Újratelepítés (Prédikáció, Bp-Farkasrét, Húsvét utáni 1. vasárnap, 2014.04.27.)
textus:
Ez 37,1-14
„1Az
ÚR megragadott engem; elvitt engem az ÚR lélek által, és letett
egy völgyben. Tele volt az csontokkal. 2Végigvezetett
köztük körös-körül, és láttam, hogy nagyon sok csont volt a
völgyben, és már nagyon szárazak voltak. 3Megkérdezte
tőlem: Emberfia! Életre kelnek-e még ezek a csontok? Én így
feleltem: Ó, Uram, URam, te tudod! 4Akkor
ezt mondta nekem: Prófétálj e csontokról! Mondd nekik: Ti száraz
csontok, halljátok az ÚR igéjét! 5Így
szól az én Uram, az ÚR ezekhez a csontokhoz: Én lelket adok
belétek, és életre fogtok kelni. 6Inakat
adok rátok, húst rakok rátok, és beborítlak benneteket bőrrel,
azután lelket adok belétek, hogy életre keljetek. Akkor
megtudjátok, hogy én vagyok az ÚR. 7Én
tehát prófétáltam, ahogyan megparancsolta nekem. Amint prófétálni
kezdtem, hirtelen dörgő hang támadt, a csontok pedig egymáshoz
illeszkedtek. 8Láttam,
hogy inak kerültek rájuk, majd hús növekedett, és végül bőr
borította be őket, de lélek még nem volt bennük. 9Akkor
ezt mondta nekem: Prófétálj a léleknek, prófétálj, emberfia,
és mondd a léleknek: Így szól az én Uram, az ÚR: A négy égtáj
felől jöjj elő, lélek, és lehelj ezekbe a megöltekbe, hogy
életre keljenek! 10Én
tehát prófétáltam, ahogyan megparancsolta nekem. Akkor lélek
szállt beléjük, életre keltek, és talpra álltak: igen-igen nagy
sereg volt. 11Akkor
ezt mondta nekem: Emberfia! Ez a sok csont Izráel egész háza,
amely most ezt mondja: Elszáradtak a csontjaink, és elveszett a
reménységünk, végünk van. 12Azért
prófétálj, és ezt mondd nekik: Így szól az én Uram, az ÚR: Én
felnyitom sírjaitokat, és kihozlak sírjaitokból, én népem, és
beviszlek benneteket Izráel földjére. 13Akkor
megtudjátok, hogy én vagyok az ÚR, amikor felnyitom sírjaitokat,
és kihozlak sírjaitokból, én népem! 14Lelkemet
adom belétek, életre keltek, és letelepítelek benneteket a saját
földeteken. Akkor megtudjátok, hogy én, az ÚR, meg is teszem,
amit megmondtam - így szól az ÚR. ”
Nagyon
megrendítő és nagyon szemléletes ez a kép, ami köré épül a
mai alapigénk. Számomra egészen filmszerű. Én ugyan nem éltem
meg háborút, vagy olyan katasztrófát, ami ennyi áldozattal járt
volna, mint amiről itt olvasunk, de többen talán tudják, hogy ez
milyen lehet élőben. Ezékiel is tudta. Véres háborúkat élt
meg, ami nagyon mély nyomokat hagyott benne. Nem csoda, hogyha az Úr
ezt használta fel, ezt a borzalmas élmény. Igen, Ezékielnek meg
kellett élnie ehhez hasonló helyzeteket, de az Úr felhasználta az
ez irányú tapasztalatait arra, hogy prófétáljon és nem is
akárhogy: az élet igéit hirdesse!
Nem
véletlenül hangzik el már rögtön a legelején a kérdés az Úr
szájából: „Életre
kelnek-e még ezek a csontok?”
Ezt kérdezte az Úr Ezékieltől. Milyen már ez a kérdés? Vagy
teljesen értelmetlen, hiszen hogyan is kelhetnének életre ezek a
csontok! Vagy pedig beugratós? Vajon mi rejtőzhet emögött a
kérdés mögött? De valójában egyik sem! A kérdés arra
irányult, hogy a próféta el tudja-e fogadni a megváltozhatatlant
és azt, hogy az megváltozzon!
És,
kedves testvérek, a kérdésre a válasz igen! A csontok bizony
életre kelhetnek. De nem tudományos vívmányokkal, vagy gépekkel,
hanem a próféta szava által. A próféta szava által, ami azonban
nem saját kútfőből származik, hanem az Úrnak igéje, amit Tőle
kapott!
Mit
jelent ez ma számunkra? Azt olvashatjuk a textus elején: „Az
ÚR megragadott engem; elvitt engem az ÚR lélek által, és letett
egy völgyben.” - nekem
erről rögtön a nagyon jól ismert 23. zsoltár jutott eszembe: a
halál árnyékának völgye. Hát mi a halál árnyékának völgye,
ha nem ez a hely? És igen az Úr Lelke vitte oda a prófétát, és
bizony az Úr Lelke odavihet bennünket is! Ki az aki megtilthatja az
Úrnak, hogy oda vigyen, olyan helyzetbe, olyan helyre, ahova ő
akarja? És bizony van a halál árnyékának völgye, sok-sok száraz
csonttal, ahol látszólag már egy szikrányi élet, egy szikrányi
remény sincsen. És ez a völgy nem csak mások völgye, mások
nyomora tud lenni, hanem sokszor a miénk. Saját bőrünkön
tapasztalhatjuk meg az árnyékot.
De
nem azért teszi ezt az Úr, mert nincsen jobb dolga, mert
gonosz és szereti kínozni a teremtményeit, vagy azért hagyja mert
nem is érdekli a dolog, mert nem számítunk neki! Azért teszi ezt,
hogy tanúi (1) és eszközei (2), majd ismét tanúi (3) lehessünk.
A próféta sem csupán odakerül a völgybe passzív szemlélőként
elszenvedi az eseményeket, hanem aktív cselekvője az Úr
akaratának, megbízottja, akinek feladata van.
1. Egyfelől felnyílik
a szeme, hogy teljes valójában lássa a dolgokat, hogy tanúja
legyen annak, ahogyan az ige fogalmaz „nagyon
sok csont volt a völgyben, és már nagyon szárazak voltak.”.
Testvérek, mennyi száraz csont vesz körül most is bennünket!
Sok-sok kiszáradt élet. Olyan élet, aminek már látszólag
nincsen értelme, már nem vezet sehova, nem jó semmire. Mert nagyon
sok ilyen emberrel találkozhatunk, az utcán, a barátok között, a
szomszédok között, vagy éppen a családban. Olyan éltekkel,
melyeket nem hat át az Úr kegyelme, amelyeket nem elevenített meg
a Lélek. Akik csupán létfenntartás szintjén élnek, és a
legtöbb esetben még észre sem veszik, hogy ennél sokkal több
az élet. Az Úr felnyitja a szemünket, hogy meglássuk a szükséget,
ahogyan Pál írja: „mindenki
vétkezett, és híjával van az Isten dicsőségének”
(Róm 3,23)
2. És
itt jön be az, amit már említettem, hogy a próféta szavára
elevenednek meg a csontok. Tanúk és eszközök is vagyunk az Isten
kezében. Az Isten azt a feladatot bízta a prófétára, hogy a
halál árnyékának völgyében prédikáljon, ott, ahol látszólag
már tökmindegy. Egy képtelen helyzetben találja magát Ezékiel.
Száraz csontoknak prédikálni? És tényleg képtelen lenne a
helyzet, ha Ezékiel a saját erejéből próbálkozott volna, de nem
tette, hanem az Úr igéjét szólta, pontosan azt, amit az Isten
rábízott, pontosan úgy, ahogyan meghagyta neki. És ezáltal az a
Lélek, aki idehozta ebbe a völgybe, ez a Lélek megelevenítette a
száraz csontokat húst és lelket adott nekik.
Isten
a végtelen kegyelméből, bennünket használ eszközeiként.
Megtehette volna, hogy maga mondja a csontoknak, hogy keljenek éltre
és ne legyen kétségünk afelől, hogy így is lett volna. De ő
Ezékielt hívta oda és neki adta azt a feladatot, hogy prófétáljon
a csontoknak. Igen, az Isten olyan feladatot adott, ami sok esetben
látszólag lehetetlen, olyan helyen, ahol nem érdemes.
De nem csak Ezékiel mehet ilyen reménytelennek látszó küldetésbe, hanem mi is kaphatunk ilyen faladatot. Talán még
ki is nevetnek bennünket, hogy „miket beszélsz?”, „őt akarod
megmenteni, ebbe biztosan beletörik a bicskád!” De jusson
eszünkbe, hogy Jézust is kinevették. Máté 9-ben egy halott
kislányt támaszt fel Jézus, a 9,24-ben ezt olvassuk: „Menjetek
innen, mert a leányka nem halt meg, csak alszik. - Azok pedig
kinevették őt.”
Kinevették, mert nem tudták elfogadni, hogy Jézus többre képes,
mint amit el tudnak képzelni. Nem hibáztatom őket, de mi ne
kövessük el ezt a hibát. Merjünk lépni, nekiindulni és
megszólítani azokat is, akiket látszólag nincsen értelme.
3. És
akkor újra tanúk lehetünk, de már nem csak az emberi
nyomorúságnak, a száraz csontoknak, hanem Isten hatalmas jóságának
és kegyelmének, ahogyan élővé válik minden.
...
És
ennek elvégzője - rajtunk keresztül - Istennek az igéje. Ezékiel számára még nem, de nekünk már sokkal többet jelent ez a fogalom: "Istennek igéje". Ugyanis ez nekünk nem más mint az evangélium.
János evangélista Igének nevezi Jézust az evangéliuma elején.
(vö. Jn 1,1k). Krisztus az a személy, akinek hatására a csontokból életek
lehetnek. Ő mondja – szintén Jánosban olvashatjuk „Bizony,
bizony, mondom néktek: aki hallja az én igémet, és hisz abban,
aki elküldött engem, annak örök élete van; sőt ítéletre sem
megy, hanem átment a halálból az életbe.”
(Jn 5,24) Micsoda egy mondatos összefoglalása ez a textusunknak.
Jézus maga és az ő szava az, ami életre visz! Az a Jézus, akit
megfeszítettek és aki fel is támadt, mert a halál nem tarthatta
fogva.
Quasi
modo geniti vasárnapja van. Ez az 1Pt 2,2-ből ered: „mint
újszülött csecsemők a hamisítatlan lelki tejet kívánjátok,
hogy azon növekedjetek az üdvösségre”
Azért említem csak most, mert ez a péteri mondat már egy
következő állomás, mint amit a textusban olvashatunk. Hiszen meg
kell születni, újjá kell születni ahhoz, hogy aztán
„újszülöttek” lehessünk. A csontokra először hús kell
kerüljön, majd lélek bele és csak akkor jöhet a születés.
Amikor
valaki megszületik, akkor az egyik legfontosabb dolog a
személyazonosságában az, hogy hol született. Szinte minden
hivatalos iratban és dokumentumban van olyan kitöltendő rubrika,
hogy „születési helye”. Az igénk ezt mondja: „Lelkemet
adom belétek, életre keltek, és letelepítelek benneteket a saját
földeteken.”. Itt
ez utóbbi két szót szeretném aláhúzni: „saját földeteken”.
Az Isten nem csak megeleveníti a csontokat, nem csupán életet ad
nekik. Nem igaz Madách szava, hogy „a gép forog az alkotó
pihen”, mert az Alkotó sohasem pihen, nem csupán kihív a halálból Krisztus
által, hanem új életet is ad, és otthont is. És itt - ez utóbbi kapcsán - most nem
ingatlanra, településre, vagy közigazgatási területre kell
gondolni. Itt az eredeti héber szöveg nem hagy kétséget afelől,
hogy többről van szó, hiszen az a szó szerepel itt, amit a
teremtéstörténetben is olvashatunk: „megformálta
az ÚRisten az embert a föld porából”
(Gen 2,7). Azt mondja az Úr, hogy „saját
földeteken” - „Olyan
helyet akarok adni neked, ami pont neked való, olyan életet, ami a
tiéd, olyan kapcsolatokat, amikből épülhetsz, olyan közösséget,
ami megtart, olyan küldetést, ami rád van szabva!”
Ezt
kell hirdetnünk az embereknek, ennek kell hogy eszközei és tanúi
legyünk. Figyeljünk a Lélekre, hogy hova visz bennünket. De ne
hősködjünk, ne képzeljünk küldetést minden percben, de vegyük
észre, ahol az Úr lelke használni akar bennünket és
szolgálatunkat siker koronázza majd!
És
nem utolsósorban azért is imádkozzunk ez a sok minden jó, és az
újjászületés ajándéka, Krisztus urunk keresztje és feltámadás
által, és csakis azáltal, a mi életünkben is megvalósulhasson.
Ámen! Imádkozzunk!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése