Keresztény önvédelem, vagy legalizált erőszak? - 2. rész
Biblikus alapok 2. (folytatás)
3. „37Jézus
így válaszolt: „Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes
szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből. 38Ez
az első és a nagy parancsolat. 39A
második hasonló ehhez: Szeresd felebarátodat, mint magadat. 40E
két parancsolattól függ az egész törvény és a próféták.””
(Mt 22,37-40)
Amint azt feljebb (az előző posztban) is kifejtettem a szeretet nem mindig olyan
egyértelmű, ahogyan gondoljuk. E fenti igét is fel szokták hozni
az önvédelem (mint erőszakforma) ellen. Azonban van néhány
dolog, amit nem hagyhatunk figyelmen kívül. A templomtisztítás
történetében az Isten iránti szeretet és a felebarát szeretete
ellentmondásban vannak, hiszen a felebarát az, aki megsérti Isten
házát. Az első és nagy parancsolat felülírta a másodikat.
Továbbá:„Szeresd felebarátodat, mint magadat.” Ne
tegyél semmi olyasmit, amit nem akarsz, hogy veled tegyenek (ld.
Aranyszabály- Mt 7,12: bővebben később). Ezzel kapcsolatban csak
egy kérdésem van: Nem lehet-e, a szeretet cselekedete a támadóval
szembeni passzivitás mellett, az aktív védekezés? Nem a szeretet
cselekedete-e az, a családom felé, ha enni adok nekik, abból a
pénzből, amit nem engedtem, hogy a rabló elvegyen? Nem-e a
szeretet cselekedete a gyülekezet felé, akiknek a pénzt
adományként szántam? Nem-e a szeret cselekedete a meg nem
született gyermekem felé az, hogy ha magamat megvédem, akkor nem
kell apa nélkül felnőnie?
Szembe kell néznünk azzal, hogy a szeretet nem fekete-fehér,
ugyanis amiatt, hogy szeretünk valakit, lehet, hogy szükségszerűen
bántani kell másokat.
4. „35Azután ezt kérdezte tőlük: „Amikor
elküldtelek titeket erszény, tarisznya és saru nélkül, volt-e
hiányotok valamiben?” „Semmiben” - válaszolták. 36Majd
ezt mondta nekik: „Most azonban, akinek van erszénye, vegye elő,
ugyanúgy a tarisznyát is; és akinek nincs kardja, adja el
felsőruháját, és vegyen. 37Mert
mondom nektek, hogy be kell teljesednie rajtam annak, ami meg van
írva: És a bűnösök közé sorolták. Mert ami felőlem
elrendeltetett, az most beteljesedik.” 38Erre
így szóltak: „Uram, íme, van itt két kard.” Ő pedig azt
felelte: „Elég!” 39Ezután eltávozott
onnan, és szokása szerint az Olajfák hegyére ment” (Lk
22,35-39)
Sok kérdést vet fel ez a szakasz, sok benne a nem egyértelmű
mondat. Nem tudjuk pontosan, hogy ezzel az exkurzussal (az utolsó
vacsora és a Gecsemáné-kertben történtek között) mi volt
Lukács szándéka, azt meg végképpen nem, hogy Jézusnak mi volt a
szándéka, vagy hogy hogyan értette azt amit mondott, kérdezett,
válaszolt!
Mégis az új-szövetség szereztetését (kezdetét, alapítását)
és a passiótörténetet (Jézus szenvedéstörténetét) ez a
szakasz köti össze Lukácsnál. Értelmezhetjük ezt a szakaszt
kiegészítésként az apostolok kiküldése (35.v.) kapcsán (Mt
10,5-16; Mk 6,7-13; Lk 9,1-6.10-11). Ebben az esetben Jézus azt
akarja itt aláhúzni, hogy a kiküldetés, a világban való lét
nem mindig békés és nyugalmas dolog, hanem olykor bizony kemény
és kegyetlen. Márpedig Jézus nem akar kivenni a világból (Jn
17,15). Magyarul, elképzelhető olyan helyzet, amikor egy
Krisztus-követőnek erőszakot kell alkalmaznia.
Több izgalmas dologgal kell szembenéznünk akkor, hogyha
részleteiben vizsgáljuk a szakaszt. Eljöhet az az idő, amikor
kell, hogy legyen nálunk kard (1). Ennél még súlyosabb, hogy a
tanítványoknak már eleve van kardjuk, de ha nincs, akkor
pedig kell, hogy szerezzenek (2). Gyanítható, hogy
Jézus tudott a tanítványoknál lévő fegyverekről, de nem
dobatta ki velük. És: Jézus mennyiségi
különbséget tesz, azaz nem csupán kardról, mint a békétlenség
szimbólumról beszél, mint Mt 10,34-ben („Ne gondoljátok,
hogy azért jöttem, hogy békességet hozzak a földre. Nem azért
jöttem, hogy békességet hozzak, hanem hogy kardot.”), hanem
a konkrét eszközről, a konkrét fegyverekről és azok
jövőbeni használatáról (3).
Lukács ugyanazt a kard (μάχαιρα)
szót használja itt, mint később Jézus elfogásakor (Lk 22,49kk),
ugyanez a szó szerepel kivégzőeszközként Jakab az első vértanú
esetében (Apcsel 12,2), és ugyanilyen a fegyverrel akart véget
vetni életének egy római katona, mikor Pálék megszöktek a
börtönből (Apcsel 16,27). Így nem lehet kétségünk afelől,
hogy a kard, ami Jézuséknál volt nem más, mint a gladius, azaz a
római légionárius kard. Ezt támasztja alá, hogy a Vulgata (a
latin fordítása a Szentírásnak) is ezzel a szóval fordítja a
„μάχαιρα”-t.
Mindezt az utolsó vacsoráról jövet, imádkozásba menet! Súlyos.
Tíz verssel vagyunk az előző események után. A Gecsemáné kert
a helyszín, Júdás elárulása megtörtént és a feldühödött
zsidó vezetők, papok és katonák jöttek, hogy végre elfogják
(titokban) Jézust. A tanítványok karddal rendelkeznek és
használni is akarják, mert „látták, hogy mi készül”.
Megkérdezik Jézust, odavágjanak-e, és meg sem várva a választ
támadnak, de Jézus pedig megállítja őket: „Hagyjátok
abba!”. Az eddigiekből, amennyiben ezt a szakaszt is
útmutatónak tartjuk, két következtetést lehet levonni: 1. Jézus
nem pártolja a támadó magatartást, és ha kérdezünk tőle,
tanácsot várunk tőle, akkor meg kell várni a választ. (aktuális bizalom Jézusban és az ő szavában); 2. A „Hagyjátok
abba!” (Ἐᾶτε ἕως τούτου·) felszólítás azt
engedi következtetni, hogy Jézusnak nincsen gondja a jogos
önvédelemmel, de a jogosságot a jelen szituációban
alárendeli a küldetésnek, miszerint ő az életét áldozza az
emberiségért (53b). Ezt támasztja alá az 52. vers második fele:
„Úgy vonultok ki ellenem kardokkal és botokkal, mint valami
rabló ellen.”. A konfliktus gócpontja nem kardokkal és
botokkal való kivonulás, hanem az, hogy Jézus nem érdemli ezt
meg, mert nem rabló. Ezt az evidenciát fordítja imádságba Dávid
az 2Sám 22,30-ban: „Veled a rablóknak is nekirontok, ha Isten
segít, a falon is átugrom.”
Úgy
tűnik, hogy Jézus korában teljesen bevett szokás volt az, hogy a
rabló ellen fegyverrel is lehet védekezni. A „rabló”
kifejezést (λῃστής) meg kell különböztetnünk a „tolvaj”
(κλέπτης) kifejezéstől. Definitíve nagyjából ugyanaz a
különbség, mint ma: amíg a tolvaj besurran, rejtőzködik,
lopakodik, hogy eltulajdoníthasson valamit, addig a rabló nem riad
vissza az erőszaktól sem, hogy megszerezze, amit akar.
Ilyen rabló volt Barabbás, akit
Pilátus állított párba Jézussal, hogy a nép válasszon, hogy
melyiket engedje szabadon, és a nép őt választotta (Jn 18,40). A
márki verzióból tudjuk, hogy Barabbás nem csupán rabló volt
(vagyon elleni bűncselekmény), hanem gyilkos (élet elleni
bűncselekmény) is. Márk 15,7 ezt írja: „Barabbás
is fogságban volt azokkal a lázadókkal együtt, akik a lázadás
idején gyilkosságot követtek el.”
A két leírás nem zárja ki egymást. Valószínűleg Barabbás egy
lázadás-zavargás alkalmával a zavarosban akart halászni, de
végül erőszakot is alkalmaznia kellet, ami egy ember életébe
került.
Amíg Lukácsnál nevek nélkül zajlik a konfliktus, addig a jánosi
verzióból (Jn 18,10-11) megtudjuk, hogy aki karddal odavágott, az
Péter volt, és Málkusnak hívták azt a szolgát, akinek levágta
a fülét. Bár Jánosnál nincs gyógyítás, de a lukácsi
szakaszban viszont igen.
