Megnyílás (prédikáció, Ajka-Öcs, Advent második vasárnapja, 2016.12.04.)
textus: Róm 15,4-13
„4 Mert amit korábban megírtak, a mi tanításunkra írták
meg, hogy az Írásokból türelmet és vigasztalást merítve
reménykedjünk. 5 A türelem és vigasztalás Istene pedig adja meg
nektek, hogy egyetértés legyen közöttetek Jézus Krisztus akarata
szerint, 6 hogy egy szívvel, egy szájjal dicsőítsétek a mi Urunk
Jézus Krisztus Istenét és Atyját.
7 Ezért fogadjátok be egymást, ahogyan Krisztus is befogadott
titeket Isten dicsőségére. 8 Mert azt mondom, hogy Krisztus a
zsidóság szolgájává lett Isten igazságáért, hogy megerősítse
az atyáknak adott ígéreteket, 9 a népek pedig irgalmáért
dicsőítsék Istent, amint meg van írva: „Ezért magasztallak
téged a népek között, és nevednek dicséretet éneklek.” 10
Azután ezt is mondja: „Örüljetek, népek, az ő népével
együtt.” 11 Majd ismét: „Dicsérjétek az Urat mind, ti népek,
dicsőítsék őt mind a nemzetek.” 12 Ézsaiás pedig így szól:
„Hajtás sarjad Isai gyökeréből, és népek uralkodójává
emelkedik: benne reménykednek a népek.” 13 A reménység Istene
pedig töltsön be titeket a hitben teljes örömmel és békességgel,
hogy bővölködjetek a reménységben a Szentlélek ereje által.”
Manapság igen sokat értetlenkedek. Nem értek bizonyos dolgokat,
amiket a hittanosaim tesznek, és főleg ahogyan. Nem
mondom magamat maradinak, sőt igyekszem minden tekintetben haladni a
korral, de azt kellett észrevennem, hogy bizonyos dolgokban nem
megy, vagy nem akaródzik. Gondolom ezt nevezik generációs
szakadéknak. És ez a bizonyos szakadék egyre nagyobb és egyre
sűrűbb. Talán már nem is „generációs”-nak kellene nevezni,
hanem inkább 10-15 évenkénti szakadéknak. Persze azt is lehet
mondani, hogy ez mindig is így volt, és tegyem túl magamat rajta,
hogy én is öregszem. De ez nem volt mindig így! Évezredek teltek
a múltban, és a technika az emberi kapcsolatok és viszonyok mit
sem változtak. Ez biztonságot adott az újabb és újabb
generációknak, hogy van értelme tanulni az ősöktől és
továbbvinni dolgaikat. Ma ilyen nincs. Hogy ez jó-e vagy rossz,
afelől nem én döntök, de tény, ezzel együtt kell élni.
Akkor ennek nyomán tegyük fel a kérdést. Ha az előző
generációt, sőt a 10-15 évvel fiatalabbat sem értem, akkor
hogyan értem meg Isten igéjét, ami sok ezer év távlatát vetíti
elém…? Jó kérdés! Mert még Jézus oké, főleg így adventben,
amikor a csapból is a „kisjézus” folyik, de mi van a többivel,
főleg a Jézus előtti dolgokkal? Hogyan tudok megküzdeni azzal,
hogy mást olvasok az Ószövetségben, és mást Jézustól kezdve?
Ráadásul egy csomó zsidó „dolog” van az Ószövetségben,
amit ismét „divat” lett,… hát, hogy is mondjam szépen…
perifériára helyezni.
Hit. Ez a kulcsszó, annak a mozdulata, hogy nem én irányítom a
dolgokat. Annak az alázata, hogy az Isten döntött így, és akár
tetszik akár nem, ő ennek a kettősségnek az egységében akarja
megmutatni magát. És ez nem feltétlenül a mi szánkíze szerint
van, de az Isten nem kiszolgálni akar minket, hanem megmenteni! Nem
véletlen az, hogy például Pál is egy csomót idézi az
Ószövetséget. Az abban leírtak, az Írások, ahogyan ő emlegeti
„a mi tanításunkra” írattak meg. Azért, hogy minél
többet és minél jobban megismerhessük az Urat. Akihez
hozzátartozhatnak olyan dolgok, tulajdonságok, tettek, események
is, amik nekünk már alapvetően nem „férnének bele”. De mi
nem vagyunk olyan helyzetben – és nem mellesleg, senki sem –
hogy válogassunk, hogy szelektáljunk. „Ez tetszik az Istenből,
az meg nem, ezt elfogadom azt meg nem.” - ilyet nem lehet tenni.
Vagy elfogadom vagy sem. Vagy hiszek Istenben, ahogyan ő megmutatja
magát, vagy kreálok valami mást, amiben hihetek!
De ez nem fenyegetés, hanem ajándék. Ajándéka magának az
Úrnak. Beszorítani egy sémába, öntőformába nem lehet Őt, de
pont ez is véd meg bennünket annak kísértésétől, hogy Istent a
saját céljaink és vágyaink teljesítőjének, egyfajta lámpásbeli
dzsinnek, vagy aranyhalnak tekintsük.
Ha ezt meg tudjuk ragadni és Istenben, úgy ahogyan van elmerülni,
akkor nyílik meg előttünk igazán a Szentírás és mutatkozik meg
benne az a magasság és mélység, ami a mi örökségünk
Krisztusban. És ez fogja bennünk munkálni az egységet és
befogadást is (5. és 7.v.). Mert a gyülekezetben, a Krisztust
követők közösségében is, sok a különbség. Tényleg sok, mert
most nem csak a „mindenki másmilyen” közhelyre gondolok.
Tényleg ellentétes személyiségek, ellentétes nézetek,
ellentétes politikai gondolkodás, ezerféle stílus és életvitel
található meg a templomban. De mégis egységben kell lennünk
ezeknek a különbözőségeknek az ellenére, mert ha Krisztus
befogadott és elfogadott bennünket, úgy, ahogyan vagyunk, mind a
mellett, vagy inkább mind azok ellenére, akkor a közöttünk lévő
különbségek igazán nem számottevőek, ahhoz képest, amit a
Krisztus tett értünk.
De ez csak akkor fog működni, ha mi is befogadjuk a Krisztus a
szívünkbe! Ha ő formálja meg ezt bennünk, mert magunktól nem
igazán menne, vagy ha menne is, de nem igazán lenne őszinte. Így
nyílhat meg előttünk a közösség is, a valódi közösség,
amire oly nagyon nagy szükség van széttöredezett társadalmunkban.
Ez is az Úr ajándéka.
És mi lesz ennek az egésznek az eredménye? Öröm és békesség
(13.v.) - írja Pál. Valódi békesség és valódi öröm.
Azt hiszem 2008-ban történt, hogy még egyetemista koromban egy
passiójátékot (Jézus szenvedése történetét) készítettünk
és szolgáltunk vele sok gyülekezetben. Egyik ilyen alkalommal
akkor kollégiumi lelkészünkkel tartottunk a miskolci gyülekezet
temploma felé. Nevetgéltünk, vidámak voltunk. Egyszer csak
hirtelen elkomorodott lelkészünk arca és ezt mondta: „Templomba
megyünk! Tessék szomorúnak lenni!” - mindannyian elkomorodtunk,
aztán… pár pillanat múlva kirobban belőlünk a nevetés. Miért?
Mert a legkitűnőbb paródiája volt ez a kor gondolkodásának a
kereszténységgel kapcsolatban. Olyan hagyományőrző egyesületek
csoportja, akik szomorúak és semmit sem szabad nekik. Ezzel szemben
Pál milyen fogalmakat használ: egyetértés, befogadás, békesség,
öröm, reménység…
Ó, bárcsak mind ráébredhetnénk, különösen ilyenkor
adventben, hogy megnyíló Szentírásban, a megnyíló közösségben,
a Krisztus befogadásában egy új élet bontakozhat ki bennünk. Egy
olyan élet, amely az Isten tenyerében nyugszik feltétlen
bizalomban. De jó lenne ezt nap mint nap megtapasztalni!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése