Falak és szavak (Áhítat, EHE, 2014.02.17.)
textus: Lk 19,1-10
„1Ezután
Jerikóba ért, és áthaladt rajta. 2Élt
ott egy Zákeus nevű gazdag ember, aki fővámszedő volt. 3Szerette
volna látni, hogy ki az a Jézus, de kistermetű lévén, nem
láthatta a sokaságtól. 4Ezért
előre futott és felmászott egy vadfügefára, hogy lássa őt,
mert arra kellett elmennie. 5Amikor
Jézus odaért, felnézett, és így szólt hozzá: „Zákeus,
szállj le hamar, mert ma a te házadban kell megszállnom.” 6Ekkor
sietve leszállt, és örömmel befogadta. 7Akik
ezt látták, mindnyájan zúgolódtak, és így szóltak: „Bűnös
embernél szállt meg.” 8Zákeus
pedig előállt, és ezt mondta az Úrnak: „Uram, íme, vagyonom
felét a szegényeknek adom, és ha valakitől valamit kizsaroltam, a
négyszeresét adom vissza neki.” 9Jézus
így felelt neki: „Ma lett üdvössége ennek a háznak: mivelhogy
ő is Ábrahám fia. 10Mert
az Emberfia azért jött, hogy megkeresse és megtartsa az
elveszettet.””
Két
nagyon híres történet van Jerikóról a Szentírásban: az egyik
nyilván ez, amit felolvastam, a másik pedig Jerikó bevétele,
Józsué könyvében (Józs 6,1kk). Sok mindent megélt ez a város,
talán Betlehem és Jeruzsálem után a leghíresebb, legalábbis az
ismertség tekintetében.
Amit
talán először el lehet mondani Jerikóról, ebből a két
történetből kiindulva, az az hogy Jerikó a falak városa.
Izrael népének szembesülnie kellett a város hatalmas falaival,
Zákeusnak meg az emberi falakkal. Nem is csak azzal, hogy nem jut el
Jézushoz, hanem azzal is, hogy az emberekhez sem jut el, a
magassága, az ebből fakadó kompenzálás miatt választott
foglalkozása (vámzsedő kb. = NAV ellenőr). Józs 6,1 ben
olvassuk: „Jerikó alaposan be volt zárva […]
hogy se ki, se be nem mehetett senki”
- Se ki, se be! Alapvetően nem csak Izraelnek, hanem Zákeusnak sem
volt esélye arra, hogy ezeket a falakat lebontsa.
Tüskék
és tüskék, kardok amelyek egy jó háborúhoz kellenek. Ezek
mindannyiunkban vannak, amelyeket nem tudunk lebontani, átugrani,
vagy éppen letenni. Falak ezek, amelyek körbezárnak és nem
engednek bennünket az Istenhez, vagy éppen a másik emberhez. „Mert
megbántott”, „mert én bántottam meg”, „mert beszóltam
neki”, vagy csak „a jelenlététől is rosszul vagyok”! „Mert
haragszom az Istenre”, vagy „csupán formális, mondhatni szakmai
kapcsolatban vagyunk”, vagy „nincs is vele már kapcsolatom”!
Stb. Mindenki fel tudja ezek magában sorolni. És nem csak Jerikóban
hanem itt Budapesten, vagy éppen a Magyarországi Evangélikus
Egyházban! Sőt sokszor már eljutunk odáig is, hogy mi magunk
építjük ezeket a falakt és élezzük azokat a kardokat!
Jerikó
a kiáltás városa. Kiáltás
harsan először Izrael népe kiált. Nem másért mint az életéért.
Az az ígéretet kapták, hogyha betartják a megfelelő
utasításokat, akkor életben maradnak. Hiszen nem más volt a tét,
az éppen hont foglaló Izrael számára, mint az életben maradás.
Hiszen ha nem győzik le az ellenségeiket az ígéret földjén, ha
nem sikerül megvetniük a lábukat, akkor elvesznek mert a nép
szétforgácsolódik, szétmállik.
És
kiáltás harsan újra, a Jerikói tömegben. De itt valami más
történik. Nem Zákeus kiált fel az életéért, nem ő keresi a
megoldást, hanem a megoldás talál rá: Jézus. Jézus az aki
kiállt Zákeusnak. De van még egy nagy különbség. Jézus nem
állít fel feltételrendszert, nem határozza meg azt, hogy milyen
körülmények, vagy tettek szükségesek ahhoz, hogy Zákeus
megmenekülhessen. Jézus nem feltételrendszert, hanem megoldást
kínál. Ezt mondja: „a te házadban kell megszállnom.”
„Kell” (eredeti szövegben: δεῖ) – ez egy olyan szó, ami
nem csupán szükségszerűséget, hanem elsősorban megmentő
határozottságot jelent. (Ez a szó szerepel a samáriai asszony
történetének az elején is – Jn 4. fejezete!)
„a
te házadban kell megszállnom.”
- ez a mondat fogja kimunkálni Zákeusban az elköteleződés
szavait: „Uram, íme, vagyonom felét a szegényeknek
adom, és ha valakitől valamit kizsaroltam, a négyszeresét adom
vissza neki.” Micsoda minőségi
változás ennek az embernek az életében! Micsoda munkája ez a
Krisztusnak és az ő beszédének! De a java még csak ezután jön:
„Ma lett üdvössége ennek a háznak”
Olyan jó lenne, ha nap mint nap elmondhatná ezt Krisztus valakinek.
„Ma lett üdvössége ennek a háznak”
- hiszen ez az egésznek a lényege, hogy leomoljanak a falak és
felharsanjon a Krisztusnak és az népének a hangja: ez az üdvösség
és szabadság napja!
Jerikó
a leomlott falak és a szívbe ért kiáltások városa. Vagy inkább
fogalmazzunk úgy, hogy a Krisztusban való lét a leomlott falak és
a szívbe ért kiáltások helye! Had' szólaljon meg bennünk a
Krisztus: „Ma lett üdvössége ennek a háznak”!
Ámen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése