Mit tesz velem? - Érkezési oldal 2. (Prédikáció, Ajka, Karácsony 1. napja, 2016.12.25.)
textus: Mik 5,1-4a
„1 Te pedig, efrátai Betlehem, bár a legkisebb vagy Júda
nemzetségei között, mégis belőled származik az, aki uralkodni
fog Izráelen. Származása visszanyúlik a hajdani időkbe, a távoli
múltba. 2 Csak annyi időre szolgáltatja ki őket, amíg egy
asszony szül, de honfitársainak maradéka haza fog térni Izráel
fiaival együtt. 3 A nyáj elé áll, és legelteti az Úr
hatalmával, az Úristen fenséges nevével. Akkor nyugodtan élnek,
mert hatalma kiterjed a föld határáig. 4 Ez lesz a békesség!”
Tegnap, szenteste, arról beszéltünk, hogy kicsoda is Jézus és
Isten hogyan fordul hozzánk általa. Hogyan szólít meg bennünket.
Ma tovább visszük, tovább gurítjuk ezt a témát, és arról
fogunk beszélni, hogy mit tesz Jézus!
Mert ige, megérkezett közénk. Itt van és ezen semmi sem tud
változtatni, azóta itt van, hogy megszületett a betlehemi
istállóban, ezt még a halál sem tudta akadályozni, hiszen azt
mondta Jézus a feltámadása után, hogy „veletek vagyok minden
napon a világ végezetéig” (Mt 28,20). De mit tesz ő a
világgal és mit tesz ő velünk?
Ma egy próféciát olvashatunk, egy olyan üzenetet, ami Jézusról
szól, de bőven Jézus születése előtt lett „papírra vetve”.
Így az első dolog, amit megtudunk Jézus személyéről, hogy
nincsen időhöz kötve. Azaz az evangéliumra, a Róla szóló
örömhírre nincsen hatással az idő. Mivel Krisztus egy az Atyával
ezért az idő fölött áll. Nem lényeg, hogy jelen, jövő, múlt…
az ő szempontjából az üzenet létezik „csupán”, az Isten
szeretetének az üzenete. Persze a mi életünkre igenis nagy
hatással van az idő, talán a legnagyobbal, de szívünkbe fogadott
Krisztusra nincsen.
Pontosan emiatt az időtlenség miatt tudunk mi is bekapcsolódni az
ige folyamatába. Pontosan ezért tud nekünk is szólni az
evangélium, és ezért szólhatnak nekünk az ószövetségi
szakaszok is. Mert nem lényeg, hogy mikor íródtak tegnap vagy
kétezer éve, az üzenet a lényeg, amit a Szentlélek tesz élővé
és hatóvá. Így lehet a sajátunk az üzenet. Ha a Krisztus, vagy
az ige időhöz lenne kötve, akkor tényleg nem lenne értelme
olvasni. Akkor csupán a történelem, vagy az irodalom iránt
érdeklődők számára jelent egy szép emléket egy letűnt korból.
De mit tudjuk, hogy az időn felül álló Isten kijelentése és
személyre szóló üzenete ez a számunkra.
A második dolog, ami kiviláglik ebből a szakaszból, hogy a
Krisztus uralkodik. Milyen furcsa ezt így olvasni, amikor egy
méltatlan körülmények között megszületett alacsony származású
kisgyermekről beszélünk. De túllátva a jászolon és a
pásztorokon – ahogyan tegnap is kifejtettem – ez a Krisztus
ugyanaz a Krisztus mint aki tanított, mint aki gyógyított, mint
aki meghalt a kereszten és feltámadt. És ez a Krisztus a mennybe
is ment és dicsőséget kapott és uralkodik, de úgy, hogy közben
jelen van közöttünk is. Neki volt, van és lesz is ereje, hogy
véghezvigye, amit akar. Ahogyan Pál apostol írja a filippi
levélben található gyönyörű Krisztus-himnuszban: „fel is
magasztalta őt Isten mindenek fölé, és azt a nevet adományozta
neki, amely minden névnél nagyobb, hogy Jézus nevére minden térd
meghajoljon, mennyeieké, földieké és föld alattiaké; és minden
nyelv vallja, hogy Jézus Krisztus Úr az Atya Isten dicsőségére.”
Ez az erős Krisztus tesz értünk ma is.
Tehát, ha a Krisztus és az ő üzenete az idő fölött áll, és
hatalmas erővel tud munkálkodni, akkor mi lesz az, amit velünk
tesz? „A nyáj elé áll, és legelteti az Úr hatalmával, az
Úristen fenséges nevével. Akkor nyugodtan élnek, mert hatalma
kiterjed a föld határáig. Ez lesz a békesség!” A nyáj és
a pásztor képe már igen távol áll a mai embertől. Én magam sem
láttam még testközelből pásztort és nyájat. De a távolból
már sokszor. Amikor Öcsre szoktam menni istentiszteletet tartani,
akkor Padrag és Öcs között mindig szoktam látni egy nyájat. Nem
tudom, hogy mindig ugyanazt-e, de ez annyira nem is fontos. Nem tudom
megítélni, hogy kicsi vagy nagy az a nyáj, ahogyan láttam kb.
száz állat van benne. Mégis ez a sok állat együtt tud mozogni,
egyként teljes határozottsággal. Miért? Mert a pásztornak meg
van az ereje, a tudása és tapasztalata ahhoz, hogy jól irányítsa
őket, hol kedvesen, hol erővel, fenyítve vagy jutalmazva,
gondoskodjon és nevelve.
Hát ezt teszi velünk a Krisztus, az ő gondoskodása az, amiben
bízhatunk. Abban a gondoskodásban, ami ugyanúgy az idő és tér
felett áll, mint maga az üzenet, és amit van hatalma megtenni a
Krisztusnak. Luther azt írja a Miatyánk magyarázatában, a
Kiskátéban, „legyen meg a te akaratod” sor kapcsán: „Isten
jó és kegyelmes akarat meg lesz a mi kérésünk nélkül, de mi
azt kérjük ebben az imádságban, hogy bennünk is meglegyen”.
Hát így legyen!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése