Szilveszter a városban (prédikáció, Óév este, 2019.12.31.)
textus:
Zsid 13,14
„Mert
nincsen itt maradandó városunk, hanem az eljövendőt keressük.”
Az utóbbi évtizedek egyik legmeghatározóbb társadalmi folyamata az urbanizáció, azaz a városiasodás. Az 1950-es években kezdődött az a folyamat, hogy az emberek elkezdtek beköltözni vidékről a városba. Ennek a folyamatnak a fordulópontja 2008-2009-ben történt meg, amikor a körülbelül egyenlő mértékben éltek a Földön emberek városokban és vidéki környezetben. A folyamat azonban nem állt le, sőt csak a fokozódott. Azt prognosztizálják a szakemberek, hogy 2040-re a Föld lakosságának kétharmada városokban fog élni. És még akkor sem biztos, hogy megáll a folymat.
Miért?-
tehetnénk fel a kérdést. Miért van az, hogy az emberek jobban
szeretnek városokban lakni? Igazából nem is biztos, hogy mindenki
jobban szeret városi környezetben lakni, hanem ez inkább
szükségszerű ez a folyamat. Falusi környezetben ugyanis jóval
kevesebb, vagy nincs
is munka, nem lehet rendesen bevásárolni,
nincsenek vagy nagyon kevés a szórakozási lehetőség, és nagyon
költséges dolog fenntartani egy családi házat, mondjuk, egy
panellakáshoz képest. Biztosan mindannyian tudnánk mondani ezen
kívül is indokokat arra, hogy miért laknak egyre többen
városokban… Ennek azonban vannak negatív hatásain is, pl., hogy
a városokban iszonyatosan felmentek az ingatlanárak. Manapság egy
városi panelgarzon árából faluhelyen egy 100m2-es házat lehet
venni. Ez azért durva! Éppen emiatt a legtöbben, akik beköltöznek
városokba, albérletbe költöznek. Nyilván emiatt az albérlet
árak is az egekben járnak. De még mindig „könnyebb”
kicsengetni hónapról-hónapra a bérleti díjat, mint egyben
sokmilliót. Ennek ellenére senki sincsen, aki élete végéig
albérletben akar lakni. Mindenki arra vágyik, hogy sajátban
lakjon, mert mégiscsak az az igazi.
A
városba való költözésnek és a saját ingatlan tulajdonlása
vágyának is ugyanaz a célja. A biztonság, a stabilitás. Az, hogy
biztonságban érezzem magam, hogy független és szabad lehessek.
Vagy legalábbis annak gondoljam, érezzem magamat. Legyen munkám,
szórakozásom, tető a fejem fölött és mindez maradandó
formában. Azt hiszem senkit sem lehet vádolni, ha ezt kívánja…
mert tulajdonképpen mindenki ezt kívánja.
Nos,
ehhez képest igen izgalmas a mai igénk: „Mert nincsen itt
maradandó városunk, hanem az eljövendőt keressük.” „Na
tessék! Már megint jön a kereszténység és el akar venni
valamit. Most pl. a biztonságérzetünket. Mi az, hogy nincsen
maradandó városunk? Hát pont azért költöztünk, élünk a
városban, mert az nagyobb biztonságot tud nyújtani, legalábbis
anyagi szempontból!” […] Ne értsük félre, dehogyis arról
szól ez az ige, hogy Isten el akarja enni tőlünk azt, ami
stabilitást és biztonságot ad a számunkra! Nem! Ez az ige csupán
a nyilvánvalóra akarja felhívni a figyelmet. Az ember fizikai léte
nem tart örökké, nem fogunk az idők végezetéig itt élni ezen a
bolygón. Ezért érdemes gondolni arra is, hogy mi lesz utána.
Mert, hogy van utána, az biztos, de nagyon nem mindegy, hogy mi!
Óév
estéje nem egyházi ünnep. Azt hiszem, hogy ez az egyetlen olyan
nap, amikor van istentisztelet, de nem egyházi ünnep és
(általában) nem vasárnap. Egy évet zárunk be ma este, és ezzel
a lezárással kapcsolatban az egyháznak, hovatovább az Istennek,
van mondanivalója.
Mindig
különleges, amikor egy határhelyzetben állunk meg, és az egyik
legklasszikusabb határhelyzet pedig szilveszter napja. Ezen a napon
valahogyan egyszerre vagyunk benne a múltban, a jelenben és a
jövőben is. Egyrészt visszatekintünk az elmúlt esztendőre,
számot vetünk, hogy mi is történt, mik a tanulságok és hogyan
telt az előző 365 nap. Aztán tekintünk a jövőbe is, hiszen már
mindenki tervezget a következő évre, valakinek már tele vannak a
naptárban az első hónapok is, stb. De benne akarunk lenni a
jelenben is erősen, hiszen a szilveszter az év legnagyobb
bulijainak az ideje is. Sokszor úgy mulatnak, mulatunk – ahogyan a
mondás tartja – „mintha nem lenne holnap”,… vagy tegnap…
Ebbe
a túlhevült állapotba szól bele az ige: „Mert nincsen itt
maradandó városunk, hanem az eljövendőt keressük.” Ez a
mondat ahogyan a stabilitást, úgy a jókedvet, vagy a mulatozást
lehetőségét sem akarja elvenni, hanem elhelyezi a hívő embert az
idő folyásában, ezen a különleges napon. Mert szilveszter
napján, amikor az idő egy különleges szakaszában vagyunk, amikor
múlt, jelen és jövő egy pontban sűrűsödik össze, akkor jó,
ha találunk egy biztos helyet,
ahol meg tudunk állni. És ez az alap – bár elsőre furcsa lehet
– de nem a földi, anyagi, materiális biztonság. Nem, mert az ige
egy szélesebb – vagy mondjuk inkább így – magasabb
perspektívába helyezi stabilitást, és azt mondja: Pont abban
fogsz biztos alapra találni, ha elfogadod, hogy ebben a világban
nincsen tökéletes stabilitás és biztonság. Mert a keresztény,
hívő ember pontosan tudja, hogy honnan jön (az Isten hívta létre
ebbe a világba), hogy hová tart; az örök életbe, a mennyei
valóságba! Krisztusban nem ez a pár évtized, amit a Földön
töltünk, adja meg nekünk az állandóság biztonságát, hanem egy
ennél sokkal nagyobb dolog, az Isten világokon és dimenziókon
átívelő szeretete!
Keresztényként Krisztus követők vagyunk. Ezt jelenti a
keresztény szó. Erről beszéltünk karácsony első napján.
És van egy gyönyörű szakasz, ami pont ide passzol: „Az Ige
testté lett, közöttünk lakott, és láttuk az ő dicsőségét,
mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét, telve kegyelemmel és
igazsággal.” (Jn 1,14) Jézus (megj.: Amikor nagybetűvel van
írva az „Ige”, akkor az Jézusra vonatkozik.) testté
lett, azaz az Isten Fia testet öltött, emberré lett értünk, ezt
ünnepeltük Szenteste, az
igazság és a kegyelem (amelyek látszólag kibékíthetetlen
ellentétben vannak) harmóniáját hozta el nekünk, azzal, hogy
„közöttünk
lakott”. Amikor ezt
olvassuk a magyar bibliafordításokban, hogy „közöttünk
lakott”, akkor ott, az eredeti görög nyelvben, ez szerepel
„eszkénószen hémón”, azaz közöttünk vert sátrat,
közöttünk sátorozott. Márpedig a sátor nem egy állandó dolog,
hanem egy időleges lakóhely. Krisztus magára vette emberségünk
minden aspektusát (kivéve a bűnt) és ezzel utat mutatott nekünk
is. Ne tekintsük minden dolog non plusz ultrájának ezt
a földi pár évtizedet, mert ennél sokkal nagyobbat kaptunk az
Istentől, az örökkévalóság ígéretét!
És
a csavar az egészben az, hogy ettől, mármint, hogy egy örök élet
távlatába helyezzük bele az életünket, ettől a mindenkori
pillanatot, ezt az életet
is jobban meg tudjuk élni! Ugyanis az örök életben való hitünk
megóv bennünket attól, hogy görcsösen kapaszkodjunk a pillanat
varázsába, és attól is, hogy csupán túléljünk, hiszen a
pillanat igazi értékét az adja meg, és attól lehet az enyém,
hogy ajándékba kaptam
Istentől!
Ettől
még leszünk szomorúak, kétségbeesettek, reménytelen
pillanatokat is megélünk majd, de mindezt azzal a tudattal, hogy
mindig van
tovább, mindig van
feljebb,… van, mert kapjuk, az Isten adja nekünk az örökkévaló
várost! Ámen
Ennél jobban aligha lehet lezárni az évet - BÚÉK! :-)
VálaszTörlés