Sokan ezen a gyógyítási aktuson keresztül értelmezik az egész
cselekvéssorozatot, ti. Jézus azért engedte, hogy Péter kardot
hozzon és levágja Málkus fülét, hogy aztán ő azzal is
megmutathassa a hatalmát, hogy meggyógyítja. Nyilván egy ilyen
gyógyítás után már biztosnak lehetett lenni, hogy Jézus az,
akit keresnek. Jézustól ugyan nem áll távol ez a látásmód
(hogy ti. azért történt valami baj, hogy Jézus gyógyíthasson,
és ezzel mutassa meg hatalmát; ld. Jn 9,1-3), de mégsem gondolnám,
hogy csupán azért engedett Jézus megcsonkítani valaki, hogy aztán
meggyógyíthassa. Ez olyan lenne, mint azok a radikális
kreacionista teológusok, akik úgy magyarázzák a dinoszaurusz leleteket, hogy Isten már eleve a csontokat teremtette bele a
földbe…
A mátéi variánsát ennek a történetnek külön vettem, mert több
fontos plusz információt tartalmaz a kérdéskörünkkel
kapcsolatban. Jézus itt felszólítja a karddal támadó tanítványt,
hogy tegye vissza a kardját a helyére (τόπος), ahová
tartozik. Tehát, a kardnak helye van egy tanítványnál. Ez
azonban csak aláhúzza az eddigieket, ami azonban plusz információ
az a folytatása a mondatnak: „mert akik kardot fognak, kard
által vesznek el”. Jézus ebben a közmondássá vált
mondatban sem torkolja le a tanítványt a fegyverhasználat, vagy
az önvédelem miatt, csak negatív következményeket helyez
kilátásba. Ugyanolyanokat, mint amit már már tárgyaltunk Gen 9,6
kapcsán („Aki ember vérét ontja, annak vérét ember ontja”).
A jézusi mondat szinte parafrázisa a tórai idézetnek. Nem
gondolnám azonban az elkerülhetetlen sorsszerűség szabályának
ezt a jézusi mondatot, inkább az Aranyszabály („Amit tehát
szeretnétek, hogy az emberek veletek cselekedjenek, ti is ugyanazt
cselekedjétek velük” - Mt 7,12), a jelen szituációra
alkalmazásának.
A második új információ pedig a következő „53Vagy
azt gondolod, hogy nem kérhetném meg Atyámat, hogy adjon mellém
most tizenkét sereg angyalnál is többet?” Jézusnak meg volt
az az opciója, hogy tizenkét seregnyi angyalt hívjon a védelmére,
akik beavatkoztak volna az eseményekbe. Ez azt mutatja, hogy
Jézusnak mindvégig volt választása. Bármikor leállíthatta
volna a folyamatot és megbüntethette volna azokat, akik
igazságtalanul üldözték. Jézusnak (és véleményem
szerint tanítványainak is) meg van joga az önvédelemre, de meg
van a szabadsága arra, hogy ne védekezzen, ha ez az evangélium
ügyét segíti. Jézus megmutatja, hogy a kard lehet opció,
de nem mindig a megfelelő válasz, különösen akkor nem, ha az
embert az Ő belé vetett hitéért üldözik.
Az utolsó vizsgált ige kapcsán le kell szögeznünk valamit. Nem
szabad átesni a ló túlsó oldalára az önvédelemmel
kapcsolatban. Az önvédelemnek nem csak etikai-életvezetési
buktatói lehetnek, ha rosszul értelmezzük, hanem spirituálisak is.
Az Istennel való kapcsolatunkat mérgezheti meg az agresszív
hozzáállásunk a konfliktushelyzetekhez. Másrészt tudnunk kell
azt, hogy csak az Isten az, aki által igazán biztonságban
tudhatjuk magunkat („mert csak te adod meg, URam, hogy
biztonságban élhessek” – Zsolt 4,9b). A Szentírás
egyértelműen azt tanítja, hogy az Úr nélkül a harcnak nincsen
értelme. Ő adja meg a győzelmet és ő az, aki megvédi az övéit.
Csodálatos iránytűt kaptunk a Szentírásban az Úrtól.
Használjuk és éljünk vele! Sok kérdésben kapunk maradéktalanul kielégítő választ, de a Biblia nem egy receptkönyv, ami mindenre ír
valamit. Az teremtettségünkből fakadóan használnunk kell nem
csak a Könyvet, hanem eszünket és szívünket is.
Az önvédelem nem a központi témája a Bibliának. Több helyen
szerepel, mint eseti probléma, de nem kapunk egyértelmű tanítást
ezzel kapcsolatban. Látnunk kell azonban, hogy a Szentírás (és
főleg az Újszövetség) központi üzenete a békés és szabad
együttélés vágya és az isteni kegyelem igéi. Éppen ezért
bíznunk kell abban, hogy az Úr, végtelen bölcsességében békésen
oldja meg az adott szituációt, de szabadok vagyunk arra, hogy
megvédjük magunkat és a ránkbízottakat, és szabadok vagyunk
arra is, hogy ne alkalmazzunk erőszakot.
Folytatása következik (Az egyházi hagyomány értelmezései)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése