"Ne félj!" - az ismeretlen kegyelem (prédikáció, Padragkút-Ajka-Öcs, Húsvét ünnepe, 2017.04.16.)
textus:
Mk 16,1-8
„1
Amikor elmúlt a szombat, a magdalai Mária és Mária, Jakab anyja,
valamint Salómé illatos keneteket vásároltak, hogy elmenjenek, és
megkenjék Jézus holttestét. 2 A hét első napján, korán reggel,
napkeltekor elmentek a sírbolthoz, 3 és így beszélgettek egymás
között: Ki hengeríti el nekünk a követ a sírbolt bejáratáról?
4 Amint felnéztek, látták, hogy a kő el van hengerítve, pedig
igen nagy volt. 5 És amikor bementek a sírboltba, látták, hogy
egy fehér ruhába öltözött ifjú ül jobb felől, és
megrettentek. 6 De az így szólt hozzájuk: Ne féljetek! A názáreti
Jézust keresitek, akit megfeszítettek? Feltámadt, nincsen itt.
Íme, ez az a hely, ahova őt tették. 7 De menjetek el, mondjátok
meg a tanítványainak és Péternek, hogy előttetek megy Galileába:
ott meglátjátok őt, amint megmondta nektek. 8 Kijöttek, és
elfutottak a sírbolttól, mert remegés és rémület fogta el őket;
és senkinek sem mondtak el semmit, mert féltek.”
Váltott
már valaki útközben iskolát? […] Sosem felejtem el az érzést,
amikor beültem általános iskola harmadik osztályában az első
órámra szeptemberben. Első napom volt az iskolában. Igen, mert az
első két osztályt egy másik általános iskolában töltöttem,
de mivel elköltöztünk, ezért egy újabb iskolát kerestek szüleim,
ami közelebb volt az új lakásunkhoz. Nagyon féltem. Új lakás,
új iskola, új osztálytársak, új tanárok. Nem tudtam még mik a
szokások, a rend, a helyzet, hogyan lehet kezelni a dolgokat, jól
fogom e magam érezni, helyem leszek e itt... Nehezen indult a dolog,
hiszen alig múltam még nyolc éves. S bár ez az érzés változik az életünk során, sok esetben
felnőtt korban is megmarad. Ha nem is félünk, de legalábbis
tartunk az új, ismeretlen dolgoktól, vagy olyanoktól, amelyeket
nem értünk, mert másmilyenek, vagy másforma gondolkodásmódot
igényelnek. Ebből nagyon sok konfliktus is adódhat, egyéni, de
akár össztársadalmi szinten is.
Valami
ilyesmit éltek át azok az asszonyok is, akik Jézus halálának
harmadnapján indultak el a sír felé, hogy végtisztességet
tegyenek Jézusnak. Mert, hogy ezért mentek. Azt olvassuk:
„keneteket vásároltak, hogy elmenjenek, és megkenjék Jézus
holttestét.” Azért mentek, hogy megadják Jézusnak azt, amit
minden közel álló személynek megadtak volna. Balzsam a testére,
hogy békében és méltóságban nyugodhasson. Minden bizonnyal ez a
gyász folyamatában is fontos szerepet játszott. Mert, hogy ezek az
asszonyok gyászolták Jézust. Elsiratták azt, akibe minden
reményüket vetették. Elsiratták és sírba tették. Ő volt az a
bizonyos „lap”, amire mindent feltettek. És most vége…
Ráadásul dupla volt a reménytelenség, mert nem csak, hogy a hitük
szerinti reménység halt meg, de arra sem volt túl nagy esély,
hogy azt a bizonyos végtisztességet meg tudják tenni vele. „így
beszélgettek egymás között: Ki hengeríti el nekünk a követ a
sírbolt bejáratáról?” - írja az ige.
Tudniillik, akkoriban
nem földbe ásott sírokba temetkeztek, hanem barlangsírokat
használtak Palesztínában. Nagy követ tettek a barlang elé, nehogy a vadállatok, vagy
akár emberek meggyalázzák, vagy kifosszák a sírokat. És ezek a
kövek nem voltak sem kicsik sem könnyűek. Olyannyira nem, hogy a
három asszony egészen biztos volt benne, hogy meg sem tudják majd
mozgatni. Dupla reménytelenséggel haladtak a sír felé.
Aztán
amikor odaértek azt látták, hogy a kő el van hengerítve a sír
bejáratától. Ez már a harmadik csapás lehetett. Vagy legalábbis
nem tudni melyik lett volna a rosszabb, ha nem tudták volna
elgörgetni a követ, és vissza kellett volna fordulni
dolgavégezetlenül, vagy hogy feldúlva találják a sírt. De
kiderült, hogy egyikről sincs szó. A sír ugyanis üres volt, de nem rablás, vagy vadállat volt az oka, hanem valami más.
Azt
olvassuk: „látták, hogy egy fehér ruhába öltözött ifjú
ül jobb felől, és megrettentek.” - valami ismeretlen
történik. Valami teljesen új. Az eddig problémák, vagy
akadályok, amelyek megszűntek, vagy okafogyottá váltak, ismerősek
voltak. „Mi lesz a kővel? Hogyan tudunk végtisztességet adni?”
„Te jó ég! A kő nincs a helyén! Ki bolygatta meg a sírt?”
Ezek mind-mind logikus és ismerős problémák kapcsán feltett
jogos kérdések. De az üres sír? Az nem logikus, és főleg nem
ismert. Ráadásul valaki itt van, aki nem Jézus. A „fehér
ruhába öltözött ifjú” - talán egy angyal lehetett. El
tudom képzelni azt a pánikot, amit az asszonyok érezhettek a
logikátlan és kiszámítatlan helyzet kapcsán.
Nem
véletlen az sem, hogy az angyal (nevezzük így) így szólítja meg
őket: „Ne féljetek! A názáreti Jézust keresitek, akit
megfeszítettek? Feltámadt, nincsen itt. Íme, ez az a hely, ahova
őt tették.” „Igen ide temették, és igen tudom, hogy egy
oszlófélben lévő holttestre számítottatok! De nincsen itt!
Feltámadt!”
Nagyon
féltem harmadik elején az új iskolában. Nem tudtam, hogy mire
számíthatok, kiben bízhatok, minden ami addig volt, legyen az jó
dolog, mint a közösség, vagy a barátok, de a rossz dolgok is a
megszokott problémák és gondok, egy csapásra megszűntek és egy
teljesen ismeretlen világba csöppentem, ami ugyan hajazott az
előzőre, de más szabályokkal, és más utakkal „operált”. Az
asszonyok is féltek, mert minden, amit a feltámadás előtt
gondoltak a világról és magukról, vagy akár Jézusról… annak annyi. Mindent felülírt a tény: Jézus feltámadt.
De
az ismeretlenség – ebben a helyzetben – nem kell, hogy bénító
legyen! Ettől az ismeretlentől nem kell félni, mert mi már
biztosan tudjuk és hisszük, hogy Jézus feltámadása értünk
történt. Ezek az asszonyok a sokktól hajtva mint az őrült, úgy
menekültek a sírtól. Nem is kell hibáztatni őket. De micsoda
kegyelme, hogy mi így több mint 2000 év távlatából inkább
odafutnánk mint el tőle! Miért? Mert a Jézustól kapott
ismeretlen: kegyelem! Mert az a tudat, hogy a Feltámadott Jézus az
én Uram, és ő az aki a kezében tartja az életemet, ő, akit nem
tudott legyőzni a halál, sőt ő győzte le a halált (hiszen ezt
jelenti a feltámadás: a halál feletti győzelmet), sokkal nagyobb
biztonságot ad, mint ha csak magamban kellene mindig és minden
körülmények között bíznom.
Nagypénteken
a keresztről volt szó. Krisztus Urunk szenvedéséről és
haláláról. Akkor arról beszéltünk, mindez, amit ő tett értünk
történt. Nincs ez másként a feltámadással sem! A Nagy
Ismeretlen Nem megértenünk kell, hanem hinnünk értünk van! A
világtörténelem legnagyobb rejtélye az Isten végtelen
szeretetének győzelme az emberért. Érem és érted. Mert a
feltámadással lett teljes a megváltás és Krisztus halál feletti
győzelme, amelyet nekünk is oda akar adni. Fogadjuk el tőle! Ámen
Azt hiszem, ehhez csak egyvalamit lehet hozzátenni: áldott, szép húsvétot kívánok Önnek, kedves családjának és gyülekezetének egyaránt! :)
VálaszTörlés