Böjti sorozat 4.: Titkos kegyesség (prédikáció, Bp-Kelenföld, 2014.04.02.)
textus: Mt 6,1-4
„1„Vigyázzatok:
a kegyességeteket ne az emberek előtt gyakoroljátok, hogy lássanak
titeket, mert így nem kaptok jutalmat mennyei Atyátoktól. 2Amikor
tehát adományt adsz, ne kürtöltess magad előtt, ahogyan a
képmutatók teszik a zsinagógákban és az utcákon, hogy dicsérjék
őket az emberek. Bizony, mondom néktek: megkapták jutalmukat. 3Te
pedig amikor adományt adsz, ne tudja a bal kezed, mit tesz a jobb,
4hogy
adakozásod titokban történjék; a te Atyád pedig, aki látja, ami
titokban történik, megfizet neked.””
Böjti sorozat 2.
Böjti sorozat 3.
Mindenkinek
vannak titkai. Nekem is. Vannak olyan titkos dolgaink, amik negatívak
és nagyon ciki, nagyon kínos lenne ha kiderülne. Lejáratna
bennünket, vagy éppen olyan színben tüntetne fel, amit nem igazán
szeretnénk. Ezekre általában nagyon vigyázunk, sokszor azokkal
sem osztjuk meg, akik a legközelebb állnak hozzánk.
Vannak
azonban pozitív titkok is, olyanok, amelyekre csak azért vigyázunk,
hogy majd egy adott pillanatban derüljenek ki. Például mert
valakinek személyesen akarjuk elmondani, vagy mert ajándék lesz az
a valami, és nem szeretnénk ha idő előtt értesülne róla a
megajándékozott.
És
vannak olyan titkok is, amelyek egyszerűen csak azért titkok, mely
olyan mértékben tárják fel a másik előtt a személyiségünket
a lelkünket, hogy nagyon vigyázunk arra, hogy nehogy rossz kezekbe,
fülekbe kerüljön. Sem nem pozitív, sem nem negatív a dolog, csak
éppen mi ránk tartozik.
Ezzel
nagyon szorosan összefüggnek olyan dolgok, amikre azt szoktuk
mondani, hogy magánügy. Olyan ügy, amit magánosan/magányosan
akarunk kezelni. Ami csak a mi fennhatóságunk alá tartozik, vagy
kellene, hogy tartozzon.
De
akármennyit is bölcselkedünk a „titkon” (vagy éppen a
„magánügyön”), mint fogalmon szerintem, egészen egyszerűen,
az számít titoknak, amit annak tartunk. Mert ha valamit titoknak
tartunk, akkor azt akként kezeljük! Legjobban ezt azon lehet
lemérni, hogyha egy negatív titkunk kiderül és már a huszadik
embertől halljuk vissza, akkor is ugyanolyan kínosan és rosszul
érint, mint az elsőnél. És éppen ezért is beszélhetünk nyílt
titokról is, ami nem jelent mást, mint hogy valamiről mindenki
tud, csak az nem tudja, hogy mindenki tud róla, aki titokban akarja
tartani.
Ilyeneket ír ez az ige: „a kegyességeteket ne az emberek
előtt gyakoroljátok”; „ne tudja a bal kezed, mit tesz a
jobb, 4hogy
adakozásod titokban történjék” Csináld titkosan a
kegyességedet, illetve azokat a cselekedeteket, amik a
kegyességedből fakadnak, mint pl.: az adakozás.
Ide
tartozik a hívő élet? A titkokhoz? Azt hiszem vannak még itt egy
páran, akik megélték azt, hogy milyen volt, adott esetben,
titokban megélni a hitet. Az úgy jó volt? Az úgy normálisnak
tűnt és életszerűnek? Nem hinném. Pedig Máté egész hatodik
fejezete erről szól: „titokban cselekedj”; „menj a te belső
szobádba és ott imádkozz”; „ha böjtölsz, akkor meg ne lássák
rajtad”! Talán mégiscsak az az Isten, aki a megtört Krisztusban
elrejtőzködött a kereszten, az most bennünket is rejtőzködésre
kérne? Kényszerű anonimitásra?
Nem,
közel sem erről van szó. Nem azt akarja, hogy az életünkön ne
látszódjon meg az, hogy hozzá tartozunk. Akarja, hogy látszódjon,
hiszen végtelen kegyelméből bennünket használ eszközként az
evangélium hirdetésére, az ő végtelen szeretetének
megismertetésére mások felé. Azt akarjuk, hogy látszódjon a
hívő életünk? Nagyon helyes, kitűnő gondolat!
Mégis
azt mondja ez az ige, hogy sokszor a háttérben, vagy ha úgy
tetszik titokban kell maradnunk. De nem azért, mert valamiféle
szégyellnivalónk lenne, vagy azért mert nem helyes pl. az
adakozás, az imádkozás, a kegyesség. Dehogyis! Arról van itt
szó, hogy a kegyességet, mint pl. az adakozást sokféleképpen
lehet művelni. Nagyon kell figyelnünk arra, hogy a mi
nagylelkűségünk, adakozásunk, amire az Isten indított bennünket, az ne más
nyomorának mutogatásán keresztül valósuljon meg (1). És arra
is, hogy nehogy az adakozás vagy éppen az imádság
profitorientálttá váljon (2). Ne azért tegyük, mert akár
anyagikban, vagy megbecsülésben, vagy vélt, vagy valós
szeretetben fizetséget várunk az emberektől.
Van
az a mondás, ami manapság viccként terjed és éppen annak a
szinonimája, hogy nem kapsz semmit, így szól: „Isten fizesse
meg.” Pedig kedves testvérek nem
maradunk semmi nélkül, nem feneketlen kútba dobáljuk sem az
adományokat, sem az imádságokat. Ezt mondja az ige: „a te
Atyád pedig, aki látja, ami titokban történik, megfizet
neked.” Az eredeti görög fogalom (ἀποδίδωμι)
konkrétan „fizetség”-et jelent. Az Isten odafigyel ránk és
javunkat akarja. Minden titkos, Isten szerint való kegyességnek meg
van az eredménye, mert az Úr megáldja azokat, akik az ő útján
járnak.
De ez
természetesen nem automatizmus. Nem tekinthetjük egy
italautomatának az Istent, ahol ha én kegyes vagyok, akkor ő dobja
kifele a finomabbnál finomabb üdítőket. Nem. De azt bizton
tudhatjuk, hogy a javunkat, s a legjobbat akarja nekünk. Hát nem ez
a legjobb alap arra, hogy hálából kövessük az ő útját? Az
evangélium útját? A Krisztus követés útját?
Ne
emberektől várt kérészéletű dicsőség miatt tegyük, azt amit
teszünk, hanem azért hogy Isten dicsőségét mutassa meg. Mutasson
a keresztre, ahol az Isten küzdött és győzött az emberért. És
nem csak úgy általában az emberért, hanem mindannyiunkért. Érted
és értem is. És nem kell nekünk nyilvános és teátrális
tetteket végrehajtani. Az Isten majd fellebbenti a fátylat erről a
titokról és el fog jutni az üzenet mindazokhoz, akikhez kell, hogy
eljusson.
Nehogy
félreértsen senki, én nem az pl. nagy összegű adakozás, vagy buzgó imádság ellen
beszélek, dehogyis, csak éppen nem csak "mit" számít, hanem az is, hogy "hogyan"!
Az
Úr adjon nekünk bölcsességet, hogy megláthassuk a szükséget,
és eszközei lehessünk annak enyhítésében, akár anyagilag, akár
tettben, akár imádságban!
Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése