Kivel döntesz? (Áhítat, EHE, Külsős Ifi, 2014.02.26.)

textus: Lk 12,22-32
22Tanítványaihoz pedig így szólt: „Ezért mondom nektek: ne aggódjatok életetekért, hogy mit egyetek, se testetekért, hogy mivel ruházkodjatok, 23mert több az élet a tápláléknál, és a test a ruházatnál. 24Nézzétek meg a hollókat: nem vetnek, nem is aratnak, nincsen kamrájuk, sem csűrük, Isten mégis eltartja őket. Mennyivel értékesebbek vagytok ti a madaraknál! 25De aggodalmaskodásával ki tudná közületek akár egy arasznyival is meghosszabbítani életét? 26Ha tehát a legcsekélyebbre sem vagytok képesek, miért aggódtok a többi miatt? 27Nézzétek a liliomokat, miként növekednek: nem fáradoznak, nem is fonnak, de mondom nektek, hogy Salamon teljes dicsőségében sem öltözött úgy, mint ezek közül bármelyik. 28Ha pedig a mező füvét, amely ma van, és holnap a kemencébe vetik, az Isten így öltözteti, mennyivel inkább titeket, kicsinyhitűek! 29Ti se kérdezzétek tehát, hogy mit egyetek, vagy mit igyatok, és ne nyugtalankodjatok. 30Mert mindezeket a világ pogányai kérdezgetik. A ti Atyátok pedig tudja, hogy szükségetek van ezekre. 31Inkább keressétek az ő országát, és ráadásul ezek is megadatnak nektek. 32Ne félj, te kicsiny nyáj, mert úgy tetszett a ti Atyátoknak, hogy nektek adja az országot!”



A Biblia sokat beszél arról, hogy a világ-anyagi javak túlzott szeretete, a felhalmozásra való hajlam és birtoklási vágy veszélybe sodorja az embert. Nem csupán azért, mert az Isten szemében ez nem kedves dolog, hanem önmagában is veszélyt hordoz, a környezetünkre és magunkra. (ld. a textust megelőző versek: Lk 12,13-21). De arról is beszél a Szentírás, hogy az anyagi javak birtoklása nem bűn, és annak drasztikus hiánya, a szegénység is pusztító lehet. Hibás az az elképzelés, hogy a kereszténység a totális szegénységet hirdeti (ld pl.: 1Tim 5,18). Ugyanis ez utóbbi gondolat, mármint a teljes és totális szegénység, ellentmond Isten gondoskodásának. Ezzel persze nem azt akarom mondani, hogy nincs szegénység a világban, bolond lennék ha ezt állítanám, csak azt mondom, hogy az Istennek nem akarata a gyermekei számára a nélkülözés, az éhezés, fizetetlen számlák stb. Csak éppen a világunkban jelenlévő bűnnek és gonoszságnak, tunyaságnak és még kitudja minek a folyománya a nélkülözés. Az alapigénk első üzenete tehát ez számunkra: az Isten gondoskodni akar az emberről!


Hogyan teszi ezt? Az ige az ember életét a madarakhoz és virágokhoz, meg a fűhöz hasonlítja. Jézus sohasem árul zsákbamacskát. Bár idén jóformán elmaradt a tél, de tudjuk nagyon jól, hogy az állatok és növények nagyon megsínylik a telet. A növények például kiszáradnak, elfonnyadnak, lehullajtják a leveleiket, szinte „meghalnak”. És törvényszerűen minden tavasszal felélednek. Jézus soha nem mondta azt, hogy a benne hívőknek minden fenékig tejfel lesz, hanem azt mondta, hogy az Atya gondoskodik róluk! De ennek formáját bizony ő választja meg. De legyünk biztosak abban: mindig eljön a tavasz!


keressétek az ő országát, és ráadásul ezek is megadatnak nektek.” Jó, hogyha tervezzük az életünk, jó, ha tudakozódunk, ha előrelátunk, de mindig tudnunk kell, hogy az elsődleges dolog, az Isten akaratának keresése kell, hogy legyen! Mert az Isten a rosszat és jóra tudja fordítani, de Őnélküle a jóból is lehet tragédia. Mert nem az a fontos, hogy mennyire nehéz a helyzet, vagy mennyire tervezünk, hanem az, hogy a gondoskodó Isten és az ő akarata ott legyen a döntéseinkben, az életünkben. Akkor nem kell félnünk! Ámen

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sült hal és reformáció (prédikáció, Reformáció ünnepe, 2020.10.31.)

Mi a különbség az evangélikus, a katolikus és a református úrvacsora/áldozás között? (Evlelkész podcast #13)

Jó, de mit jelent? (prédikáció, Ajka-Nemeshany-Pusztamiske, Szentháromság ünnepe utáni 13. vasárnap, 2016.08.22.)