Mögöttes (prédikáció, Szarvas-Újtemplom, böjt 5. vasánapja, Judica, 2014.04.06.)
textus:
Jn 11,46-53
„46Némelyek
pedig közülük elmentek a farizeusokhoz, és elmondták nekik,
miket tett Jézus. 47Összehívták
tehát a főpapok és a farizeusok a nagytanácsot, és így szóltak:
„Mit tegyünk? Ez az ember ugyanis sok jelt tesz. 48Ha
egyszerűen csak hagyjuk őt, mindenki hisz majd benne, aztán jönnek
a rómaiak, és elveszik tőlünk a helyet is, a népet is.”
49Egyikük
pedig, Kajafás, aki főpap volt abban az esztendőben, ezt mondta
nekik: „Ti nem értetek semmit. 50Azt
sem veszitek fontolóra: jobb nektek, hogy egyetlen ember haljon meg
a népért, semhogy az egész nép elvesszen.” 51Mindezt
pedig nem magától mondta, hanem mivel főpap volt abban az
esztendőben, megjövendölte, hogy Jézus meg fog halni a népért;
52és
nem is csak a népért, hanem azért is, hogy Isten szétszóródott
gyermekeit egybegyűjtse. 53Attól
a naptól fogva egyetértettek abban, hogy megölik őt.”
Célegyenesben
vagyunk. Böjt ötödik vasárnapja már egészen a kereszt felé
fordítja a tekintetünket. Hiszen mindjárt itt a nagyhét, mindjárt
itt a húsvét, amely a kereszténység legnagyobb ünnepe, amire
egyszerre emlékezünk és egyszerre várunk.
Ezzel
a gondolattal ér véget a textusunk: „Attól
a naptól fogva egyetértettek abban, hogy megölik őt.”
Hát nem túl biztató végkicsengés, nem egy „happy end”. Nem
véletlenül szokták egyes helyeken ezt a vasárnapot fekete
vasárnapnak is nevezni, hiszen Jézus kivégzésének gondolata
fogalmazódik meg itt, az evangélium ezen lapjain. De miért kell
ennek így lennie? Mi volt az pillanat, az az esemény, ami egy ilyen
gondolatra vitte a főpapokat, és a farizeusokat? Közvetlenül a
textusunk előtt olvashatjuk Lázár feltámasztásának történetét.
Jézus egy embert, aki a barátja volt, visszahozott a halálból az
életre. Talán, ha lehet ilyet mondani, az egyik legnagyobb csodája volt ez Jézusnak. Ennek
inkább buzgó követésre kellett volna sarkallnia az akkori
vallási-politikai elitet, nem pedig támadásra! Hiszen mi lehet
nagyobb és jobb munka annál, mint az élet védelme, javítása,
újra-teremtése? Mégis a várt pozitív reakció helyett egy igen
súlyos és durva válaszlépést döntöttek el. Kivégzés.
Elsőre teljesen logikátlan. Ha valaki
ekkor hatalommal bír, és ezt a hatalmát ráadásul csak jóra és
építésre használja (ami valljuk be igen ritka azok között, akik
hatalommal bírnak), akkor a mellé azonnal oda kell állni, figyelni
kell rá és követni kell, mert az a helyes út. A nagytanács
Kajafás vezetésével mégis elmarasztaló ítéletet hoz. Ennek oka
pedig valójában igen logikus. Ezt olvassuk: „Mit
tegyünk? Ez az ember ugyanis sok jelt tesz. Ha egyszerűen csak
hagyjuk őt, mindenki hisz majd benne, aztán jönnek a rómaiak, és
elveszik tőlünk a helyet is, a népet is.”
A főtanács nagyon is tisztában volt Jézus hatalmával. Egy
pillanatig sem tagadták, azokat a jeleket és csodákat, amiket
tett. Nem is lehetett volna. Akkoriban még nem volt média és főleg
nem bulvármédia, de higgyük el testvérek, ugyanolyan gyorsan
terjedtek a hírek és az információk mint ma. Egy olyan horderejű
személynek a tettei, mint Jézuséi, nem maradhattak titokban. Nem
is itt volt a kutya elásva, hanem ott, hogy ennek milyen
következményei vannak, illetve lesznek. Jézus ugyanis a
népszerűségével egyenes arányban igen sok követőt is szerzett,
a 12 csak a legszűkebb tanítványok voltak, de százak, sőt ezrek
figyelték és hallgatták őt. Miután pedig a sivatagban tanított
és az embereknek nem volt mit enni, akkor 5000 embert jóllakatott 5
kenyérrel és két hallal, ez odáig fajult, hogy királlyá akarták
tenni. Koronával, politikával, hadsereggel mindennel együtt, ami
az uralkodással jár. Persze nem hibáztatom őket, akit
gyakorlatilag a semmiből jól tudja lakatni a népét, azt én is
királlyá tenném. Mindenesetre Jézus nem fogadta ezt el és nem
hagyta, hiszen neki egészen más útja van. A nagytanács pedig nem
látott, nem láthatott bele Jézus gondolataiba, így ők csak azt
érzékelték, hogy itt valaki tű népszerű és túl sok embert
tudna mozgósítani, ha akarna. És félő volt, hogyha ez a csődület
megmarad Jézus körül és ez a rómaiak fülébe jut – akik
akkoriban az egész közel keletet birtokolták – akkor abból
nagyon nagy baj lesz! És mivel bűnbakokat akarnak keresni, ezért
először a vezetőket: a nagytanácsot, a főpapokat és a farizeusokat fogják
elővenni, akik nem tudnak rendet tartani az országban és valaki
itt királykodni akar. Ha ez bekövetkezik volna, akkor csak a
legkisebb gond, hogy az állásukat vesztik, adott esetben a fejüktől
is meg kell válniuk. És folytatásként pedig olyan szankciókat
vezethet be az elnyomó hatalom, ami az egész népre kihatással
van.
Ezt végiggondolva és megrágva
Kajafás – a főpap – felszólalt és ezt mondta: „Ti
nem értetek semmit. Azt sem veszitek fontolóra: jobb nektek, hogy
egyetlen ember haljon meg a népért, semhogy az egész nép
elvesszen.” Hogy úgy
mondjam, kecske-káposzta effektus. Kajafás hozott egy reálpolitikai
döntést. „Van egy személy, Jézus, aki túl népszerű, ha így
folytatja, akkor baj lesz. Nekünk is főpapoknak, de talán az egész
népnek is. Tehát meg kell oldani ezt a problémát, amit a
legkönnyebben úgy lehet, kiiktatjuk azt, aki az oka ennek, Jézust.
Így megmarad a mi hatalmunk is és a népnek sem lesz gondja ezzel
többet.”
...
Még
egyetemi éveim alatt, amikor harmadéves voltam a Teológián, akkor
az évfolyamtársaimmal együtt csináltunk egy zenés passiójátékot,
amellyel bemutattok a Nagyhét eseményeit és bejártuk vele Heves
és Borsod megye evangélikus gyülekezeteit. Én játszottam
Kajafásnak, az előbb idézett főpapnak a szerepét. Sok minden
kopott már ezekből a régi emlékekből, hiszen jó pár évvel
ezelőttről valók, de egyvalamit nem felejtek el. Hogy mennyire
könnyű volt. Nem a színészkedés, az nem, nem vagyok valami nagy
színész tehetség. A könnyű a Kajafás helyzetébe, pozíciójába
való belehelyezkedés volt. Nyilván ő is megküzdött azért a
helyért, ahol volt, de akkor is mennyire egyszerű ítéletet
kimondani valaki felett, mennyire egyszerű bázissal a háta mögött
azt mondani, hogy Jézus haljon meg, mert ő csak egy és a nép meg
millió. Mennyivel könnyebb számszerűsíteni és hozni egy
reálpolitikai döntést.
Arra
hív bennünket ez a vasárnap, hogy lássunk a dolgok mögé.
Ahogyan említettem a prédikáció elején azt a vasárnapot, fekete
vasárnapnak is hívják. De lássuk meg ebben a feketeségben a
fényt is. Lássuk meg a kereszt borzalmán át a dicsőséget, a
győzelmet. Újra és újra megdöbbenek azon, hogy az Isten mit nem
képes tenni az emberért. És mindig ilyenkor húsvét felé eszembe
jut, hogy mennyire súlyos az a tény, hogy az Isten a legnagyobb
szeretetet egy kivégzőeszközön keresztül mutatta és mutatja
meg. Mekkora ellentmondás és mennyire nem aszerint a logikai
rendszer szerint van, amiben Kajafás gondolkodott, vagy amiben mi
gondolkodunk!
Az
Isten Krisztusban, az ő keresztjében adott egy olyan – ha szabad
így fogalmaznom – óriásplakátot, ami mellett nem lehet elmenni.
A villanyoszlopokon, vagy az arra kijelölt helyeken mindig változnak
a plakátok, főleg most a választással kapcsolatban. Egyszer ezt
hirdetik egyszer azt. De az Isten kétezer éve ugyanazt hirdeti.
„Szeretlek és az én igazságosságom abban nyilvánult meg, hogy
a Fiamat adtam érted.” És ez kegyelem, nem megérdemelt jutalom.
Lássunk
túl Kajafás reálpolitikáján, merjünk nagyot látni, képzelni,
mert az Úr erre hívott el bennünket. Mert az Isten bárkit bármire
fel tud használni. Azzal, hogy Kajafás elítélte Jézust, azzal
nem csak hogy a népét megmentette, de tevékenyen részt vett az
Isten megváltó tervében. És ez nem csak akkor és ott szól,
hanem ma is nekünk, hiszen Jézus nem csak a népért, de minden
emberért adta magát. És ezzel magára vette a Főpap szerepét. Az
oltár előtti ige (Zsid 9,11-15) így nevezte Jézust: Főpap, aki
Kajafás realizmusán túllépve új életet szerzett nekünk. Nem
véletlenül nevezi őt, Jézust, a Biblia Emberfiának. Mert ő nem
csak néphez, nemzethez, csoporthoz, vagy politikai irányzathoz
tartozik. Ő minden egyes emberhez. Azokhoz is akik most itt vannak,
és azokhoz is aki most nincsenek itt.
És
Jézus megváltó főpapként, a dolgok mögé lát. Látja, hogy mi
van bennünk, látja a szükségeinket, a terveinket, a
gondolatainkat. És ezt nem egy Big Brother-ként, kandi kameraként
teszi, hanem vigasztal a szomorúságban, együtt örül velünk, ha
valami jó történik, betölti ha valahol szükség van, segít,
ahol kérjük.
Ezt
a biztatást kapjuk utolsó lépésként Nagyhét előtt!
Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése