Szentek, érzékszervek, örömök (Áhítat, EHE, 2014.04.28.)
textus:
1Jn 1,1-4
„1Ami
kezdettől fogva volt, amit hallottunk, amit szemünkkel láttunk,
amit megfigyeltünk, amit kezünkkel is megtapintottunk, azt
hirdetjük az élet igéjéről. 2Mert
megjelent az élet, mi pedig láttuk, és bizonyságot teszünk róla,
és ezért hirdetjük nektek is az örök életet, amely azelőtt az
Atyánál volt, most pedig megjelent nekünk. 3Amit
tehát láttunk és hallottunk, azt hirdetjük nektek is, hogy nektek
is közösségetek legyen velünk: a mi közösségünk pedig
közösség az Atyával és az ő Fiával, a Jézus Krisztussal. 4Ezt
azért írjuk meg nektek, hogy örömünk teljes legyen.”
Tegnap
avatták szentté Rómában XXIII. János és II. János Pál pápát.
Állítólag több mint 2 milliárdan követték az eseményeket a
helyszínen és a médiában. Persze azon kívül, hogy szép, meg
hogy mi is tiszteltük azt a két embert, nekünk nem sokat jelent a
dolog. Nem ebben a formában valljuk a „szentek közösségét”.
A szentté avatás teológiáját igen frappánsan foglalták össze
egy Erdő Péterrel készített interjúban ma a Kossuth Rádióban
(tartalmilag idézek): a megdicsőült egyház, akik már odafönt
vannak segítenek a küzdő egyháznak, ami idelent van. Ha egy
szenthez imádkozunk, akkor mivel ő a megdicsőült egyház tagja,
így az üzenetünk, kérésünk biztosan eljut arra a helyre, ahova
kell. (eddig a tartalmi idézet). Mi ebben nem hiszünk, mert
szerintünk az egyetlen közvetítő Krisztus, és nincsen szükség
másra.
Ebben
a kontextusban igen érdekes elolvasni a textusunk harmadik versét:
„Amit tehát láttunk és
hallottunk, azt hirdetjük nektek is, hogy nektek is közösségetek
legyen velünk: a mi közösségünk pedig közösség az Atyával és
az ő Fiával, a Jézus Krisztussal.”
Magyarul: azért legyetek velünk egy közösségben, mert mi közel
vagyunk az Istenhez és Jézus Krisztushoz és ha velünk vagytok jó
helyen vagytok. János itt mintha magára vonatkoztatta volna a szent
római katolikus definícióját. Kicsit erős, nemde? És ami még
erősebb, hogy még igaza is van. Ugyanis tényleg szent volt János!
És tényleg, aki ővele volt közösségben, az eljuthatott az
Atyához és Krisztushoz. Egy különbség van csak az én
álláspontom és a római katolikus között. Mégpedig a temporális
tényező, azaz az időbeniség. Ugyanis, ameddig a katolikus egyház
azt mondja, hogy a szent a halála után közbenjár és Isten
kegyelmének eszköze tud lenni, akár az üdvösségre, és mivel
halott ezért csak imával lehet kommunikálni vele..., addig én azt
mondom, hogy a szent az, aki itt a földi életében, hús-vér
emberként eszköze tud lenni az Isten kegyelmének, az örök
életre. Nem hiába idézi Péter apostol Leviticus (3Móz)
11,44-45-öt: „Szentek
legyetek, mert én szent vagyok.”
(1Pét 1,15kk)
Így
ebben az összefüggésben már érthető, hogy mit jelent
protestánsul a „szentek közössége”. Valóban, Jánossal
együtt mi is elmondhatjuk, hogy mivel bizonyosságunk van arról,
hogy közöttünk van a feltámadott Krisztus, ezért mi is szentek
vagyunk, hiszen, aki a mi közösségünkben van az Krisztusról való
bizonyságtételt hallhat.
…
És
milyen érdekes, ahogyan fogalmaztam: „Krisztusról való
bizonyságtételt hallhat”. Hajlamosak vagyunk arra, hogy a meglévő
öt érzékszervünket nem kihasználva, csak egyel próbáljuk
megismerni az Istent. Pedig a textusunk is ezt írja: „Ami
kezdettől fogva volt, amit hallottunk, amit szemünkkel láttunk,
amit megfigyeltünk, amit kezünkkel is megtapintottunk, azt
hirdetjük az élet igéjéről.”
Ebben az igében benne van mind az öt érzékszerv, ha nem is szó
szerint megemlítve.
Tudtátok,
hogy a kisbabának a születése után a legfőbb érzékszerve a
tapintás, mert a többi még fejlődik. Tegnap volt Quasi modo
geniti vasárnapja, az újjászületés vasárnapja. Legyen az az
üzenete számunkra ebben az évben, hogy minden érzékszervünkre
figyeljünk, amikor az Istennel kapcsolatba lépünk, amikor róla
tanulunk, amikor meg akarjuk ismerni.
Ugyanis
mindezt hirdetik a szentek. Azokat a tapasztalatokat, amiket
szereztek az Istennel kapcsolatban, mindazt, amit hallottak, láttak,
tapintottak, érzetek!
…
És
még egy utolsó gondolat. Ezt írja János: „Ezt
azért írjuk meg nektek, hogy örömünk teljes legyen.”
Nem csupán azért kell hirdetni az általunk tapasztaltakat, mert
csak akkor vagyunk hitelesek és sikeresek, hanem azért is így lesz
benne nekünk is örömünk. Csak így okoz örömet a számunkra az
Krisztus útja. Meg vagyok róla győződve, hogy azért van annyi
szomorú és komoly arc a templomban, mert ők nem veszik ezt eléggé
komolyan. Ha mindenki komolyan venne, annak nem csak az lenne a
következménye, hogy sokkal többen lennénk, hanem az is, hogy
sokkal több vidám ember ülne a templomokban.
Álljunk
be ebbe az örömteli munkába!
Ámen!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése