Ne falazz! (Áhítat, EHE, 2014.05.15.)

textus: Zak 2,5-9
Azután föltekintettem, és egy férfit láttam, mérőzsinórral a kezében. Megkérdeztem: Hová mégy? Ő így válaszolt nekem: Megmérem Jeruzsálemet, hogy lássam, milyen széles és milyen hosszú. Ekkor előlépett a velem beszélő angyal, majd egy másik angyal lépett oda hozzá, akinek ezt mondta: Fuss oda ehhez az ifjúhoz, és mondd meg neki, hogy falak nélküli város lesz Jeruzsálem, olyan sok ember és állat lesz benne! Én magam oltalmazom mindenfelől – így szól az Úr –, mint egy tüzes fal, és ott leszek benne dicsőségesen.

Nagyon megfogott a keddi tűzzsonglőr előadása Andrea Baude-nak. Figyelni a fény és a sötétnek a váltakozását, táncát és hozzá hallgatni a zenét. (Csináltam is róla egy nagyon rossz képet! De mit tegyek, ennyit tud a telefonom.) 



Mégis leginkább az igék fogtak meg, azok szólítottak meg igazán, amelyek az egyes produkciók között voltak. Leginkább pedig az, amit most felolvastam nektek.
 
Úgy általában a prófétai szövegeknél, számomra, a legfantasztikusabb általános üzenet, az maga a prófécia, vagyis inkább a prófétai hullámhossz, a prófétai csatorna. A tény, hogy valaki ennyire közel lehet az Istenhez, ennyire a közvetlen kapcsolatban tud lenni vele. És a legnagyobb az egészben nem is az, hogy a próféta valahogyan, valami misztikus módon képes bepillantást nyerni az isteni akaratba, vagy, hogy annyira ügyes, hogy be tud kukucskálni az örökkévalóság kulcslyukán, és valahogy dekódolni tudta, amit ott látott (mert hogy ez nem igaz), hanem az, hogy a prófécia mindig az Isten terve és akarata! 

Nem véletlenek a prófétai képek sem. Jelen esetben: a mérőzsinór, amivel a férfi megméri Jeruzsálemet, az angyalok, a párbeszéd, és ezek mind-mind olyan képek, történések, amelyek érthetők a próféta számára. Mert az Isten azt akarja, hogy a próféta el tudja mesélni amit látott.

Mennyivel másabb ez, mint a  "felolvasóként dolgozó” angyalok. Az Isten olyan méltóságot adott a prófétának, hogy átadhassa az üzenetet beletéve személyiségét, szókészletét, egész élethelyzetét a próféciába. És az Isten akarata szerint, pontosan ez a szubjektív mesélő kellett és kell ma is ahhoz, hogy úgy értsük az Isten akaratát, ahogyan annak lennie kell. Csoda ez!

De mi is központi gondolata ennek a próféciának? A falak nélküli Jeruzsálem. (Izgalmas végiggondolni, hogy ma a vallásos zsidóság spirituális központja a Siratófal.) Jeruzsálem a közel-keleti konfliktusok egyik gócpontja. Minden el van zára, mindent védeni kell, és az emberek állandóan a támadás veszélyének tudatában élnek. Ezzel szemben az Ige azt mondja, hogy nem ez az Istenek az ígérete és akarata.

Talán majd egyszer eljön az a pillanat, hogy Jeruzsálemben nem lesznek falak, de itt, ma Magyarországon, az Isten az országáról árulkodik nekünk. Az Úr azt mondja, hogy azon a helyen, ahol ő uralkodik, ott nincsenek falak. Mármint szellemi, lelki falak, az emberek egymástól elválasztó és kirekesztő falak (1). Az őt követőknek az útját nem állják falak, így szabad mozgásterük van (2). És olyan sokan vannak, hogy nem is lehet őket fallal körülvenni (3). 

De ha már fal, akkor az Úr lesz maga tüzes fallá! Tüzes fallá, amely megvéd, de nem éget, hanem meleget és világosságot sugároz mindenkinek, aki csak ott van!

Sem tér (hiszen nincsenek elválasztó falak), sem idő (hiszen az Úr éjjel-nappal világít) nem akadályoz bennünket! Szabadok vagyunk! Kedves Testvérek, nekem ennek az igének a legnagyobb üzenete a szabadság, amit az Úr készített el a számunkra.

És hiszem azt, hogy ez a falak nélküli szabadság Krisztusban jött el közénk. Az ő életében, tanításában, szeretetében, összezúzatásában, feltámadásában és mind a mai napig végzett munkájában közöttünk! Ő mindannyiunk életében valósággá akar lenni, hogy ezt megvalósíthassa mindannyiunk életében. A szabadságot, ahol lehet: szabadon szólni, szabadon érezni, szabadon gondolkodni, szabadon cselekedni, szabadon nézni nem a két tiltott fára, hanem a milliónyi ajándékra, szabadon szépnek látni a világot, szabadon benne lenni az ige áramlásában és szabadon jónak látni a jövőt!

Krisztus ilyen életre szabadít fel, egy most kezdődő örök életre! Bárcsak mindannyian megtapasztalhatnánk ezt! Ámen!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sült hal és reformáció (prédikáció, Reformáció ünnepe, 2020.10.31.)

Mi a különbség az evangélikus, a katolikus és a református úrvacsora/áldozás között? (Evlelkész podcast #13)

Jó, de mit jelent? (prédikáció, Ajka-Nemeshany-Pusztamiske, Szentháromság ünnepe utáni 13. vasárnap, 2016.08.22.)