Gazdag vagy (Áhítat, EHE, 2014.01.29.)

textus: Jel 2,8-9a.10b
8„A szmirnai gyülekezet angyalának írd meg: ezt mondja az első és az utolsó, aki halott volt, és életre kelt: 9Tudok nyomorúságodról, és szegénységedről, pedig gazdag vagy […] Légy hű mindhalálig, és neked adom az élet koronáját.


Az elmúlt alkalommal is a Jelenések könyvéből vettem a textus. Most is. De most ideológiám is van, ugyanis az Útmutatóban is innen van az ige, sőt, a következő, a második gyülekezetnek, a szmirnainak, szánt levélből. Érdekességképpen mondom, hogy Szmirna mai neve Izmir és az Égei-tenger partján található Törökországban.

Amikor az ember levelet kap, legyen az papír alapú vagy pedig e-mail, akkor, én úgy tapasztaltam, hogy először mindig a feladót nézi meg. Ki küldte. Ennek a levélnek is van feladója: „ezt mondja az első és az utolsó, aki halott volt, és életre kelt” - a Krisztus Jézus. Ő olyan, akinek van kompetenciája, hogy fontos dolgokat kijelentsen, aki nem csak rövidtávon gondolkodik, de még csak nem is hosszútávon, hanem a kezdettől (első-protosz), a végéig (utolsó-eszkhatosz). És olyasvalaki ő, aki nem csak időben látja át a dolgokat, aki már a teremtés előtt is ott volt és uralkodik az utolsó napon, hanem olyan, akinek hatalma is van megtenni azt, amit ígér „halott volt, és életre kelt”, hiszen Jézus legyőzte a halált is. Azt hiszen ennél jobb referencia nincs is! Ilyen Megváltónk van, aki nem csak a levegőbe beszél, hanem ideje, ereje és hatalma is meg van arra, hogy megtegye, amit ígér, és alátámassza, amit kijelent.

De mit mond Jézus? „Tudok nyomorúságodról, és szegénységedről, pedig gazdag vagy […] Légy hű mindhalálig, és neked adom az élet koronáját”. Az üldöztetés helyzetében (amiben a Szmirnai gyülekezet volt) egészen érthető, hogy mi az, hogy „nyomorúság”, meg „szegénység”, de mi az, hogy „gazdag”? Ugye, alapvetően, a „gazdag” azt jelenti, hogy valakinek sok mindene van, ami értéket képvisel. Annyi értéke, pénze stb.-je van, amennyire már effektíve nincsen saját magának szüksége. Fölöslege van. A mi esetünkben, akár a "gazdagság" szó szerinti jelentése is releváns lehet, de nem hiszem, hogy itt erről lenne szó. Hiszen nem véletlenül van párban a nyomorúság-szegénység és a gazdagság.

Egy történet jut eszembe ezzel kapcsolatban az Apcsel 3-ból: „1Péter és János felment a templomba, a délutáni imádkozás idejére, délután három órára. 2Arra vittek egy születése óta sánta férfit, akit napról napra letettek a templomnak abba a kapujába, amelyet Ékes-kapunak hívtak, hogy alamizsnát kérjen a templomba menőktől. 3Amikor meglátta, hogy Péter és János be akar menni a templomba, alamizsnát kért tőlük. 4Péter pedig Jánossal együtt rátekintett, és azt mondta: „Nézz ránk!” 5Ő felnézett rájuk, remélve, hogy kap tőlük valamit. 6Péter ekkor így szólt hozzá: „Ezüstöm és aranyam nincsen, de amim van, azt adom neked: a názáreti Jézus Krisztus nevében, kelj fel, és járj!”” - Nincs aranya, nincs ezüstje Péternek és Jánosnak, de gazdagok, hiszen saját szükségükön felül munkálkodik bennük a Krisztus. De! Ez nem azt jelenti, hogy másnak nincsen szüksége rá. Ha valaki gazdag a kegyelemben, akkor az nem azért van, hogy megtartsa magának, hanem azért, mert másnak van rá szüksége.

Ha visszatérünk a textushoz, akkor könnyen észrevehetjük, hogy Szmirnának (nem a gyülekezetnek, hanem a városban élő többi embernek) mekkora szüksége van a kegyelemre, a Krisztus munkájára, hiszen üldözik a keresztényeket. Pont az ellenkezőjét teszik, mint amit tenniük kellene. Követniük kellene az Életet, nem üldözni!

És mi? Testvérem, ha Krisztusban vagy, akkor gazdag vagy, hiszen a kegyelem által bűnbocsánatod van! Bizony, akkor neked sem az a feladatod, hogy mindezt az örömhírt megtartsd magadnak, hanem hogy megoszd mindenkivel. Főleg olyanokkal, akik ellene vannak, hiszen nekik van a legnagyobb szükségük rá, már amennyiben lehet sorrendet állítani.

Légy hű mindhalálig, és neked adom az élet koronáját.” - ezzel zár a textus. Egy olyan biztatással, amit nem akárki mondhat, de láttuk – erről beszéltem az elején – hogy Jézusnak van hatalma és ereje ilyen állításokhoz, ilyen ígéretekre! És nem csak megtenni az ígéretet van hatalma, hanem a végrehajtásában is tud segíteni, mert bizony nélküle nem menne! Áldjuk érte Őt!
Ámen

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sült hal és reformáció (prédikáció, Reformáció ünnepe, 2020.10.31.)

Mi a különbség az evangélikus, a katolikus és a református úrvacsora/áldozás között? (Evlelkész podcast #13)

Jó, de mit jelent? (prédikáció, Ajka-Nemeshany-Pusztamiske, Szentháromság ünnepe utáni 13. vasárnap, 2016.08.22.)