Okkal (prédikáció, Somlószőlős-Karakószörcsök-Rigács, Szentháromság ünnepe utáni 8. vasárnap, 2014.08.10.)
textus:
Jn 8,37-45
„Tudom, hogy
Ábrahám utódai vagytok, de ti meg akartok ölni, mert az én
igémnek nincs helye bennetek.
38
Én azt mondom, amit az én Atyámnál láttam, és ti is azt
teszitek, amit a ti atyátoktól hallottatok.
39
Ezt mondták neki: A mi atyánk Ábrahám. Jézus így szólt
hozzájuk: Ha Ábrahám gyermekei volnátok, Ábrahám cselekedeteit
tennétek.
40
De ti meg akartok engem ölni, olyan valakit, aki azt az igazságot
hirdettem nektek, amelyet Istentől hallottam: Ábrahám ezt nem
tette volna.
41
Ti ugyanazt cselekszitek, amit atyátok. Ezt mondták neki: Mi nem
paráznaságból születtünk: egy atyánk van, az Isten.
42
Jézus így szólt hozzájuk: Ha Isten volna a ti Atyátok,
szeretnétek engem, mert én Istentől indultam el, és tőle jövök;
nem magamtól jöttem, hanem ő küldött el engem.
43
Miért nem értitek az én beszédemet? Mert hallani sem bírtátok
az én igémet.
44
Ti atyátoktól, az ördögtől valók vagytok, és atyátok
kívánságait akarjátok teljesíteni. Embergyilkos volt kezdettől
fogva, és nem állt meg az igazságban, mert nincs benne igazság.
Amikor a hazugságot szólja, a magáéból szól, mert hazug, és a
hazugság atyja.
45
Mivel pedig én az igazságot mondom, nem hisztek nekem.”
Nagyon
kemény beszédek ezek, amiket Jézus itt mond az őt körülvevőknek, főleg a farizeusoknak és politikai-vallási vezetőknek.
Ilyeneket mond: „ti meg akartok engem ölni”; „hallani
sem bírtátok az én igémet”; „az ördögtől valók
vagytok”; „nem hisztek nekem”. Ráadásul hosszan is, és nem is nagyon lehet érteni, hogy most mi a helyzet.
Ahhoz,
hogy közeledni tudjunk ennek az igének a mondanivalójához, ahhoz
látnunk mindazt, ami ez előtt a beszéd előtt történik. Jézus
olyan dolgokat tesz, a mire még mi is felkaphatjuk a fejünket, nem
hogy azok, akik akkor éltek. Az egyik ilyen dolog, hogy Jézus szóba állt
olyanokkal, akikkel egy rendes ember nem állna szóba.
Prostituáltakat karolt fel, besúgóknak segített, azokkal ült egy
asztalhoz, akiket a társadalom és a közösség kivetett magából.
Lehet még mi is elhúznánk a szánkat, ha ilyet látnánk. Az már csak hab volt a tortán, hogy az Istent az apjának mondta,
ezzel egyenlővé, családtaggá tette magát Ővele. Nekünk ma
természetes, hogy Atya-Fiú-Szentlélek, de akkoriban ez
istenkáromlásnak számított. Jézus tehát mind társadalmi, mind
vallási szempontból kiverte a biztosítékot.
Ezeddig
a vezetők nem merték bántani, ugyanis Jézust a nép nagyon
szerette. Talán pont ezekért a furcsa tetteiért. Na meg azért,
mert egy csomó csodát tett. Volt, amikor 5000 embernek adott enni, gyakorlatilag a
semmiből. Ezután a tette után királlyá is akarták tenni. „Aki ennyi ingyen
ételt szerez, az legyen vezető!” Így hát, mivel az elit látta, hogy nem lehet csak egyszerűen „kivonni
a forgalomból” Jézust, „csak” vitáztak vele. Jézus is és
ők is rendesen odamondtak egymásnak. Az a Jézus, akit mi a
szelídségről és engedelmességről ismerünk, tudott nagyon
kemény is lenni (emlékezzünk csak az elmúlt heti prédikációra,
mennyien elhagyták Jézust). „az ördögtől valók vagytok”
- mondja Jézus a farizeusoknak és a vezetőknek. A vita hevében
pedig a farizeusok elhatározzák, hogy megölik Jézust.
Jézus
nem áldozza fel az igazságot a kedvesség oltárán. Szelíd hogyha
kell. De oda is mond, hogyha kell. Ha megkívánja az igazság, ha
megkívánja a mentő szeretet, hogy valaki visszataláljon az
Istenhez, akkor Jézus nagyon kemény is tud lenni.
Sosem
felejtem el a középiskolai magyartanáromat, Repka Sándor tanár
urat. 1963-ban kezdett el tanítani, de még engem – az
ezredforduló után – is ő érettségiztetett. Ha bejött az
órára, akkor mindenki fegyelmezett volt, ha kinyitotta a naplót,
akkor a légy zümmögését is hallani lehetett. Rettegtünk tőle.
Mégis az egyik legkedvesebb tanára volt mindannyiunknak. Nála nagyon
nehéz volt jó jegyet szerezni, de aki akarta az megtanulta a
magyart. Még én is. A tanár úr tudta, hogy keménynek kell lenni
ahhoz, hogy megtanuljuk a magyart, de annyi szeretet is sugárzott
felőle, hogy mi is megértettük ezt.
Így
van ezzel Jézus is. Sokszor kemény, de sohasem ok nélkül. Ha Jézus kemény dolgokat mond, vagy tesz, vagy éppen
nem tesz semmit (amikor úgy érezzük, hogy pedig kellene), akkor annak oka, nyomós oka van. Jézus valami
fontos üzenetet akar nekünk átadni.
Sok
mindenről beszél itt nekünk, de két fontos csoportba tudjuk
ezeket a gondolatokat sorolni.
1.
amit Jézus mond rólunk
2.
amit Jézus mond magáról
Már
önmagában annak is üzenete van, hogy Jézus egy lapon említ
bennünket magával. Már önmagában ez is öröm, hiszen akkor nem
közömbös velünk. Az lenne a legrosszabb, ha Jézust nem is
érdekelné az életünk, a dolgaink. De nem így van. Jézus
foglalkozik velünk.
De
Jézus még mást is mond rólunk. Azt is mondja (és nem csak
szavaival, hanem tetteivel is), hogy nem számít, hogy honnan
jöttünk, vagy kik vagyunk, ő elfogad bennünket. Legyünk bárhonnan
valók, bármilyen színűek, bármilyen származásúak. Jézusnak ez
nem számít, csak az, hogy mi vele együtt akarunk lenni,
kapcsolatban lenni.
De
ennek igaz az ellenkezője is. Nincs olyan ember, aki előnnyel
indulna Jézusnál. Ahogyan az sem számít, hogy milyen alulról
közelítjük meg Jézust, úgy az sem számít, hogy mennyire
hívő/vallásos környezetből jövünk. A farizeusok is Ábrahámra, mint örökségre hivatkoztak. Hiszen mégiscsak a választott nép tagjai! És - nem alaptalanul - valami előnyt vártak tőle. Persze, mi is, ha hívő családban
nőttünk fel, akkor nagyon hálásak lehetünk érte, hogy a hitben
neveltek fel bennünket, és ez egy fantasztikus dolog, és bárcsak
sok ilyen család lenne, de nem ettől leszünk jó keresztények, ahogyan a zsidók sem azért lehettek igazak, mert Ábrahám az ősük! Csak a személyes kapcsolat a lényeg. Személyes kapcsolat az Úrral!
A
másik dolog, amit Jézus elmond rólunk, pontosabban nekünk, hogy
nem jó, ha ítélkezünk. És nem azért, mert nem illik, hanem
azért, mert Jézusnál van az igazság és nem nálunk. Mi csupán
letéteményesei, „használói” vagyunk az igazságnak, öröklői,
ha úgy tetszik (vö. „megismeritek az igazságot, és az
igazság megszabadít titeket” Jn 8,32). Jézus az, aki
ítélhet, mi söprögessünk csak a saját házunk táján. „Amilyen
a fa olyan a gyümölcse” - tartja a mondás. Nézzünk először a
saját életünkre és vizsgáljuk meg, hogy milyen gyümölcsöt
termünk. Milyen íze, milyen színe, milyen alakja van azoknak a
tetteknek és azoknak a szavaknak, ami mi teszünk, mondunk. Hogyan
élünk? Mit arathat Jézus a mi életünkön?
Eddig
szó volt arról, hogy Jézus kemény és furcsa, vagy éppen
megbotránkoztató is tud lenni, amennyiben erre szükség van. De
sohasem öncélúan, hanem azért mert valami fontosat akar nekünk
átadni. Ezek közül a fontos dolgok közül az első csoport az,
amit Jézus rólunk mond. Jelesül, hogy foglalkozik velünk és hogy
nem számít ki vagyunk ő az aki befogad bennünket és mindez a
vele való személyes kapcsolaton keresztül lehetséges. Sőt
elmondta azt is, hogy éppen ezért ne ítéljünk meg másokat,
hanem söprögessünk a saját házunk táján.
Ez
volt az első csoport: amit Jézus rólunk mond. De még egy dologról
nem esett szó mégpedig arról, mégpedig arról, hogy Jézus mit
mond magáról. „én Istentől indultam el, és tőle jövök;
nem magamtól jöttem, hanem ő küldött el engem.” Jézus azt
mondja magáról, hogy az Atyától jött! Bizony ő az Istentől
jött közénk, küldetéssel. Mégpedig azzal a szándékkal, hogy
megmentsen bennünk, hogy odavezessen az Atyához. Hogy ne a harag és a
békétlenség, a rosszindulat és a bizonytalanság, vagy a szeretetlenség
vegyen erőt rajtunk, hanem békesség emberei, a hit emberei
lehessünk. Jézus teljes egységben van az Atyával, teljes
egységben van vele és cselekszik általa. Nem csak akkor 2000 évvel ezelőtt,
hanem ma is.
És
ebbe az egységbe invitál bennünket is. A prédikáció elején
említettem, hogy azért is nagyon haragudtak a zsidó vezetők
Jézusra, mert az apjának, atyjának nevezte az Istent. Ma mi már
tudjuk, hogy nem csak, hogy Atyjának nevezte Őt (mert az is), hanem
bennünket is bevon ebbe a körbe és mi is Atyának nevezhetjük az
Istent.
Hatalmas
ajándék ez testvérek. Hogy minden más hittel és hiedelemmel
szemben, mi nem egy koloncot kaptunk a nyakunkba, hanem egy jó szülő
az, aki a gondunkat viseli. Ezért adjunk hálát és majd ezzel a
reménységgel mondjuk együtt közös imádságunkat, amit
mindannyian úgy kezdünk Mi Atyánk. Olyannyira állandósult már
ez az ima, hogy a címét, azaz az első két szót is egybe írjuk
Miatyánk. Pedig a lényeg ott lapul ebben a két szóban: MI +
ATYÁNK.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése