Világgá (prédikáció, Somlószőlős-Kerta-Kamond, Szentháromság ünnepe utáni 7. vasárnap, 2014.08.03.)
textus:
Jn 6,67-69
„Jézus ekkor megkérdezte a tizenkettőtől: Vajon ti is el
akartok menni? Simon Péter így felelt: Uram, kihez mennénk? Örök
élet beszéde van nálad. És mi hisszük és tudjuk, hogy te vagy
az Istennek Szentje.”
Bizonyára
nem én vagyok az egyetlen most itt, aki legalább egyszer az
életében világgá akart menni. Lehet, hogy a mesék hatására,
vagy egyszerűen csak belénk van kódolva, de van olyan, hogy azt
érezzük, hogy nincsen más megoldás egy-egy problémára,
élethelyzetre, csak az ha elmegyünk, lelépünk. Gyerekkorban is
van erre példa. Nagyon emlékszem, hogy olyan 10 körül lehettem,
és ugyan nem tudom, hogy mi volt az oka, de egyszer azt éreztem,
hogy nincsen más megoldás el kell menni otthonról. Összepakoltam
a kedvenc játékaimat (csak a fontos dolgokat!) a lila kartonból
készült bőröndömbe, és bejelentettem, hogy elmegyek világgá.
Mivel nem ütköztem komoly ellenállásba, ezért el is indultam.
Emeletes házban laktunk, lementem egészen a földszintig és
leültem az utolsó előtti lépcsőfokra. Gondolkodóba estem, hogy
vajon tényleg jó ötlet volt-e ez a világgá menés dolog. Aztán
úgy döntöttem, hogy még várok vele.
A
következő lépcsője a világgá menésnek a felnőttként volt
már. Valószínűleg ezzel sem vagyok egyedül. Mármint azzal, hogy
nem egyszer elgondolkodtam azon, hogy itt hagyom ezt az országot,
elmegyek valahova máshova, talán nem is Európába, hanem valahova
a tengeren túlra. Mert úgy láttam, hogy kilátástalan a helyzet,
de legalábbis fele annyi lehetőség sincsen, mint amennyi máshol.
És nem elhanyagolható az anyagi vonzat sem, hiszen tudjuk, hogy
azok, akik kimennek külföldre, dolgozni mennek, azért hogy maguk
is meg tudjanak élni, de e legtöbb esetben azért is, hogy segíteni
tudjanak az itthon maradottaknak. Nem hibáztatom őket. Van az
kilátástalan anyagi vagy kapcsolati helyzet, hogy legésszerűbb
dolog elmenni.
Azonban
ez a világgá menés, (vagy sok esetben) az elmenekülés sokszor nem csupán
fizikailag-földrajzilag jelentkezik az életünkben, hanem lelkileg
is. Ez egyrészt egy jó dolog, mert ha az ember mindenbe beleéljük
magunkat, azt nem lenne ránk jó hatással. Ezért egy bizonyos mértékig nincsen is vele gond, hiszen természetes önvédelmi mechanizmusa ez az embernek.
De egy szint után ez át tud fordulni a legradikálisabb világgá menésbe, amikor az Istent vádoljuk, és azt mondjuk: „Ha ő nem
csinál semmit, akkor én se foglalkozom vele!” Nem véletlen
kérdezi Jézus az alapigénkben a tanítványoktól: „ti is el
akartok menni?” Ti is itt akartok hagyni, amikor nem olyan
egyszerű a dolog? Amikor kemény beszédeket mondok, vagy éppen nem mondok, nem teszek semmit?
Igen,
sokszor nehéz a helyzet! Van olyan, hogy az Isten látszólag nem
tesz semmit! Hagyja, hogy kemény dolgok megtörténjenek! És ezt a
gondolatot sokszor fogják a testvérek hallani tőlem: Csak azt
felejtjük el sokszor, hogy az Isten soha nem ígérte meg azt, hogy
nem fognak rossz dolog történni! Soha nem ígérte, hogy könnyű
lesz! De mást ígért! Azt, hogy bármi is történjen, ő velünk
lesz. Akkor is, amikor úgy tűnik, hogy egyáltalán nem így van.
És
az a jó, hogy ez nem függ a földrajzi távolságtól, mert az Úr
mindenütt ott van. Elhagyhatjuk őt, mondhatjuk, hogy „nem kérek
belőled!”, átmehetünk a világ túlsó felére is. De ha hívjuk
őt, ha akarjuk, hogy velünk legyen, akkor ő ott lesz. És nem
csak, hogy ott lesz, hanem segít is. Bár sokszor nem úgy, ahogyan
mi akarjuk, ahogyan „elvárnánk tőle”, hanem úgy, ahogyan Ő
gondolja, és higgyük el, hogy az lesz a legjobb a számunkra is.
„ti
is el akartok menni?” - kérdezi Jézus a tanítványoktól és
tőlünk is. Péter pedig válaszol: „Uram, kihez mennénk? Örök
élet beszéde van nálad.” Kedves Testvérek, sok mindent meg
lehet kapni máshol. Sok mindent be lehet szerezni: békét,
megnyugvást, örömet, biztonságot, anyagiakat – ehhez nem
szükséges az Isten. De egyvalamit nem lehet megkapni máshol, csak
Krisztus által az Atyától: az örök életet!
„Senki
sem él örökké!” - tartja a mondás, meg kell jegyeznem,
tévesen. Ugyanis Jézus pontosan ezt kínálta a tanítványoknak, a
tizenkettőnek akkor, és nekünk ma. Örök életet. Téves az az
elgondolás is, hogy az örök élet majd valamikor a halál után
majd elkezdődik. Ez nem igaz. Ugyanis Jézus ezt mondja: „Aki
hisz a Fiúban, annak örök élete van” (Jn 3,36) - nem lesz
majd valamikor, hanem van neki. Olyan élete, ami nem csak, hogy
örök, de jó is.
Az
örök élet most, itt a földön kezdődik és ebben az örök
életben az Isten számtalan jó dolgot készített el a számunkra:
a vele való kapcsolatot, a közösséget, és mindazt, amit az előbb
felsoroltam: békét, megnyugvást, örömet, biztonságot. Akárhol
is vagyunk, akár itt, akár máshol.
Péter
apostol szavai („Örök élet beszéde van nálad.”)
Azonban rejt számunkra egy másik üzenetet is. Ahogyan a magyarban
sok szó van a „beszéd” fajtáira (pl.: megbeszélés,
tanácskozás, beszélgetés, diskurzus, diskurálás, terefere,
traccsolás, társalgás, dialógus, eszmecsere, szövegelés,
párbeszéd, fecsegés, duma stb.), úgy a görögben, az Újszövetség
eredeti nyelvében, is sok van. Péter itt a „ῥῆμα” (réma)
szót használja, amely kifejezést a magyar nyelvtan is ismeri. A
réma a beszédben, vagy egy leírt szövegben mindig azt a részt
jelöli, ami valami újat tartalmaz, valami olyasmit, ami eddig nem
volt. Péter megérezte azt Jézusban, hogy amikor ő beszél, amikor
vele van közösségben, akkor valami egész más alakul, valami
olyan új, ami eddig nem volt, amit – ahogyan az örök élettel
kapcsolatban is mondtam – máshol nem lehet megkapni, megtalálni.
Jó
rendben, Péternek új volt, de nekünk nem új! Bizony nem az. Ma
nem abban az értelemben új Jézus beszéde, mint Péternek volt,
hiszen azóta, hogy ez a párbeszéd elhangzott, kétezer év telt el.
Azért új ez ma, mert tegnap találtam ki, hanem azért mert újjá
tesz, újjá teremt. Jézus személye és beszéde, ami az örök
életet hozza el a számunkra, nem csak ad valamit, nem csupán
ajándékoz valamit, hanem át is formál. De nem valami életidegen,
karótnyelt, sótlan valakivé, ahogyan sokszor a keresztényekre
mondják, hanem egy csodálatos új formát készít a számunkra,
amiben megváltozunk. Megváltozik a hozzáállásunk az emberekhez,
a helyzetekhez, a problémákhoz. És már a legtöbb esetben ez a
változás és megoldja azokat a dolgokat, amiket régebben nem
tudtunk megoldani. Ugyanis el kezdjük úgy látni a dolgokat,
ahogyan az látja aki átformál bennünket, a Krisztus Jézus.
Márpedig ő jól látta a dolgokat. És ekkor kerülünk abba az
állapotba, ahogyan lennünk kell, amilyennek az életünknek lennie
kell. Hiszen ő tudja a legjobban, hogy az milyen. Ez már önmagában
is egy csoda, egy ajándék.
Beszéltünk
ma arról, hogy Jézus az örök életet akarja nekünk adni, ami már itt a földön elkezdődik. És az örök élethez, mint egy
csomagban egy csomó minden más ajándék is tartozik, amit
személyre szabottan készít el mindannyiunk számára. És
beszéltünk arról is ez az örök élet nem csupán a miénk lesz,
hanem ezen keresztül átformálódunk, átváltozhatunk egy olyan
állapotba, ahol egyre közelebb tudunk kerülni Krisztushoz és
ezáltal egyre inkább úgy látjuk majd a dolgokat, ahogyan ő.
Eddig ezekről volt szó.
„És
mi hisszük és tudjuk, hogy te vagy az Istennek Szentje.” -
fejezi be Péter a Jézusnak adott válaszát, és én is utolsó
gondolatként veszem ezt. Kedves Testvérek! Mindez a szeretet,
amiről eddig beszéltünk, az Istennek a szeretete valósággá tud
lenni a számunkra. Jézus kemény és határozott dolgokat mondott,
sokan elhagyták ezért, de Péter kimondta „mi hisszük és
tudjuk, hogy te vagy az Istennek Szentje.” Hinni kell, igen,
mert most nem látjuk Jézust, most nincs itt testben, hogy
megérinthessük, de tudhatjuk is, hogy ő a Krisztus, ő a megváltó,
hiszen megtapasztalhatjuk az életünkben. Valósággá tud válni az
ő jelenléte, az ő segítsége bárhol bármikor, a világ bármely
pontján, de most nekünk legfőképpen itt és most Somlószőlősön/Kertán/Kamondon.
Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése