Adventi vakond (prédikáció, Advent 2. vasárnapja, 2019.12.08.)
textus:
Ézs 2,12.17-20
„2Mert
jön a Seregek URának napja minden kevély és magas ellen, mindenki
ellen, aki nagyra tartja magát, de majd meg kell alázkodnia; […]
17Porba hajtja az ember büszkeségét, és megalázza a halandók
nagyságát. Csak az ÚR magasztaltatik föl azon a napon. 18A
bálványok pedig semmivé lesznek egészen. 19Bebújnak majd a
sziklabarlangokba és a föld repedéseibe az ÚR félelmetes fensége
és méltósága elől, amikor fölkel, hogy megrémítse a földet.
20Azon a napon odadobja az ember a vakondoknak és a denevéreknek
ezüst- és aranybálványait, amelyeket azért csinált, hogy
leboruljon előttük.”
Tudom, hogy közel sem vagyok egyedül azzal, hogy panelban nőttem fel. Itt is sokan vannak olyanok, akik szintén panelházakban nőttek fel, vagy életüknek egy jó részét panelban élték le, sőt ma is ott élnek.
A
kilencvenes években, illetve a kétezres évek első felében, mikor
én panelban éltem, még nem, vagy éppen csak elkezdődtek azok a
panelprogramok, amelyek keretén belül leszigetelték az épületeket.
Amikor én a tizediken laktam, akkor még a panelrések sem voltak
betömve. (A panelépületeket előre elkészített elemekből
[panelekből] rakták össze, mintha csak hatalmas építőkockából
építkeztek volna. A legtöbb esetben a panelek között rések
voltak. Ezek legjobban az emeletek közötti vízszintes vonalakban
látszódnak még ma is a szigeteletlen épületeken.) És bizony
ezek a rések otthont adtak rovaroknak, madaraknak, sőt denevéreknek
is. Ez utóbbiakkal nem volt gondunk, tök jó hogy voltak, hiszen
nyáridőben megették a bogarakat, rovarokat. Ez különösen is
fontos egy olyan helyen, ahol én laktam, folyó mellett, ahol nagyon
sok a szúnyog. Emlékszem gyerekkoromból olyan nyári estére,
amikor az éppen frissen kirepült fiatal denevérek betévedtek a
panelréseken keresztül a beüvegezett erkélyünkre, de kimenni már
nem tudtak. Ezeket a denevéreket mi fogdostuk össze, jól
megsimogattuk őket, és kiengedtük az ablakon. Ha tudtam volna,
hogy mennyi betegséget terjesztenek, akkor nem biztos, hogy annyit
tutujgattuk volna őket,… de nem tudtam, és megúsztuk.
Éppen
ebből a panellétből következik, hogy – bár a nagyszüleimnek
volt hobbikertje – de viszonylag kevés kertészkedős élményem
van ebből az időből. Amire viszont nagyon emlékszem, hogy apai
nagyapám milyen sokat küzdött a vakondokkal, akik rendszeresen
feldúlták a kertet. Ilyen módszer, olyan riasztó… küzdelmes
volt.
A
mi igénk is e köré a két állat köré szerveződik. Denevér és
vakond. „A bálványok pedig semmivé lesznek egészen. Bebújnak
majd a sziklabarlangokba és a föld repedéseibe az ÚR félelmetes
fensége és méltósága elől, amikor fölkel, hogy megrémítse a
földet. Azon a napon odadobja az ember a vakondoknak és a
denevéreknek ezüst- és aranybálványait, amelyeket azért
csinált, hogy leboruljon előttük.” Alapból kicsit távolinak
tűnhet ez a kép, hiszen viszonylag kevés templomba járó hívőnek
van denevér- és vakondbálványa otthon… Nem jellemző. Csakhogy
ez a pár mondat sokkal többről szól!
Adventi
időszakban vagyunk. „Adventus Domini”, az Úr eljövetele, ami
meghatározza az egyházi év ezen szakaszát. Várjuk azt, hogy
megérkezzen hozzánk a Krisztus. És ahogyan a múlt héten,
ma is kapunk egy-két információ morzsát arról, hogy milyen az Úr
érkezése, milyen az, ha Krisztus van az életünkben.
Helyreállítás,
ezzel a szóval lehetne igazán jellemezni az Isten munkájának azt
az oldalát, amelyet a mai igénk hivatott elmondani nekünk. Ma
nagyon sokat kell küzdenünk azért, amit társadalmi
igazságtalanságnak nevezünk. Hogy a hatalmas, a gazdag, a
pozícióban lévő ember elnyomja a kisebbet. Nem túlzok, hogyha
azt mondom, hogy a világ leggazdagabb tíz embere birtokolja a világ
vagyonának 90%-t! És pontosan ugyanez igaz Magyarországra is! Mi
ez, ha nem igazságtalanság! De nem kell ennyire messzire menni,
hogy meglássuk, ember embernek farkasa, és – úgy tűnik – a
legagresszívabbak érvényesülnek a hétköznapokban is. Azonban ez
nem kereszténység, ez nem az Isten szerinti állapot, és ugyan
most tombol a világban ez a megveszekedett állapot, de lejön az az
idő, amikor nem így lesz! „Mert
jön a Seregek URának napja minden kevély és magas ellen, mindenki
ellen, aki nagyra tartja magát, de majd meg kell alázkodnia”-
írja az igénk. Az Úr felemeli azokat, akiket mások a porba
tiportak és megalázza azokat, akik másokat a porba tiportak. És
ez igaz az utolsó időkre, Krisztus visszajövetelére, nagyban, de
kicsiben ott lehet ma is, a mi életünkben is. Luther így
magyarázza a Kiskátéban a Miatyánk azon mondatát, hogy „jöjjön
el a te országod”:
Isten országa meg lesz a mi kérésünk nélkül is, de mégis azt
kérjük ebben az imádságban, hogy hozzánk is eljöjjön. És
bennünk is megvalósuljon – tesz én hozzá. Magyarul, ha bennem
ott a Krisztus, akkor én pozícióban nem fogom eltaposni senkit
semmilyen okból, és ha viszont velem történik meg, akkor mind a
mellett, hogy kiállok magamért, Isten elé tudom vinni azt, aki ezt
tette velem, imádkozhatok érte, hogy az ő életében is ott legyen
az Istennek országa. Ez a nagyon gyógyító reménységünk lehet…
De térjünk vissza a
denevérekhez és a vakondokhoz. A helyreállítás nem csak az ember
és ember közötti kapcsolatban valósul meg Krisztus munkája
nyomán, hanem Isten és ember közötti kapcsolatban is. Ézsaiás
azt írja, hogy amit az Isten el fog törölni, sőt maguk az emberek
fogják abbahagyni, ha közel kerülnek Őhozzá, akkor az a
bálványimádás. Nem véletlen az, hogy a próféta éppen a
vakondokat és a denevéreket, a vakond- és denevérbálványokat,
bálványszobrokat hozza példának, a sok-sok dolog közül, amit
abban az időben istenként tiszteletek. Lehetett volna valami
hatalmasabb, mint a nap, vagy a hold, vagy valamilyen
méltóságteljesebb állat, az oroszlán vagy a krokodil… De nem.
Mit gondolunk miért éppen vakond és denevér? […] Segítek, mi a
közös a vakondban és a denevérben? […] Az, hogy a szónak
emberi értelmében nem látnak, sem a vakond, sem a denevér.
(Mindketten a hallásukkal tájékozódnak.) És miért? Mert az
sötétség állatai mind a ketten. A denevér az éjszakáé, a
vakond a föld alatti sötétségé. „A
bálványok pedig semmivé lesznek egészen. Bebújnak majd a
sziklabarlangokba és a föld repedéseibe az ÚR félelmetes fensége
és méltósága elől, amikor fölkel, hogy megrémítse a földet.
Azon a napon odadobja az ember a vakondoknak és a denevéreknek
ezüst- és aranybálványait, amelyeket azért csinált, hogy
leboruljon előttük.”
Gyönyörű a kép. Amikor az Úr megérkezik, akkor a vakondok és
denevérek visszakerülnek a helyükre, a „a
sziklabarlangokba és a föld repedéseibe”.
Nehogy
azt higgyük, hogy a bálványimádás messze van már a mai kor
emberétől. Egyáltalán nincsen messze. Ugyanis, amikor Isten
nincsen az őt megillető helyen az ember életében, akkor valami
más, vagy valaki más kerül a helyére. És ez pedig automatikusan
bálványimádás. Ami nem „csak” azért rossz, mert Isten
nincsen a helyén, hanem azért, mert ettől az ember is vakvágányra
fut. Milyen találó ez a kifejezés „vakvágány” olyan út és
olyan hely, ahol az ember vakká válik, mint vakond vagy a denevér.
Ugyanis elkerülhetetlen, hogy ha vak bálványokat helyezünk az
Isten helyére, akkor magunk is vakká váljunk, a sötétség
gyermekeivé.
Advent
a fény időszaka. Krisztus fényének időszaka. Ő helyre akarja
állítani bennünk a világosság állapotát, szemben a vakvágányra
vivő sötétséggel. Hogy az Úr az őt megillető helyen legyen.
Most mondhatnék dolgokat, hogy ez hogyan működik, hogy pl. akkor
van az életünkben az Úr az őt megillető helyen, ha ő a végső
meghatározottságunk, ha a döntéseink végső eredője a hitünk,
meg ilyesmi… de ezt megmagyarázni nem lehet. Magunktól elérni
meg végképp nem. Amit tehetünk, hogy nyitottak vagyunk arra, hogy
az Úr megszólítson bennünket! Kérjük és feltétel nélkül
várjuk az Úr érkezését. Ne aggódjunk, ő jönni fog! Ámen
Olyan jó volt olvasni ezt a prédikációt! #denevér #vakond #bálvány #vakvágány
VálaszTörlésKöszönöm szépen! :-)