Igazultatás (Áhítat, EHE, 2014. 05.19.)
textus:
Róm 5,1-8
„Mivel
tehát megigazultunk hitből, békességünk van Istennel a mi Urunk
Jézus Krisztus által. Őáltala járulhatunk hitben ahhoz a
kegyelemhez, amelyben vagyunk, és dicsekszünk azzal a reménységgel
is, hogy részesülünk Isten dicsőségében. Sőt, dicsekszünk a
megpróbáltatásokkal is, mert tudjuk, hogy a megpróbáltatás
szüli az állhatatosságot, az állhatatosság a kipróbáltságot,
a kipróbáltság a reménységet; a reménység pedig nem szégyenít
meg, mert szívünkbe áradt az Isten szeretete a nekünk adott
Szentlélek által. Mert amikor még erőtlenek voltunk, a rendelt
időben halt meg Krisztus az istentelenekért. Még az igazért is
aligha halna meg valaki, bár a jóért talán még vállalja valaki
a halált. Isten azonban a maga szeretetét mutatta meg irántunk,
mert Krisztus már akkor meghalt értünk, amikor még bűnösök
voltunk.”
A
római levél nagyon fontos nekünk evangélikusoknak. Luther szerint
a „legtisztább evangélium”. Ha ezzel nem is feltétlenül értek
egyet, de az biztos, hogy esszenciálisan tartalmazza a keresztény
tanítás lényegét. Ráadásul a 4-5-6-7. fejezet még a levélen
belül is központi helyet foglal el, ugyanis a megigazulásról
szól.
Nagyon
sokat hallottunk már a megigazulásról. Tanulhattuk hittanon, vagy
konfirmációs órán, tanulhattuk a teológián és nem utolsósorban
rengeteg igehirdetés szólt már erről, bármelyik gyülekezetben
is járjunk.
Az
ötödik fejezet – hogy most már tényleg megérkezzünk a
textushoz – világosan és érthetően beszél a megigazulásról.
Két fogalom köré csoportosul Pál gondolatmenete: a békesség és
a reménység. Pál szerint a megigazulás nem dogma, hanem belső
békesség, és nem az ezért tenni képtelen ember (mármint a
megigazulásért, azaz az Isten előtt való „igaznak levésért”)
bizonytalansága, hanem biztos reménység.
Békesség.
Nehéz olyan dologgal megbékélni, amihez nem tudunk hozzátenni
semmit, mert nem rajtunk múlik. De higgyük el, hogy a kegyelem, ami
által megállhatunk igaz emberként az Isten előtt, a legnagyobb
békességet adja, ha egyszer rádöbbenünk annak az Ő kezében van
a legjobb helyen az örök éltünk. Ez az ajándék pedig, a textus
tanúsága szerint, dicsekvésre ad okot. De nem a saját magunkkal
való dicsekvésre, hanem az Istennel való dicsekvésre, az ő
dicsőítésére. Nekünk ilyen Istenünk van!
De
az ige még ennél is tovább megy! Azt mondja, hogy nem csak ez ad
okot a dicsekedésre, hanem az érem másik oldala, a megpróbáltatás
is. Így valós a kép. Mert vannak megpróbáltatások a keresztény
ember életében is. Kár lenne tagadni. „dicsekszünk
a megpróbáltatásokkal is, mert tudjuk, hogy a megpróbáltatás
szüli az állhatatosságot, az állhatatosság a kipróbáltságot,
a kipróbáltság a reménységet”.
Igen, az ige azt mondja, hogy a megigazulás békesség és
reménység. És ez utóbbit az Isten a megpróbáltatásokon
keresztül munkálja ki. Ez a dicsekvésünk is az Isten dicsőítése,
hiszen nem a saját bajainkat emeljük piedesztálra, hanem az Isten
nagyságát, aki segített ezeket megoldani és ezen keresztül
tanított és edzett bennünket, azzá, akik vagyunk.
Így
hát ez a remény, amiről az ige beszél, nem „az utolsó
szalmaszál, amikor már nincs más lehetőség”-remény, hanem a
kipróbáltságon alapuló tapasztalat és a Krisztus keresztjébe
vetett hit biztos reménysége.
Béke
és remény. Nagyon nagy szükségünk van mindkettőre. Béke és
remény. Ezt kapjuk az Úrtól.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése