszik azokat, akik nekik prédikálnak,
megvizsgálják, vajon krisztusi e amit mondanak; 4. teherbíróak.
Azért ez elég jó támpont nekünk is. Csupa jó dolog, olyan,
amilyennek szerintem mondjuk az ajkai/öcsi/stb. gyülekezetnek sem
árthatnak… Ebből már azért kb. tudhatjuk azt is, hogy milyen
egy jó, egy igazi közösség, gyülekezet!
De
most már nézzük meg azt is, hogy hol hibádzik a dolog, milyen
hiányosságai voltak vajon az efézusi gyülekezetnek. Jézus
egyetlen egyet mond: „az a panaszom ellened, hogy nincs
meg már benned az első szeretet”
Mi lehet ez az első szeretet? A kulcs az „első” kifejezésben
van. Ez nem csak és nem elsősorban sorrendiséget, inkább
eredetiséget jelent, a legfontosabb szeretetet. És itt nem
valamiféle romantikus dologra, vagy kedvelésre kell gondolni, hanem
az igaz, az eredeti szeretetre. Ez pedig nem más, mint az Istennek a
szeretete!
Azt
írja János, hogy a gyülekezet, bár jól ellenál a
tévtanításoknak, van egy csomó jó tulajdonsága, ami tiszteletre
méltó, szükséges és dicséretes, de valahol útközben elhagyta
lényeget: a Istennel összekapcsoló szeretetet! Mert tanításbeli
tisztaság semmit sem ér, ha nincsen benne lélek. Hiába mondunk
jókat, ha közben nincsen belül semmi! Ugyanis nem a tiszta tanítás
védi meg, menti meg az egyházat, hanem a Lélek!
Advent
első vasárnapja van ma. Az advent várakozást jelent – ahogyan
azt sokan tudjuk. Azonban az advent kifejezéssel nem a karácsonyra
való várakozást jelöljük, és főleg nem Jézus megszületésére
való várakozást. Tekintve, hogy ez utóbbi esemény 2000 évvel
ezelőtt megtörtént nem lenne túl bölcs dolog erre várni…
Adventben egyrészt az ünnepre van lehetőségünk készülni, hogy
méltóképpen ünnepelhessük… Mit is? Az Isten szeretetének,
annak a bizonyos „első szeretet”-nek az emberré lételét
Jézusban! Másrészt pedig arra várunk, hogy a Krisztus érkezzen
meg hozzánk, hogy bennünk is szülessen meg az Jézus Krisztusban
az „első szeretet”!
Adventi
időszakban a templomok lilába öltöznek. Tudjuk-e minek a színe a
lila? […] A bűnbánaté. Minden advent lehetőséget ad arra, hogy
önvizsgálatot tartsunk. Vajon én, aki keresztény hívő embernek
mondom magamat, és autonóm egyénként magam is az egyház és a
gyülekezet része vagyok, megfelelek-e azoknak a minőségbiztosítási
irányelveknek, amiket Megváltó Urunk fektetett le a számunkra?
Fáradságot nem kímélve, állhatatosan járok-e a krisztusi úton?
Hiszem az Istennek szavait és megmérek-e mindent annak mérlegén,
hogy rendben van-e vagy sem? És nem riadok vissza az eközben rám
nehezedő terhek miatt sem, ugye? De ami legfontosabb, (amit az
efézusi gyülekezet elhagyott valahol útközbe) ott van-e bennem az
első szeretet?
Mert
bizony bennünk is kihűlhet ez a szeretet! Ez a legeslegnagyobb
veszélye az egyháznak, hogy ragaszkodva tanításához,
hagyományaihoz, vagy éppen a folyamatos (formai) megújulás
fétisét kergetve elfelejti azt, hogy mire lett teremtve! Pál
apostol írja: „ha valaki Krisztusban van, új teremtés
az: a régi elmúlt, és íme: új jött létre.”
(2Kor 5,17) Új teremtés vagyunk, szeretetre teremtve! Elsősorban
azért, hogy szeressük az Istent, másodsorban pedig hogy az
embereket is. De nem a magunk generálta, vagy nem a szimpátia által
táplált szeretettel, hanem az igazi, az eredeti, isteni első
szeretettel, amit máshonnan nem is lehet „megszerezni”, csakis
magától Istentől!
Úgy
érezzük meg van bennünk ez a szeretet? Az nagyon jó, akkor
figyeljünk oda rá, és kérjük az Urat, hogy maradjon meg bennünk.
Úgy érezzük nincsen meg bennünk, vagy bizonytalanok vagyunk?
Akkor itt a lehetőség, hogy adventben önvizsgálatot tartsunk,
hogy az lassan közeleső ünneppel ne csak a fa alá kerüljenek a
szeret jelei, és ne csak a ablakok, és a terek boruljanak fénybe,
hanem mi is, belül, ott legbelül… Ámen
Ámen! Persze, hogy ámen! :-)
VálaszTörlésNagyon jó ezeket az igehirdetéseket olvasni! Tényleg: sosem tudni, hogy milyen úton visznek el engem az Úrhoz - és ezt minden alkalommal fantasztikus módon teszi. :-)