Igazad van (prédikáció, Ajka-Öcs, Böjt 5. vasárnapja, 2017.04.02.)
textus:
Jn 8,48-59
„48
Azután így szóltak hozzá [Jézushoz] a zsidók: Vajon nem jól mondjuk, hogy
samáriai vagy te, és ördög van benned? 49 Jézus így válaszolt:
Bennem nincsen ördög, ellenben én tisztelem az én Atyámat, ti
mégis gyaláztok engem. 50 Én nem keresem a magam dicsőségét:
van, aki keresi, és ő majd ítéletet mond. 51 Bizony, bizony,
mondom nektek, ha valaki megtartja az én igémet, nem lát halált
soha. 52 A zsidók ezt mondták neki: Most már tudjuk, hogy ördög
van benned. Ábrahám meghalt, a próféták is meghaltak, te pedig
azt mondod: Ha valaki megtartja az én igémet, az nem ízleli meg a
halált soha. 53 Csak nem vagy nagyobb atyánknál, Ábrahámnál,
aki meghalt? A próféták is meghaltak! Kinek tartod magadat? 54
Jézus így válaszolt: Ha én dicsőíteném magamat, a dicsőségem
semmi volna: az én Atyám az, aki megdicsőít engem, akiről ti azt
mondjátok, hogy a ti Istenetek, 55 pedig nem ismeritek őt, én
azonban ismerem. Ha azt mondanám, hogy nem ismerem, hozzátok
hasonlóvá, hazuggá lennék, de én ismerem őt, és megtartom az ő
igéjét. 56 Ábrahám, a ti atyátok ujjongott, hogy megláthatja az
én napomat: meg is látta, és örült is. 57 A zsidók erre ezt
mondták neki: Ötvenéves sem vagy, és láttad Ábrahámot? 58
Jézus így felelt nekik: Bizony, bizony, mondom nektek, mielőtt
Ábrahám lett volna, én vagyok. 59 Erre köveket ragadtak, hogy
megkövezzék, de Jézus elrejtőzött, és kiment a templomból.”
Meghallgatnád? Klikk, és görgess a poszt végére!
Korunk gondolkodása alapvetően a relativizmusra és a
szubjektivizmusra épül, magyarul arra, hogy minden relatív, csupán
nézőpont kérdése, mindenkinek meg van a maga véleménye, amely
vélemények sokszor nem összeegyeztethetők, de nem is kell, mert
mindenkinek gondolati szabadsága van. Ez így elsőre nagyon
pozitívnak hangzik. Milyen jó, hogy a huszonegyedik századra
eljutottunk idáig, hogy (legalábbis úgy tűnik) senkit sem
bántanak azért mert így vagy úgy gondolkodik, senkinek sem kell
hátrányt szenvednie a meggyőződéséért. Sokan őriznek még
emlékeket abból a korból, ahol ez nem volt így. Eljött a
nézőpontok sokaságának "békessége".
Ma böjt ötödik vasárnapja van. Ezt az igazság vasárnapjának,
vagy latinul Judica-nak szoktuk hívni. Mint minden böjti
vasárnapnak ennek is van egy ószövetségi felirata, „Szolgáltass
nekem igazságot, Istenem” hangzik a 43. zsoltárból (43,1).
Érdekes dolog ma az igazságról beszélni. Fel is tehetnénk az
már-már ironikus kérdést, hogy „Jó, jó igazság. De melyik?”.
Hiszen, ha minden csak nézőpont és viszonyítás kérdése, akkor
mi az igazság? Ki az, akinek igaza lehet? Mert az én nézőpontomból
nekem van igazam, az ő nézőpontjából meg neki. És itt most
nyilván nem a hatályos törvényekre gondolok, hiszen az fix, hanem
az egyéni gondolatokra, elképzelésekre, lelki látásokra,
„hitekre”. És ezek kapcsán, azt hiszem, hogy korunk kissé
átesett a ló túlsó oldalára. Mert az tény, és jó, hogy ma
senkit sem bántanak a hitéért, gondolataiért, de nem az fogja a
békességet munkálni, ha mindent „igaznak” fogadunk el. Ez
csupán a közösségeket szakítja szét, és a kapcsolati
problémákat mélyíti el.
Ez a dolog nem új keletű. Bár a régi korok társadalmaiban
igencsak szigorúan volt szabályozva az élet, amely azonban
támpontot nyújtott mindenkinek egy közösségi élethez. De az
ember – bár a előbb említett szigorú keretek között – de
már akkor is szerette volna az „igazságot” a maga oldalára
állítani. Hogy nekem legyen igazam. Hiszen mindenki szereti, ha
igaza van.
Jézus is ezzel találkozik a mai történetünkben. A Jézussal
szemben álló zsidók egyszerűen nem tudtak túllátni az saját
igazságukon. Jézus másképpen gondolkodott, másképpen
cselekedett, mint ahogyan megszokták és emiatt „nem igaznak”,
bűnösnek kiáltják ki őt. Sőt ezt mondják „samáriai vagy
te, és ördög van benned” ennél nem igazán lehetett nagyobb
sértést és ítéletet mondani. Samáriai, a utált népcsoport
tagja, és ráadásul az ördöggel cimborál. És amikor Jézus
felvázolja nekik, hogy tulajdonképpen kicsoda is ő, hogy mi AZ
IGAZSÁG, akkor pedig a dühtől vezérelve „köveket ragadtak,
hogy megkövezzék”.
De mi a probléma gyökere? Az, hogy a zsidók csak a saját maguk
által állított feltétel rendszer szerinti igazságot tudták
befogadni. Nem AZ IGAZSÁGot akarták felfedezni, hanem inkább a
saját maguk igazára bizonyítékot találni, s arra törő
ellenséget megsemmisíteni!
Döbbenetes különbségek vannak az akkor kor gondolkodása és a
mai között. Ennek ellenére mégis nagyon hasonlóak. Bár – hála
Istennek – ma már nem akarnak megkövezni senkit az eltérő
gondlatokért, de a helyzet ugyanaz, csak éppen nem egy központi
igazság van, amihez mindenkinek tartania kell magát, hanem
egyénenként változik. És bizony divat lett ezt a helyzetet
konzerválni: „Nem kell, hogy mást gondolj mint amit
pillanatnyilag akarsz, nem kell, hogy ütköztesd, hogy megmérd,
hiszen mindenkinek igaza van.” A kor arra biztat bennünket, hogy
zárt igazságokban gondolkodjunk és ne legyünk nyitottak a
befogadásra.
Jézus azonban egy másik lehetőséget kínál nekünk. Megosztja
velünk az Isten igazságát, hogy azt befogadhassuk. Egy olyan
igazságot, amely nem egy nézőpont a sok közül, hanem
viszonyítási pont, kapaszkodó tud lenni a számunkra. Na de, mi ez
az igazság? „Bizony, bizony, mondom nektek, ha valaki megtartja
az én igémet, nem lát halált soha.” - mondja Jézus. Jézus
nem kevesebbet állít, mint hogy a hozzá, és az ő általa
hirdetett igazsághoz tartozók „nem látnak halált”. „De hát
mindenki meghal!” - mondhatnánk. Igen, mindenkinek eljön az a
pont az életében, amikor a földi életnek végeszakad, de aki
Jézushoz tartozik az folytatja az életet egy másik valóságban,
az örök országban. Szerintem ez egy olyan igazság, amit jó
befogadni, és jó hozzá hozzá tartozni.
De, hogyan tudunk Isten – Jézus által hirdetett – igazságához
tartozni? Hogyan tudunk kiszabadulni a különböző igazságok, sőt
a saját magunk mércéje szerinti ingatag igazságok sűrűjéből?
„Bizony, bizony, mondom nektek, ha valaki megtartja az én
igémet, nem lát halált soha.” Ha megtartjuk Jézus szavait!
Félreértés ne essék, itt megtartani szó szerepel, „megőrizni”,
„befogadni” értelemben, nem pedig „betartani” értelemben.
Magyarul Jézus nem azt kívánja, hogy tegyük meg ezt vagy azt és
akkor megkapjuk az örök életet, hanem azt mondja „fogadj be
engem, az én igéimet, szavaimat és máris tiéd az igazság, s az
örök élet”.
„Jó, jó igazság. De melyik?” ironizál a kérdés. De mi
Jézus nyomán mondhatjuk: Az egyetlen. Az Isten örök életre vivő
szeretetének igazsága.
Milyen érdekes volt már akkor az emberi természet, és ma is az: egy zsákfaluban nőttem fel a 90-es években. Egy olyan közösség volt (tisztelet a kivételnek), ahol voltak ugyan súrlódások, de néhány, magát vezérnek gondoló okán kialakult egy sajátos belső rendszer, aminek az volt a lényege, hogy "csak a mi igazságunk létezik, minden más hazugság!" Nem volt éppen aranyélete annak, aki más véleményen volt, mint ők (és ez fokozódott akkor, amikor a napnál is világosabb volt, hogy az outsidernek volt igaza), és ha valaki esetleg az illető védelmére kelt, az is kapott Szodoma és Gomorra 120 napjából...
VálaszTörlésSajnos Jézusnak is kijutott belőle, de én mindig is igyekeztem becsülni benne, hogy ő ebben is sorsközösséget vállalt azokkal, akik "mások igazsága" miatt szenvedtek!
És az Atyának hála, ő felkínálja nekünk Isten igazságát! Én azt mondom: éljünk vele!