Koszos dolgok (prédikáció, Somlószőlős, Nagycsütörtök, 2016.03.24.)
textus:
Jn 13,1-15
„1
Közeledett a páska ünnepe, és Jézus tudta, hogy eljött az ő
órája, amelyben át kell mennie e világból az Atyához. Szerette
övéit e világban, szerette őket mindvégig. 2 És vacsora közben,
amikor az ördög már a szívébe sugallta Júdás Iskáriótesnek,
Simon fiának, hogy árulja el őt, 3 Jézus tudva, hogy az Atya
mindent a kezébe adott, és hogy az Istentől jött, és az Istenhez
megy, 4 felkelt a vacsorától, letette felsőruháját, és egy
kendőt kötött magára, 5 azután vizet öntött a mosdótálba, és
elkezdte a tanítványok lábát mosni és törölni a magára kötött
kendővel. 6 Simon Péterhez lépett, aki így szólt hozzá: Uram,
te mosod meg az én lábamat? 7 Jézus így válaszolt neki: Amit én
teszek, most még nem érted, de később majd megérted. 8 Péter
így szólt hozzá: Az én lábamat nem mosod meg soha. Jézus így
válaszolt neki: Ha nem moslak meg, semmi közöd sincs hozzám. 9
Simon Péter erre ezt mondta neki: Uram, ne csak a lábamat, hanem a
kezemet, sőt a fejemet is! 10 Jézus így szólt hozzá: Aki
megfürdött, annak csak arra van szüksége, hogy a lábát mossák
meg, különben teljesen tiszta. Ti is tiszták vagytok, de nem mind.
11 Mert tudta, ki árulja el, azért mondta: Nem vagytok mindnyájan
tiszták.
12
Miután megmosta a lábukat, és felvette a felsőruháját, ismét
asztalhoz telepedett, és ezt mondta nekik: Értitek, hogy mit tettem
veletek? 13 Ti Mesternek és Úrnak hívtok engem, és jól
mondjátok, mert az vagyok. 14 Ha tehát megmostam a ti lábatokat,
én, az Úr és a Mester, nektek is meg kell mosnotok egymás lábát.
15 Mert példát adtam nektek, hogy amint én tettem veletek, ti is
úgy tegyetek.”
Milyen
izgalmas és érdekes, hogy ma az utolsó vacsora ünnepén ezt a
szakaszt írja elő egyházunk igehirdetési alapigeként. Pedig ez
az alaptextusa az ünnepnek. Az óegyházi perikópa, amely a
legkorábbi igehirdetési alapigerendet tartalmazza, ami a kezünkben
van, ezt az igehelyet jelöli meg Nagycsütörtök igéjeként. És
nem vagyunk messze a dologtól, hiszen ez az önmagában is nagyon
különös esemény tényleg az utolsó vacsora „keretén belül”
zajlott le.
De
miért? - tehetnénk fel a kérdést, miért van ez az ige? Nem
önmagáért. Egy nagyon extrém helyzetben láthatjuk itt Jézust és
a tanítványokat, egy mosdási, lábmosási helyzetben. De ez nem
azért van, mert hogy megbotránkozzunk (abban az időben a lábmosás
bevett szokás volt, de erről majd később), hanem azért, mert
Jézus Krisztusi mivoltának - ma számunkra egyértelmű - de
logikailag igencsak nehezen akceptálható, elfogadható fő
motívumát tárja elénk: mégpedig azt, hogy Jézus Krisztusként
szolgálni jött. Igen, szolgálni. Nekünk olyan hamar kiszalad a
szánkon a szó: „szolgálat”, de értjük, vajon, hogy ez ilyen
összefüggésben mit jelent? Hát ezt testvérek! Koszos dolgok "kézbevételét" és tisztává tevését! Mert a Megváltó, a
Király, a Próféta, a Tanító, az Istenfiú – vagy ahogyan a
alapigében Jézust szólítják – a Mester, szolgálni, tisztítani
jött! Tisztítani, koszos dolgokat, és itt elsősorban nem
végtagokról van szó, hanem életekről, és nem csak akkor, hanem
ma is!
Mi
lehetett a motivációja, a mozgatórugója Megváltónk
szolgálatának, ilyen mértékű alázatának? Nem más mint egy
másik olyan fogalom, amit oly sokszor használunk az egyházban, de
már oly keveset, vagy éppen olyan mást értünk alatta mint
kellene. Ez a fogalom pedig a szeretet! A tudatosan vállalt alázatos
és tettre kész, sőt áldozatkész szeretet. Amely túlmutat a
pillanatnyi érzelmeken, túlmutat tünékeny vágyakon és szabad
elhatározásként lendít tovább. Lukácsnál olvashatjuk: „Atyám,
ha akarod, vedd el tőlem ezt a poharat; mindazáltal ne az én
akaratom legyen meg, hanem a tied.” (Lk 22,42) És itt
nyilvánvalóan nem a utolsó vacsorai pohárról van szó, hanem a
szenvedésről, amely osztályrésze Jézusnak. „Nagyon durva dolgok
történnek velem, de el vagyok szánva Atyám akaratod
teljesítésére, amelyet önként, szeretetből vállaltam!”
És éppen ez az odaszánt szeretet az, amelyet semmi sem
akadályozhatja. Péter botránkozása sem: „Az én lábamat
nem mosod meg soha.” Itt Péternek nem a személyes tere, vagy
a higiéniája, vagy averziója mondatta ezt, hanem az, hogy úgy
érezte: nem való egy Messiásnak ilyet tenni. Akkoriban a lábmosás
nem volt példátlan cselekedet, egyszer még Jézus is megdorgálta
egyik vendéglátóját, hogy nem adott vizet a lábára (Lk 7,44).
Péternek a baja az volt, hogy a lábmosás, amely a tisztelet és
megbecsülés jele, olyan cselekedet, amelyet nem végezhet el egy
messiás! Inkább az ő lábát kellene megmosni. Megpróbálja
Jézust egy „dobozba bezárni”, ahogyan erről Virágvasárnap beszéltünk. De persze amikor a Jézus azt mondja: „Ha nem
moslak meg, semmi közöd sincs hozzám.”, akkor rögtön jön
a válasz: „Uram, ne csak a lábamat, hanem a kezemet, sőt a
fejemet is!”
Ezt az odaszánt szeretetet nem akadályozhatta Péter okoskodása,
de nem akadályozhatta Júdás árulása sem. Mert ő aki egy a
tizenkettő közül árulóvá vált. De ezt az árulást is jóra
fordította az Úr. Hiszen Jézus kivégzése a mi örök életünket
szolgálta.
És
ezt az odaszánt szeretetet ma sem akadályozhatja semmi. Krisztus
szolgált, és szolgál ma is. A legnagyobbat már elvégezte a
kereszten, de az eredmény „aprópénzre” minden időben, személy szerint
válik! És, kedves testvérek, ennek egyik hathatós és misztikus
formája az úrvacsora. Amely az ÚR vacsorája! Nem az egyházé!
Mert, ahogyan a másik szentségünkben, a keresztségben is, nem mi
teszünk valamit, hanem az Isten nyújtja ki ölelő karját a még
tehetetlen csecsemő felé, úgy az úrvacsorában is Jézus szolgál
nekünk. Nem mi munkáljuk ki annak kegyelmét és hatását, hanem
elfogadhatjuk azt Krisztus asztaláról.
Nem
tudjuk hogyan, nem tudjuk miért, de amikor Jézus azt mondta, hogy
„ez az én testem” a kenyérre, és „ez az én vérem”, a
borra, akkor egy közvetítő eszközt, közvetítő csatornát
teremtett meg számunkra. Mert nem tudjuk hogyan, miért, de
valahogyan az úrvacsorában, amikor azt magunkhoz vesszük, akkor
egészen közel kerülünk Urunkhoz. Akkor egészen a miénk.
Csodálatos tapasztalat lehet ez mindannyiunknak, és nem csak ma,
hanem minden egyes úrvacsora alkalmával. Ezért most bíztatok
mindenkit, hogy jöjjön ki, és vegyen részt ebben a közösségben,
amely Krisztussal, a tanítványokkal, a keresztény testvérekkel a
gyülekezetben és szerte a világban és mennyei világgal is
összeköt bennünket!
Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése