"Már van bennünk valami közös" (prédikáció, Karácsony 2. napja, 2019.12.26.)
textus:
Róm 9,22-24
„22Isten
pedig nem haragját akarta-e megmutatni és hatalmát megláttatni,
és nem ezért hordozta-e türelemmel a harag eszközeit, amelyek
pusztulásra készültek? 23Vajon nem azért is, hogy megismertesse
dicsőségének gazdagságát az irgalom eszközein, amelyeket
dicsőségre készített, 24amilyenekké minket is elhívott, nemcsak
a zsidók, hanem a többi nép közül is?”
Hallottam
egy gyönyörű definíciót a türelemre. Türelem = szeretet + idő.
Ez a definíció legalábbis kapcsolati szinten nagyon megfontolandó.
Az, hogy egy orvosi rendelőben, vagy a pénztárnál a karácsonyi
dömpingben türelmesen várakozni kell, abban semmilyen
szeretet-faktor nincsen, idő viszont annál több. De ha már az
orvosi rendelő előterében velem együtt váró, vagy a pénztárnál
velem együtt ácsorgó emberekre gondolok, akkor annak már igenis
komoly „szeretet-vetülete” van. Mert szeretet alatt itt nem az
érzelmi túlhevülést, a másikat keblemre ölelni vágyó érzelmi
bummot értjük, hanem azt a nagyon egyszerű, de annál nehezebb
állapotot, amikor a másikat Krisztuson keresztül nézem, és Rá
való tekintettel fordulok embertársam felé. Ez pedig elsősorban
nem az adott személytől függ a váróban, vagy pénztári sorban,
hanem tőlem.
Nagyon
izgalmas az a tudat, hogy ez az attitűd, vagy ha úgy tetszik
szemléletmód (mármint, hogy Krisztuson keresztül nézem a másik
embert) közös bennem és az Istenben. Az Isten nagyon sok mindenben
különbözik tőlünk, de ebben pont nem. Ő is Krisztuson keresztül
néz engem. „Na, látod, már van bennünk valami közös.”-
szokta mondani az udvarló a reménybeli párjának. És most odalép
mellénk az Isten és azt mondja, „ha Krisztuson keresztül nézed
az embertársadat, akkor már van bennünk valami közös.” Hívő
emberként, ezek a közös pontok a legfontosabbak a hitben…
Ahhoz
azonban, hogy megértsük, hogy hogyan tudok én Krisztuson keresztül
nézni a másik emberre, illetve hogy hogyan lehet enyém ez a
szeretetteljes türelem, ahhoz először azt kell látnunk, hogy az
Isten, hogyan csinálja ezt. „Isten pedig nem haragját akarta-e
megmutatni és hatalmát megláttatni, és nem ezért hordozta-e
türelemmel a harag eszközeit, amelyek pusztulásra készültek?
Vajon nem azért is, hogy megismertesse dicsőségének gazdagságát
az irgalom eszközein, amelyeket dicsőségre készített,
amilyenekké minket is elhívott, nemcsak a zsidók, hanem a többi
nép közül is?” Nos, ezzel az alapigével, amelyet egyházunk
jelölt ki, nem könnyítette meg a mai napunkat az biztos.
Meglehetősen bonyolult a megfogalmazás, és főleg azért nehéz
befogadni, mert nem tudjuk mi a szövegkörnyezet. De higgyük el, ha
felolvasnám a szövegkörnyezetet, akkor sem lenne könnyebb a
dolog. De azért megpróbáljuk…
Karácsony
ünnepén Krisztus földre jövetelét ünnepeljük. Legalábbis a
templomban biztosan. Hatalmas esemény ez, amely lehetőséget
biztosít mind a mai napig arra, hogy Istenhez eljussunk, hogy ő
meghallgasson és kegyelmeit adja nekünk, segítsen, támogasson. De
ami a legfontosabb, hogy Krisztusban örök élettel akar bennünket
megajándékozni, ha hiszünk benne. Erre pedig azért van szükség,
mert magunktól semmiképpen nem lennénk képesek rá. Távol
vagyunk az Istentől, áthatolhatatlan a távolság köztünk és
közötte. Ezt az állapotot nevezzük bűnnek. Ebben az állapotban
nem tudunk az Istenhez eljutni, csak akkor, ha ő is azt akarja.
Márpedig Krisztusban azt mutatta mag, hogy akarja. De nem mi, hanem
Krisztus tud bennünket elvinni az Atyához, ahogyan ő mondta: „Én
vagyok az út, az igazság és az élet; senki sem mehet az Atyához,
csak énáltalam.” (Jn 14,6) Milyen hatalmas csoda ez! És
bennünket is ez vár Krisztusban!
Azonban ez a lehetőség, amely a betlehemi jászollal indult el,
nem tart örökké. Egészen pontosan addig van időnk, amíg
Krisztus vissza nem jön, ennek a világnak az utolsó napján.
Ahogyan az Apostoli Hitvallásban mondjuk: Jézus „ott ül a
Mindenható Atya Isten jobbján, onnan jön el ítélni élőket és
holtakat” Sőt Jézus azt is mondta, hogy „Egy kis idő még,
és nem láttok engem, de ismét egy kis idő, és megláttok engem.”
(Jn 16,16) Magyarul, nemsokára vissza fog térni. Nos, ez a
nemsokára már több mint 2000 éve tart. Ebben sokan azt látják,
hogy „talán igaz se volt”, talán Jézus nem mondta el az
igazat. Én nem ezt látom ebben. Én a türelmet, az Isten végtelen
türelmét látom ebben. Szeretet + idő. Annyira szeretett minket,
hogy egy kis törékeny gyermektestben világra jött, és időt,
döbbenetesen hosszú időt adott nekünk, embereknek, arra, hogy
rátaláljuk. Generációk sokaságának volt, van, és reménység
szerint, lesz lehetősége az Isten kegyelmére. Hát ezt írja le az
igénk azzal, hogy Isten hordozta „a harag eszközeit”.
Régebbi fordításban így szerepelt „a harag edényeit”,
így ez nem csak és nem első sorban az Isten haragjának
megnyilvánulásait jelenti, hanem azokat, akik megérdemlik az Isten
haragját, minket. „mivel mindenki vétkezett, és nélkülözi
Isten dicsőségét” (Róm 3,23)- írja Pál apostol. Hordozott
bennünket az Isten, hogy legyen lehetőségünk eljutni hozzá
Krisztusban, hogy többé ne legyünk a harag eszközei/edényei,
hanem „az irgalom eszközei”/edényei lehessünk,
„amilyenekké minket is elhívott”. Meghívásunk
van az Isten országába, maga a király hívott meg!
Hát
ilyen az Istennek a türelme, ilyen jó terve van az életünk felől.
De hát hogyan lehet ez hatással a váróteremben, vagy a pénztári
sorban állásban? Hogyan tudok én a másik emberre Krisztuson át
nézni? Hát úgy, hogy már van bennünk valami közös! És hogy
mi? „mindenki vétkezett, és nélkülözi Isten
dicsőségét” és az, hogy a
Krisztusban az irgalom edényei lehetek én is és ő is, talán pont
azért, amit én teszek vagy nem teszek. Talán pont rám van
szüksége, pontosabban, Krisztusra van szüksége és talán pont
rajtam keresztül… Ámen
10/10! :-)
VálaszTörlés