Merre van az arra? (prédikáció, Somlószőlős-Somlóvecse, Szentháromság ünnepe utáni 10. vasárnap, 2014.08.24.)
textus:
Jn 8,21-30
„Majd
Jézus ismét szólt hozzájuk: Én elmegyek, és keresni fogtok
engem, de meghaltok bűnötökben: ahova én megyek, oda ti nem
jöhettek. Erre
ezt mondták a zsidók: Csak nem akarja megölni magát, hogy azt
mondja: Ahova én megyek, oda ti nem jöhettek? Ő
így folytatta: Ti lentről valók vagytok, én pedig fentről való
vagyok; ti e világból valók vagytok, én nem e világból való
vagyok. Ezért
mondtam nektek, hogy meghaltok bűneitekben: mert ha nem hiszitek,
hogy én vagyok, meghaltok bűneitekben. Megkérdezték
tehát tőle: Ki vagy te? Jézus így válaszolt nekik: Az, akinek
kezdettől fogva mondom magamat. Sok
mindent kellene mondanom rólatok és ítélnem felőletek, de igaz
az, aki elküldött engem, és én azt mondom a világban, amit tőle
hallottam. Ők
nem ismerték fel, hogy az Atyáról szólt nekik. Jézus
tehát ezt mondta: Amikor felemelitek az Emberfiát, akkor tudjátok
meg, hogy én vagyok, és önmagamtól nem teszek semmit, hanem azt
mondom, amire az Atya tanított engem. És
aki elküldött engem, velem van: nem hagyott egyedül, mert mindig
azt teszem, ami neki kedves. Amikor
ezeket mondta, sokan hittek benne.”
Az
utóbbi időben lekezdtek érdekelni a térképek, meg úgy
egyáltalában a tájékozódás. Mindig is valahol misztikus
dolognak tartottam azt, hogy valaki megtalálja a helyét, hogy hol
van éppen és ahhoz képest egy másik pontba el tud jutni, magyarul
tájékozódik. Ahhoz, hogy akár ismeretlen terepen is el tudjunk
jutni egy pontból a másikba több dolog is szükségeltetik.
Szükségünk van egy térképre, ami az adott területet ábrázolja,
annak tereptárgyaival és tulajdonságaival együtt. Aztán kell egy
iránytű, vagy tájoló, hogy meg tudjuk határozni, hogy merre van
az arra, mely irányba kell mennünk. És nem utolsósorban szükség
van a tudásra is, hogy ezeket tudjuk használni. Ezek nélkül
teljesen elveszettek lennénk és nem fogalmunk sem lenne, hogy merre
van a helyes irány ismeretlen terepen.
Így
van ez, kedves testvérek, az élet dolgaival és a hit dolgaival is.
Szükség van olyan eszközökre, amelyekkel el tudunk tájékozódni.
Nem lehet az élet minden egyes szeletét és percét tökéletesen
ismerni, vagy éppen tökéletesen felkészülni rá. Mert bizony az
életben is vannak „tereptárgyak”, buktatók, veszélyek és
ismeretlen utak is. Ugyanez a helyzet a hittel kapcsolatban is. Senki
nem mondhatja azt, hogy ő már minden tud az Istennel kapcsolatban,
neki már nem tudnak újat mondani, újat mutatni. Hála Istennek
azonban a élet és a hit dolgaihoz tartozó tájékozódó eszközök
ugyanazok. Ha nem így lenne, akkor már annyi mindennel kellene
megpakolnunk magunkat, hogy már az is kétséges lenne, hogy
elbírnánk-e, élet lenne-e az.
Térkép
és iránytű, e kettőre van szükségünk. Persze nem azokra,
amiket a tájékozódáshoz használunk, hanem ezek lelki
megfelelőire. Ez a két dolog pedig a hit és Szentírás, a Biblia.
A hit a mi iránytűnk, ami megmutatja az irányt. Pontosabban maga
az Isten, a Szentlelke által, mutatja a helyes irány, amit a mi
hitünk tud meghallani és követni. A Biblia pedig a térkép, amely
eligazít bennünket, hogy mi is az a terület amin járunk, és hogy
(nagyjából) milyen tereptárgyakkal találkozunk életünk során.
Persze
ezek nem receptek, nem kaphatunk mindenre választ. De az Istennek
tetszett, hogy ezeken keresztül vezéreljen minket, és csakis
ezeken keresztül.
Jézus
ezt mondja: „ahova
én megyek, oda ti nem jöhettek”.
Meglepő ez a mondat. Nem lehet Jézust követni? Nem járható
az út, amit ő mutat? Talán már az élet beszántotta az utolsó dűlőutat is, ami még megmaradt annak a pár embernek, akik Jézust
akarják követni? Nem, nem erről van szó. Jézus nem azért mondta,
hogy „ahova
én megyek, oda ti nem jöhettek”,
mert nem járható az ő útja, hanem azért, mert a hallgatóságának
nem volt meg az a két eszköz, amivel ezt meg tudták volna tenni.
Nem volt iránytűjük, azaz hitük és nem volt térképük, azaz nem
értették az Írásokat és nem hallgattak az igékre, amiket Jézus
mondott nekik! Ezek nélkül pedig nem lehet követni Jézust.
Kedves
testvérek, a Jézusban való hit nem természetes és nem magától
értődő, hanem valami különleges dolog. Jézus követése, pedig
még ennél is összetettebb, de erről a múlt héten beszéltem.
A lényeg midig az, hogy minek-kinek tartjuk Jézust? „Ki
vagy te?” - teszik fel a
kérdést a farizeusok és az írástudók. Minden rossz
tulajdonságuk ellenére, azért volt bennük annyi bölcsesség,
hogy kitalálják a legfontosabb kérdést: „Ki
vagy te?” Mert, a
legfontosabb mindig az, hogy mi minek tartjuk Jézust. Kicsoda ő
nekünk? Egy példakép? Egy forradalmár? Egy történelmi alak? Egy
eszmény? Az a valaki, aki megmondta, hogy mit szabad meg mit nem?
Sokan ezt mondják, „hiszek én magam módján”. Hát, testvérek,
olyan nincs. Nem hihetek a magam módján, mert a hit nem az én
munkám eredménye, nem én csináltam és elő sem idézhetem. A hit
Jézus ajándéka. Ezért vagy hiszek az „Jézus módján”, vagy
sehogy!
És
mit mond magáról Jézus erre a kérdésre, hogy „Ki
vagy te?”? Mi a válasz?
Ezeket az információkat tudjuk összeszedni a textusból: „Az vagyok, akinek kezdettől fogva mondom magamat [az] Emberfia [...] én vagyok” Amit itt, ebben a szakaszban megtudunk
Jézusról az az, hogy ő őszinte. Nem váltogatja a szerepeit csak
azért hogy sikeresebb legyen, hanem ő végig kitartott amellett,
amit kezdettől fogva mondott. Ez pedig két nagyon fontos dolog: az
„Emberfia” és „én vagyok”. Mit jelent ez, hogy „Emberfia”,
hiszen mindannyian embertől születtünk, így mi is
„emberfia/lánya” vagyunk? Amikor az Isten megteremtette a
világot, akkor az egész emberiségnek szánta, aztán úgy tartotta
jónak, hogy kiválasszon egy népet, akiket különösképpen is
vezérel, Izrael népét. Erről olvashatunk az Ószövetségnek a
lapjain. Aztán Jézusban pedig az Isten újra kitágította,
kiszélesítette a választottaknak, az ő kiválasztottainak a
csoportját, halmazát (újra) az egész emberiségre. Jézus
mindenkiért, minden emberért jött el és halt meg és támadt fel,
ezért ő az Emberfia! Nem volt ez a kifejezés ismeretlen akkoriban.
Sok ószövetségi próféta használta ez a kifejezést, de Jézus
egy egészen más értelmet adott neki. Most már tudjuk, hogy Jézus
értünk emberekért jött, minden emberért.
De
lényeges az is, hogy ezt mondta: „én
vagyok”. Ugyanis ezt
kimondani, hogy „én vagyok”, vagy kicsit furcsábban, de
érthetőbben: „a vagyok vagyok”, „én vagyok a vagyok”, csak
Istennek lehetséges. Isten így mutatkozott be Mózesnek, mielőtt
kivezette Izraelt Egyiptomból, és Jézus így mutatkozott be a
farizeusoknak és most nekünk is: „a vagyok vagyok”, azaz „olyas
valaki vagyok, akit nem érint az idő, mert nincs kezdetem és
nincsen végem, az örök jelen vagyok”. Azaz Isten.
Így
van, kedves testvérek, Jézus őszinte velünk, nem hazudik soha és
ő azt mondja, hogy mindannyiunkért jött Emberfiaként, asszonytól
születettként, és Isten ő, akinek korlátlan hatalma van.
Hát
ennél jobb hírt nem nagyon tudunk kapni. Az emberré lett Isten
viseli a gondunkat, az emberré lett Istent követhetjük mi. Egy
olyan Istent, aki nem átallotta feláldozni magát értünk,
csakhogy odafigyeljünk rá, hogy „hé ember, látod ennyire
szeretlek”! Hiszen minden efelé a megváltó munka felé mutat.
Jézus is mondja ebben a szakaszban: „Amikor
felemelitek az Emberfiát, akkor tudjátok meg, hogy én vagyok”
„Felemelitek”: Az Emberfia, a földi világ síkja és az „én
vagyok” a isteni világ síkja, így ér össze a keresztben. Ami
nem csupán egy szimbólum, vagy egy történelmi esemény, hanem
mindannyiunk egyetlen esélye az Isten felé, az életre, és a maga
szörnyűségében és véres voltában is a legjobb dolog ami
történhetett velünk!
Jézus
a kereszt által nyújtja nekünk az iránytűt és a térképet,
amely nem csak hogy hozzá vezet, hanem ki is vezet a bűnből és a
halálból. Nyilvánvalóan nem leszünk tőle tökéletesek, de
szabadok igen. Szabadon tájékozódhatunk és szabadon haladhatunk
az ő útján, amely nem egyszerű, de már megvan a Vezető és helyes irány.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése