Csak (prédikáció, augusztus20., ökumenikus istentisztelet, Kerta-Noszlop, 2014.08.20.)
textus:
1Krón 13,2-3
„ezt mondta Dávid Izráel egész gyülekezetének: Ha jónak
látjátok, és ha Istenünknek, az Úrnak úgy tetszik, üzenjük
meg otthon maradt testvéreinknek Izráel egész területén, meg a
papoknak és a lévitáknak a legelőkkel ellátott városaikban,
hogy gyűljenek ide hozzánk, és hozzuk el magunkhoz Istenünk
ládáját, mert Saul idejében nem törődtünk vele.”
Ha
ezt a nevet halljuk, hogy Dávid, akkor mire gondolunk? Bibliai
vonatkozásban persze. […] Nekem egy másik név ugrik be szinte
azonnal: Góliát. Dávid és Góliát. Lelki szemeim előtt
megjelenik Dávid, mint bátor kisgyerek, aki legyőzi a nagy harcost
Góliátot, akivel még egy felnőtt ember sem bírt volna el, olyan
erős és hatalmas volt. Aztán – főleg keresztény emberek –
úgy gondolnak Dávidra, mint aki nagy költő és zenész volt,
hiszen sok zsoltárt neki tulajdonítanak. Mégis talán az egyik
legnagyobb és legjobb tulajdonsága és munkája Dávidnak nem ezek
voltak. Ugyanis ő elsősorban az Isten által kiválasztott király
volt. Szinte minden az ő egész életében efelé nézett, erre való
tekintettel történt. Dávid elsődleges feladata az uralkodás
volt. A Góliáttal vívott csata, a sok ének és vers megírása
mind-mind azt szolgálta, hogy ő jó király lehessen, ami szinte
maradéktalanul meg is valósul.
Amikor
ezeket a szavakat mondta Dávid – amit alapigében felolvastam –
nagyon friss volt még királyként. Éppen hogy csak megválasztotta
a nép királynak. De ez nem azt jelentette, hogy akkor most ő leül
a trónra és uralkodik. Nem, meg kellett érte küzdenie. Egy csomó
idegen és ellenség volt még Izrael területén, akiket le kellett
győzni és persze mindig számolni kellett azzal, hogy jön valaki
aki meg akarja dönteni az ő uralmát. Csakúgy mint István király idejében is. De a friss király pedig
derekasan helyt állt. Éppen ezekben a napokban foglalta el
Jeruzsálemet és tette meg a fővárosává, kemény harcok árán.
De
valami még hiányzott. Az Istennek a jelenléte. Abban az időben a
Úr ládája, vagy ismertebb nevén a Frigyláda volt az, ami
garantálta az Istennek a jelenlétét és áldását. Ez hiányzott
még Jeruzsálemből. Úgyhogy Dávid elhatározta, hogy elhozatja a
frigyládát Jeruzsálembe. És nem csak hogy elhozatja, hanem össze
is gyűjti Izrael képviselőit oda, hogy egy és egységes
közösséggé váljanak. Dávid – jó uralkodóként – tudta,
hogy csak így lehet kormányozni a népet, Izrael népét. Ott volt
előtte a rossz példa: „hozzuk el magunkhoz Istenünk ládáját,
mert Saul idejében nem törődtünk vele.” Az előző király
igen csúnya véget ért, mert hallgatott az Úrra, nem az ő útján
járt.
Mit
üzen ma nekünk az ige Dávid szavain keresztül? Ezeket a szavakat
egy király mondta a népnek. Ez egy nemzetnek szólnak. És
meggyőződésem, hogy nem csak akkor, ott, Izrael népének, hanem
ma nekünk keresztényeknek és magyaroknak is. Az üzenet pedig az,
hogy két „dolog” kell ahhoz, hogy egy nemzet fennmaradjon,
gyarapodjon és békességben éljen:
1.
Az Isten közelsége és jelenléte
2.
Egység és egyetértés
Kedves
Testvérek! Nemzetünk egyetlen útja az lehet, ha minél többen az
Istennek az útján járunk, az Istennek a jelenlétében vagyunk.
Dávid ezt akkor tudta, nekünk is jól az eszünkbe kell vésnünk.
Dávid, akkor, eldöntötte, hogy elhozatja a Frigyládát
Jeruzsálembe, mert a ládával együtt az Isten is biztosan ott
lesz. Nekünk már nincsen szükségünk a Frigyládára. Nincs
szükségünk kézzel fogható garanciára az Isten jelenlétéhez és
áldásához! Ugyanis nekünk már nem kötődik semmilyen mulandó
anyaghoz, vagy éppen tárgyhoz az Isten vezetése. Ugyanis
mindannyiunk szíveben benne lehet! Az Isten sok száz évvel Dávid
után és kétezer évvel ezelőtt végleges és megmásíthatatlan
biztosítékot adott arról, hogy szeret bennünket és vele
lehetünk, ha akarunk. Jézus Krisztust küldte el a világba, hogy
szívünkbe költözhessen. Jézus volt az, aki ösvényt vágott az
Atyához és aki által üdvösségünk lehet. És nem „csak”
üdvösségünk, hanem jó életünk, áldott életünk is. Nem kell
hozatni semmit, nem kell elmenni sehova sem, „csak” meg kell
szólítani és akkor már velünk is van, mert mindenhol ott van
közel hozzánk. Az utcán, a boltban, a kertben, az úton, az
házban, mindenhol…
Ez
volt az első dolog: az Isten jelenléte és áldása, amely a miénk
lehet, ha akarjuk. A második az egység és egyetértés. Ez egy
újabb elengedhetetlen dolog, ami szükséges ahhoz, hogy egy nép
egy nemzet fennmaradjon, sőt, ne csak fennmaradjon, hanem
gyarapodjon is! Rengeteg a békétlenség és a széthúzás. És ez
csak akkor fog radikálisan változni, hogyha Krisztust befogadja ez
a nemzet, akkor lesz egység Őbenne, lesz béke őbenne.
Ebbe
a munkába hív bennünket ma az ige. Legyünk mi is az Istennek
eszközei arra, hogy egységet és békét teremtsen közöttünk.
De
nem csak a nemzetnek, hanem a nekünk keresztényeknek különösképpen
is erre van szükségünk. Legyen bármely egyházról is szó,
szinte mindenhol azzal szembesülünk, hogy nemhogy többen fogadnák
be Krisztust, inkább fogyóban vannak a templomos hívő emberek.
Feladatunk az, hogy imádkozzunk és tegyünk a gyülekezeteink és
egyházaink egységéért, mert ez lehet nem csak a fennmaradásunk,
hanem a gyarapodásunk záloga is.
És
tudnunk kell, hogy Isten akarata nem változik, ő közelében és
egységben akarja tudni az ő népét, akik mi vagyunk! Legyen ez a
mai nap egy jó kezdet, egy jó alkalom arra, hogy az Isten
változatlan akarata újjá teremtsen bennünket, egyházainkat,
nemzetünket.
Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése