Böjti sorozat 5.: Kincsesláda (Áhítat, EHE, 2014.04.07.)
textus:
Mt 6,19-21
„19„Ne
gyűjtsetek magatoknak kincseket a földön, ahol a moly és a rozsda
megemészti, és ahol a tolvajok kiássák és ellopják, 20hanem
gyűjtsetek magatoknak kincseket a mennyben, ahol sem a moly, sem a
rozsda nem emészti meg, és ahol a tolvajok sem ássák ki, és nem
lopják el. 21Mert
ahol a kincsed van, ott lesz a szíved is.””
Két
véglete van az emberi viselkedésnek a „kincs” tekintetében. Az
egyik az olthatatlan birtoklási vágy, a másik az orthophobia, azaz a
birtoklástól való félelem. Mindkettő jelen lehet a
kereszténységben is. Az első egyénileg így szokott kinézni: „Ha
rendben vagyok az Úrral, akkor ő megáld anyagilag”. Éppen ezért
az illető el kezdi hajszolni az anyagikat, amiből görcsösen
visszakövetkeztethet az áldásra. Vagy ugyanez közösségi
szinten: mindent a gyülekezetnek, a közösségnek, ingatlanok,
minél szebbek nagyobbak, intézmények tömegei, befolyás. És a
tetején ott trónol a keresztény (akár klerikus, akár laikus)
ember és azt hiszi, hogy micsoda önzetlen és szent az amit tesz,
pedig csak a birtoklási vágyát helyezte, projektálta ki a
gyülekezetre, vagy az egyházra. Azt hiszem ez utóbbit nevezte Fabiny Tamás
püspök úr igen találóan
„állvány-imádásnak”. A másik véglet pedig az orthophobia
pedig szinte klasszikus keresztény „érték”. „Nehogy egy
kicsivel többem is legyen, mint amennyi illik, mert mit szólnak”,
„nehogy már el kezdek gyűjtögetni, pláne spórolni, engem az Isten lát el
mindennel” stb.
Azt
gondolhatnánk, hogy ez az ige is ez utóbbit támasztja alá: „Ne
gyűjtsetek magatoknak kincseket a földön”. Bár pont ebben
az igeszakaszban nem arról van szó, hogy a túl sok pénz rossz
útra visz, hanem egyszerű praktikus kijelentésről: „ha a földön
gyűjtesz az előbb utóbb elveszik, eltűnik, elromlik, ellopják,
elveszted”. Ez az ige pont nem a birtoklás tényéről, annak
milyenségéről szól, hanem arról, hogy mit kezdesz azzal, amid
van hogyan viszonyulsz hozzá, illetve hogyan viszonyulnál hozzá ha
kikerülne a tulajdonodból valamilyen formában.
„Mert
ahol a kincsed van, ott lesz a szíved is.” - hangzik a már-már
közmondássá avanzsált ige. Had' fordítsam meg ennek a mondatnak
a sorrendjét. Klasszikusan úgy szoktuk értelmezni, hogy az
embernek a kincséhez viszonyítva találhatjuk meg a szívét. Nincs
is ezzel semmi baj, de mi lenne ha megfordítanánk: a szívhez
viszonyítva találhatjuk meg a kincset. Mit értek ezalatt? Amíg a
klasszikus verzió szerint a szíved rossz helyen van, mert valami
más elviszi onnan ahol lennie kellene, ti. Istennél; addig a másik
verzió szerint van egy hely, ahol a szíved van és te oda teszed
mellé a kincsedet.
Ebben az értelemeben nagyon nem mindegy, hogy a szíved mivel,
kivel van egy légtérben, egy helyiségben, vagy így is
fogalmazhatunk egy kincsesládában (a θησαυρός nem csak
„kincset”, hanem „kincsesládát” is jelent).
És ha
ezen a vonalon tovább megyünk, akkor mondhatjuk ezt, hogy a
„gyűjtsetek magatoknak kincsesládákat
a mennyben”.
És
hogy ennek az egésznek mi az értelme? Az, kedves testvérek, hogy
nem az a lényeg, csupán, hogy mennyit birtoklunk, hanem leginkább
az, hogy hogyan. Hogy milyen a viszonyunk hozzá, hogy mit teszünk a
szívünk mellé. Ezért fontosak a kincsesládák a mennyben, mert
abba nem mi rakunk bele, hiszen nem érhetünk el ebben a testben
odáig, hanem azt az Isten pakolja tele mindazzal, amit gondol, amit
elkészített, amit megtervezett a számunkra. De ne gondoljuk azt,
hogy ezek a dolgok, ajándékok elvont fogalmak vagy jó cselekedetek
(vö. Ef 2,10) „csupán”, hanem adott esetben anyagiak is lehetnek!
Az
a nagy kérdés, ilyenkor böjtben különösen, amikor az ember
sokszor görcsösen tenni akar, hogy készek vagyunk-e elfogadni azt,
amit az Isten adni akar? Nyitottak vagyunk-e arra, hogy ő pakolja
meg a kincsesládánkat, azzal amivel ő akarja?
Nyíljunk
ki az Úr felé!
Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése