Mi (áhítat, EHE, 2014.01.13.)
textus: Jn 3,11
„11Bizony,
bizony, mondom néked: amit tudunk, azt szóljuk, és amit láttunk,
arról teszünk bizonyságot, de nem fogadjátok el a mi
bizonyságtételünket. ”
Mindig
is lenyűgözött a János szerinti evangélium 3. és 4. fejezete.
Két olyan beszélgetést tartalmaz, ami elidegeníthetetlen alapköve
a keresztény hitnek. Ha valaki Krisztust akarja követni, akkor ez a
két fejezet, az amin el lehet indulni, amik megadják azokat az első
tájékozódási pontokat, amelyekre minden hívőnek szüksége van.
És ami a legszebb az egészben – legalábbis számomra – az az,
hogy mindezek az igék egy beszélgetés keretén belül zajlanak.
Jézus találkozik emberekkel, akik kérdeznek, vagy akiket ő kérdez
és így kapcsolatba kerül velük. Csodálatos üzenet ez számunkra
ma is: a beszélgető Krisztus.
Most
az első beszélgetés keretén belül mozgunk, amit Jézus
Nikodémussal folytatott. Nikodémus a megbecsült vallási vezető,
tiszteletre méltó polgár, akit mindenki szeret, az éjszaka leple
alatt lopakodik Jézushoz. Azért teszi mert érzi (és elmondása
szerint nem csak ő, hanem a többi vallási vezető is), hogy Jézus
az Atyát jött tanító (2.v.), akire oda kellene figyelni. De nem
teszik, vagy legalábbis nem vállalják fel – Nikodémus sem –
mert bizony nem csak hitbeli, hanem komoly politikai vonatkozása is
van annak, hogy vallási vezető mit vall a magáénak. Nincs ez
másképpen ma sem. Mégis, Nikodémus, a kecske-káposzta elven,
megpróbál kapcsolatba lépni Jézussal, de titokban. De Jézus
nagyon gyorsan lehűti. Újjászületés és Lélek: ezek nem mennek
titokban.
De
ma nem erről szeretnék beszélni nektek, hanem egy másik
vonulatáról ennek a beszélgetésnek: „Bizony, bizony, mondom
néked: amit tudunk, azt szóljuk, és amit láttunk, arról teszünk
bizonyságot, de nem fogadjátok el a mi bizonyságtételünket.”
Többször elsiklottam efölött a mondat fölött, mint csupán az
egyik vödör hideg víz, amit Jézus Nikodémus nyakába öntött,
hogy ti. „bizony, bizony Nikodémus, valóságos mindaz, amiről a
bizonyságtétel szól, és ha nem szánod oda magad teljesen és
nyilvánosan, akkor nem működik”. Persze ezt jelenti maga a
mondat, ezzel nem is kívánok vitatkozni, de van egy nagyon érdekes
jellegzetesség ennek a versnek. […] Nem tudom ki figyelte meg
többesszám első személyben íródott! Márpedig, ebben a
beszélgetésben, csupán két versben van T/1: az 2. versben, ahol
Nikodémus használja és a zsidó vallási elitre értendő
(„Mester, tudjuk, hogy Istentől jöttél tanítóul, mert senki
sem képes megtenni azokat a jeleket, amelyeket te teszel, hacsak
nincs vele az Isten.”), erről már beszéltem. És csak egy ezek közül, amit Jézus mond, a textus: „Bizony, bizony, mondom néked: amit tudunk, azt
szóljuk, és amit láttunk, arról teszünk bizonyságot, de nem
fogadjátok el a mi bizonyságtételünket.” De itt vajon mit
akar jelenteni? Jézus minden más igeversben vagy E/1-ben beszél,
vagy pedig E/3-ban az Atyáról, itt miért T/1?
Ebben
a látszólagos nyelvtani logikátlanságban nagyon nagy erő van!
Azt jelenti, hogy nem csak Jézus, hanem Lélek és az Atya is benne
van a bizonyságtételben! Arról van itt szó, hogy a Krisztus
munkája, az nem egy egyszemélyes partizánakció, hanem a
Szentháromság teljes egységének szeretete! Csodálatos üzenet
ez! De még ennél is tovább lehet menni, ti., hogy a bizonyságtétel
az sohasem magányos dolog. Hányszor érezted azt, amikor előkerült,
hogy te keresztény vagy, hogy ezzel az egész hit dologgal egyedül
állsz mint a kisujjad? Hányszor érezted már azt, hogy egyedül
kell megvédened, egy amúgy a logika síkján védhetetlen,
álláspontot? Én már sokszor éreztem ezt!
És
éppen ezért, nekem nagyon komoly bátorítást jelent ez az ige,
hogy ilyenformán rátaláltam! Legyen számodra is az! Nem vagy
egyedül soha a bizonyságtételben! A Szentháromság teljes
akarata, kegyelme és ereje van veled minden egyes szóban amit
kimondasz! És ez a teljesség adja majd meg, a sokszor, nagyon gyér
mondataink súlyát és hatását!
Mert
nekünk ilyen Istenünk van, aki nem csak a belső szobában és a
teológia falai között, hanem minden egyes pillanatban, és szóban
ott van velünk!
Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése