A Nagy Értékbecslő (Áhítat, EHE, 2014.05.12.)
textus: Mt 11,25-30
„Abban az időben így szólt Jézus: Magasztallak, Atyám,
menny és föld Ura, mert elrejtetted ezeket a bölcsek és
értelmesek elől, és felfedted az egyszerű embereknek. Igen,
Atyám, mert így láttad jónak. Az én Atyám mindent átadott
nekem, és senki sem ismeri a Fiút, csak az Atya, az Atyát sem
ismeri senki, csak a Fiú, és az, akinek a Fiú akarja kijelenteni.
Jöjjetek énhozzám mindnyájan, akik megfáradtatok és meg vagytok
terhelve, és én megnyugvást adok nektek. Vegyétek magatokra az én
igámat, és tanuljátok meg tőlem, hogy szelíd vagyok és alázatos
szívű, és megnyugvást találtok lelketeknek. Mert az én igám
jó, és az én terhem könnyű.”
Érték.
Sokat beszélünk erről a témáról, azt is mondhatnám, hogy ma
egészen divatos különféle értékekről, vagy az értékek
megőrzéséről beszélni. Milyen értékek lehetnek? Lehetnek
nemzeti értékek (ez most rettentő népszerű), vannak európai
értékek (ez most annyira nem)! Vannak külső értékek (ez most
nagyon népszerű) és vannak belső értékek (ez most annyira nem)
stb. stb. stb. Bátran mondhatjuk azt, hogy az az értékek
meghatározásában – hogy valamit értékesnek tartunk vagy sem –
abban valamiféle konszenzus van, vagy pedig valamilyen környezeti
tényező. Általában ha valami értékes, akkor az azért az, mert
ritka (1), vagy magas az ára (2), vagy nagyon keresett (3), vagy egy
csoport/többség úgy gondolja, hogy az (4).
Nem
az a baj, hogy egy telek, egy ingatlan, vagy egy tudományos
felfedezést így értékelünk. Sőt. A baj az, hogy manapság az
emberek is így kerülnek mérlegre, hogy milyen a teljesítményük
és mekkora értéket képviselnek a piacon. És nem az a baj, hogy
ennek függvényében kapják a fizetésüket, hanem az, hogy az
egész embert, holisztikusan, szőröstül-bőröstül, lelkestül,
személyiségestül, ahogyan van, a praktikusság és a teljesítmény
alapján ítéljük meg.
Ezzel
szemben azt látjuk, hogy az Isten nem így tesz. „Magasztallak,
Atyám, menny és föld Ura, mert elrejtetted ezeket a bölcsek és
értelmesek elől, és felfedted az egyszerű embereknek.”
Ezzel kezdi a textusunk. Isten szemében nem a teljesítmény számít,
vagy a praktikusság. Mert az érték nem szerzett képesség, vagy
birtok, hanem ajándékba kapott méltóság.
De
nem szeretném, ha azt gondolnátok, hogy bajom van az okosokkal, a
bölcsekkel, értelmesekkel és szorgalmasokkal (főleg így vizsgaidőszakban)! Semmi
bajom sincsen velük, örülök, hogy sokan most innen is oda
tartoznak, és Istennek sincsen baja ezzel, hiszen ő maga adott
nekik bölcsességet és értelmet, teljesítményt. A baj csak az,
hogy az okosnak, bölcsnek, praktikusnak és a
teljesítményorientáltnak, sokkal nagyobb a kísértése arra, hogy
csak magára és az agyára, teljesítményére támaszkodjon.
Egy
idő után az okos és bölcs ember (főleg ha sokat mondják neki) eltelhet önnön értékességének tudatával, és ezzel egyenes arányban egyre kevesebb lehet benne az alázat és
akár teljesen ki is veszhet belőle az ajándék-tudat.
Ez
pedig nagyon nagy baj! A textusból ugyanis világosan érthető,
hogy az értékesség az Isten nem teljesítmény alapú ajándéka,
ahogyan az Isten megismerése sem agykérdés, hanem Krisztusnak az
akarata, amint a textusban is olvasható. Annak mutatja meg az Atyát, akiknek akarja.
És hogy ezt alátámassza, Jézus egy nagyon egyszerű példát hoz:
„Vegyétek magatokra az én igámat, és tanuljátok meg tőlem,
hogy szelíd vagyok és alázatos szívű, és megnyugvást találtok
lelketeknek. Mert az én igám jó, és az én terhem könnyű.”
Az iga: jó, a teher: könnyű. Dehogyis! Már miért lenne jó az
iga, és miért lennek könnyű a teher. Sohasem jó és sohasem
könnyű! Persze, hogy nem. Legalábbis agyban biztosan nem. Ezzel kapcsolatban hiába okoskodunk, hiába teljesítünk. Ezek az ellentmondásosnak
tűnő fogalompárok csak akkor nyernek értelmet és válnak életté a számunkra, hogyha
hittel ragadjuk meg őket. Mert minél inkább teljesítünk, az iga
egyre rosszabb lesz, a teher pedig egyre nehezebb! Viszont, ha hittel
fordulunk Jézus felé, akkor észrevehetjük, hogy ő az üdvösséget
hozza el a számunkra és az élhető földi életet.
A
Vele való közösség és kapcsolat hát a kulcs ahhoz, hogy
megérthessük, vagy legalábbis megérezhessük, az Istentől kapott
ajándék-méltóságunkat, és felfedezzük az ő benne való értékeinket!
Ámen.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése