Krisztusnak barna szeme van (prédikáció, Reformáció ünnepe, 2019.11.03.)
textus:
Gal 3,6-14
Van-e közöttünk olyan, aki hallott már a kék szem/barna szem kísérletről? […] 1968-ban egy amerikai tanárnő elvégzett egy szociálpszichológiai kísérletet az osztályában. Persze ő nem tudta, hogy ez egy szociálpszichológiai kísérlet, hanem egy olyan pedagógiai eszköznek szánta, amivel meg tudja tanítani a harmadikos gyerekeknek, hogy mit jelent a rasszizmus. Egy reggel bement az osztályba és azt mondta, hogy a kék szemű gyerekek felsőbbrendűek. Kaptak egy gallért, ami egyszerűbbé tette a megkülönböztetést. Privilégiumokat kaptak: több segítséget, több pihenést, több játék. Előre ülhettek az osztályban. A barna szeműekkel pedig ennek éppen az ellenkezője történt, őket hátrányosan különböztette meg. Egy idő után a kék szemű gyerekek elkezdtek hatalmaskodni, kegyetlenkedni a barna szeműeken. Arrogánsak lettek és állandóan kifejezésre juttatták „felsőbbrendűségüket”. A következő hétfőn a tanárnő megcserélte az egészet. A barna szeműek lettek a felsőbbrendűek. Nos, ők ahogyan csak tudtak, hasonló módszerekkel revansot vettek a kék szeműeken. Majd a kísérlet végén mindenkinek le kellett írnia, hogy mit tanult meg a kísérleten keresztül.
„6Így
van megírva: „Ábrahám hitt Istennek, és Isten ezt számította
be neki igazságul.” 7Értsétek meg tehát, hogy akik hitből
valók, azok Ábrahám fiai. 8Mivel pedig előre látta az Írás,
hogy Isten a népeket hit által igazítja meg, előre hirdette ezt
az evangéliumot Ábrahámnak: „Általad nyer áldást a föld
minden népe.” 9Eszerint a hitből valók nyernek áldást a hívő
Ábrahámmal. 10Mert a törvény cselekedeteiben bízók átok alatt
vannak, amint meg van írva: „Átkozott mindenki, aki nem marad meg
abban, amiről meg van írva a törvény könyvében, hogy azt kell
cselekedni.” 11Az pedig nyilvánvaló, hogy törvény által senki
sem igazul meg Isten előtt, mert „az igaz ember hitből fog élni”.
12A törvény pedig nem hitből van, hanem „aki cselekszi, az fog
élni általa”. 13Krisztus megváltott minket a törvény átkától
úgy, hogy átokká lett értünk – mert meg van írva: „Átkozott,
aki fán függ” –, 14azért, hogy Ábrahám áldása Jézus
Krisztusban a népeké legyen, és hogy a Lélek ígéretét hit
által megkapjuk.”
Van-e közöttünk olyan, aki hallott már a kék szem/barna szem kísérletről? […] 1968-ban egy amerikai tanárnő elvégzett egy szociálpszichológiai kísérletet az osztályában. Persze ő nem tudta, hogy ez egy szociálpszichológiai kísérlet, hanem egy olyan pedagógiai eszköznek szánta, amivel meg tudja tanítani a harmadikos gyerekeknek, hogy mit jelent a rasszizmus. Egy reggel bement az osztályba és azt mondta, hogy a kék szemű gyerekek felsőbbrendűek. Kaptak egy gallért, ami egyszerűbbé tette a megkülönböztetést. Privilégiumokat kaptak: több segítséget, több pihenést, több játék. Előre ülhettek az osztályban. A barna szeműekkel pedig ennek éppen az ellenkezője történt, őket hátrányosan különböztette meg. Egy idő után a kék szemű gyerekek elkezdtek hatalmaskodni, kegyetlenkedni a barna szeműeken. Arrogánsak lettek és állandóan kifejezésre juttatták „felsőbbrendűségüket”. A következő hétfőn a tanárnő megcserélte az egészet. A barna szeműek lettek a felsőbbrendűek. Nos, ők ahogyan csak tudtak, hasonló módszerekkel revansot vettek a kék szeműeken. Majd a kísérlet végén mindenkinek le kellett írnia, hogy mit tanult meg a kísérleten keresztül.
Azért
ez egy durva dolog volt, még ha jószándékú is. Ma már nem
lehetne egy ilyen megjátszani az iskolában. A tanárnőt
kiközösítette a tantestület, a gyerekekben pedig egy életre
nyomot hagyott a dolog.
Azonban
– annak ellenére, hogy ha én gyerekemmel tenne ilyet egy
pedagógus, nos…, hogy úgy fogalmazzak, nem állnék jót magamért
– nagyon sok tanulsága volt ennek a kísérletnek. Arra nincs
lehetőség és mód, hogy mindet megtárgyaljuk, de nem is kell.
Nekünk ebből, az etikailag igencsak kifogásolható kísérletből,
mindössze egy elem a fontos. Mégpedig a pozíció. Az, hogy az
emberben valahol nagyon mélyen benne van, hogy megváltozik ha
hatalmat kap. Ha valaki pozícióba kerül, akkor az a lehető
legkevesebb esetben válik a javára, mármint a személyiségét,
viselkedését tekintve.
Keresztény
hitünk szerint, az emberek között nincsen különbség Isten színe
előtt. Semmilyen formában. Erről beszéltünk a múlt héten.
Ember és ember egyformán áll az Isten előtt. De azt is nagyon jól
tudjuk, hogy az Isten és az ember között pedig végtelen
nagyságrendbeli különbség van (már ha össze lehet hasonlítani
egyáltalán). Vagy ha úgy tetszik, végtelenül magasabb pozícióban
van az Isten mint mi. Azonban más emberekkel való tapasztalataink
alapján pedig (ahogyan a fent említett kísérlet is mutatja),
nehezen viseljük el magunk felett a hatalmat. Főleg olyat, amely
mondjuk nem ér véget a munkaidővel (főnök), az iskolával
(tanár), az edzéssel (edző), stb. Mert az Isten hatalma korlátlan
és időtlen, pontosabban fogalmazva: örök minden tekintetben az
ember fölött. Éppen ezért hajlamosak vagyunk úgy tekinteni az
Istenre, mint aki a „nagy kékszemű”, aki felettünk szegény
„barnaszeműek” felett basáskodik! (Vagy éppen fordítva, a
„nagy barnaszemű”. Azért merem ezt így mondani, mert nem lehet
félreérteni, ugyanis én outsider vagyok, a zöld szememmel.) A mai
igénk pont ebből a hamis és káros gondolkodásból akar bennünket
kirángatni.
„Krisztus
megváltott minket a törvény átkától úgy, hogy átokká lett
értünk – mert meg van írva: „Átkozott, aki fán függ” –,
azért, hogy Ábrahám áldása Jézus Krisztusban a népeké
legyen”- hangzik a mai igében. Mit jelent ez a mondat? Mi az,
hogy a „törvény átka”? Mi az, hogy Krisztus „átokká
lett értünk”? És mit jelent „Ábrahám áldása”,
amit ezáltal kapunk? Menjünk szépen sorban.
1.
a „törvény átka”
Törvény alatt itt nem a Büntető Törvénykönyvet, nem is Polgári
Törvénykönyvet kell érteni, vagy más jogi kategóriákat, hanem
a mózesi törvényeket, leegyszerűsítve a Tízparacsolatot. De a
Tízparancsolat miért átok? A Tízparancsolat nem átok, csak
átokká, Isten elérésének akadályává tud válni a számunkra,
ha nem jól használjuk. Ugyanis abban a pillanatban, hogy azt
gondoljuk – mint ahogyan azt sokan régen és ma is gondolják –
hogy az Isten törvénye arra való, hogy azt betartva, mintegy
létrán, felmászhassunk a mennybe, akkor nagyon nagyot tévedünk!
Vagy még radikálisabban fogalmazva, ha azt hisszük, hogy a
törvény, a Tízparancsolat betartása olyan valuta, amivel be tudom
magam vásárolni az Isten szeretetébe, akkor nagyon rossz úton
járok!
2.
Azonban nem kell ezt a rossz utat követünk. Miért? Mert
lehetőségünk van egy másikra. Krisztus „átokká lett
értünk” ugyanis. Ez mit
jelent? Kiindulva a már tárgyalt kísérletünkből ez azt jelenti,
hogy Krisztusban az Isten „barnaszemű” lett értünk! A végtelen
hatalmú, a tőlünk
mérhetetlenül hatalmasabb Isten nem játssza el a kegyetlen „nagy
kékszeműt”. Hanem – Pál apostol máshol leírt szavaival élve
– Krisztus „aki Isten formájában lévén nem
tekintette zsákmánynak, hogy egyenlő Istennel, hanem megüresítette
önmagát, szolgai formát vett fel, emberekhez hasonlóvá lett, és
emberként élt; megalázta magát, és engedelmes volt mindhalálig,
mégpedig a kereszthalálig.”
(Fil 2,6-8) Nem hiszem, hogy a kísérletben szereplő bármelyik
kékszemű gyerek önként lett volna barnaszemű. És
azt sem hiszem, hogy bármelyikünk önként lenne
kisebb/szegényebb/gyengébb/egyszerűbb vagy
bármily módon kisebb, mint
amilyen most éppen. De Krisztus pontosan ezt tette, emberré lett
értünk! Sőt, nem csak, hogy emberré lett, de „átokká
lett értünk”! Alávetette
magát az Atya akaratának, és ártatlanként emberi ítélet alá
került egészen a kereszthalálig.
3.
Miért tette ezt? Azért, hogy
„Ábrahám
áldása” a miénk lehessen.
És mi „Ábrahám áldása”?
A hit. Ábrahám minden logikán túlmutató módon hitt az Istennek
többször is. Éppen ezért lett a hit példaképe a Bibliában. Ma
pedig Krisztusban miénk lehet az az „áldott állapot”, amit
hitnek nevezünk. Betölthet bennünket annak az öröme, hogy (nem
lehet), de nem is kell semmilyen lelki valutát, teljesítményt
felmutatni azért, hogy az Isten szeressen bennünket. Mert ő szeret
bennünket enélkül is. Krisztusban, az ő keresztjében pont ezt
mutatta meg. Nekünk nincsen más dolgunk, mint hogy hittel
elfogadjuk ezt, és abban a bizonyosságban éljük az életünket,
hogy van helyünk az Isten mellett, az ő országában.
Feltehetnénk
a kérdést, hogy „oké, de akkor azt csinálok, amit akarok, mert
az Isten úgyis magához fogad?” Hát, nem éppen!
Ugyanis, ha hit van bennünk, akkor annak vannak külső jelei is. A
hit nem csupán egy belső folyamat, hanem annak hatása van a
mindennapokra, hatása van tetteinkre is. És itt jön be a törvény,
az Isten törvénye, pl. a Tízparancsolat. Ha hiszek, ha
hiszem azt, hogy Krisztusban
az Isten szeret engem és örök életem van, akkor meg is
próbálok úgy élni,
ahogyan azt
a már megtapasztalt
szerető Isten akarja! És ő hogyan akarja? Hát úgy, ahogyan azt
megírta a törvényben! A tettek és Isten szerinti élet, a hit
gyümölcse. A hit pedig Krisztus keresztje által lehetséges
számunkra.
Arkhimédész
a híres görög matematikus-filozófus azt mondta: „Adjatok egy
fix pontot, és én kifordítom sarkaiból a világot.” Azt hiszem
most már látjuk, hogy Krisztus keresztje egy olyan fix pont amivel
ki lehet fordítani a világot, ki lehet fordítani a mi életünket
is. De nem visszájára, nem valami kifacsart formára, nem valami
természetellenes módon, hanem abba az irány, ami Isten felé
vezet! Mert csakis Krisztus keresztjén keresztül juthat el a világ
Istenhez, és juthatunk el mi is.
Ma
a reformációt ünnepeljük. Emlékezünk. De elsősorban nem az 502
évvel ezelőtt történtekre, hanem a 2000 évvel ezelőtt
történtekre. Luther nem akarta azt, hogy rá emlékezzenek folyton,
hanem azt akarta, hogy az ő munkája is Krisztusra mutasson! Vegyünk
példát róla és figyeljünk arra, aki a legfontosabb: az értünk
„barnaszeművé” lett Krisztusra. Ámen
Ennyi! :-) Remek prédikáció! :-)
VálaszTörlés