Mondom, mondom, de mit? (az igehirdetésről és arról, ami nem az)
Sokakban felmerült
az igény, hogy milyen jó lenne, ha lenne valamilyen rövid írás
arról, hogy mit minek nevezünk, hogy a különböző
istentiszteleteken, egyházi alkalmakon, stb. elhangzott beszédeknek
milyen fajtái, formái vannak. Ez egy igen képlékeny téma, ti.
rengeteg fogalmat használunk, és így feltételezhetjük, hogy az
egyház igehirdetési élete sokszínű és változatos. És ez így
is van. A baj csak az, hogy mindenki mást ért az adott fogalmakon,
vagy mondjuk így csúnya szóval, „kategóriákon”. Ehhez
hozzájárul az is, hogy nem is nagyon lehet mindegyik formának
definíciót találni, vagy ha igen, akkor azok is személyenként
eltérőek. Így én is „eltérő” leszek és azt szeretném, ha
te is „eltérő” lennél, ugyanis olyan gyorsan változik minden
körülöttünk, hogy az igehirdető számára elengedhetetlen, hogy
megküzdjön ezekkel a helyzetekkel, és a megfelelő igehirdetési
formát válassza, vagy éppen újat találjon ki! Mind e mellett
szükségét érzem, hogy legyen valami, amitől el lehet térni. És
ez vonatkozik a klérusra és a laikusokra egyaránt. Hiszen
mindannyian igehirdetők vagyunk, legalábbis ha Krisztus-követőnek
valljuk magunkat.
Ez az írás nem
egy tudományos cikk, és nem is lexikon, hanem az általam tanultak,
olvasottak és tapasztaltak szavakba öntése. Lehet vele vitatkozni,
lehet nem egyetérteni! Bárcsak így lenne!
I. Az igehirdetés
II. Az igehirdetés
formái – fajtái szerint
III. Mi nem
igehirdetés?
IV. Az igehirdetés
formái – jellege szerint
I. Az
igehirdetés:
Amint azt a fenti
egyszerű ábrából látni lehet, két részre osztottam az egyházi
beszédeket: igehirdetésre és egyébre. Az első nagy kategóriánk
az igehirdetés. Igehirdetés nagyon sok minden lehet, a személyes
beszélgetéstől a vasárnapi szószéki szolgálatig.
Ahogyan maga
fogalom is mutatja: ige-hirdetés, azaz az Isten beszédének a
hirdetése. Így tehát kijelenthetjük, hogy minden igehirdetés,
ami a Szentírás igéin alapuló beszéd, amelynek célja, hogy a
hallgatót megerősítse, megszólítsa, tanítsa, feddje stb. (2Tim
4,2)
Ily módon az
igehirdetésnek rengeteg fajtája van. Ezek többségében nem
fordulnak elő „sterilen”, hanem szinte mindig „keverten”.
Egy kicsi ebből, egy kicsi abból. Mégis mikor készülünk az
adott alkalomra, akkor tisztában kell lennünk azzal,
hogy mire készülünk, hiszen a készülést és a szolgálat
lelkületét is alapvetően meghatározza, hogy minek szánjuk az
adott igehirdetést.
II. Az
igehirdetés formái, fajtái szerint
1. Prédikáció:
A
„legklasszikusabb” forma: a vasárnapi igehirdetés. Alapvetően
egy 10-30 perc hosszú igehirdetés, amely az egyházunk által
előírt perikópa alapján történik (többnyire). Ezen felül
esetleg hétközi (templomi) alkalmak igehirdetésit is nevezhetjük
prédikációnak, amennyiben nincsen semmilyen, az egyházi évtől
eltérő, különleges jellege.
A prédikáció
tartalmát tekintve egy komplex rendszer. Szemben mondjuk az
áhítattal, a prédikáció nem csak egy témát dolgozhat fel,
hanem akár kettőt, esetleg hármat, ha logikusan egymásból
következnek, egymásra épülnek.
2. Áhítat
Sokan, főleg nem
hívő barátaim szokták megkérdezni, hogy mi az az áhítat. Erre
én, azt szoktam mondani, hogy mini istentisztelet. Ez nyilván a legegyszerűbb válasz, és igaz is
meg nem is, ugyanis áhítatnak nevezzük magát az alkalmat és az
azon elhangzó igehirdetést is. Ez utóbbiról szeretnék egy-két
gondolatot megosztani.
Az áhítat egy
rövid 5-8 (nagyon max. 10) perces igehirdetés. Kapcsolódhat az
egyházi évhez (böjti, adventi stb. áhítat), alkalomhoz (ifi,
tábor, csendesnap, stb.), egy-egy gyülekezeti, vagy intézményi
program napszakához, ill. kezdetéhez-végéhez (reggeli, esti,
kezdő, záró áhítat) stb.
Alapvető
jellemzői, a rövidségén kívül, hogy tömör, egyszerű és
egy(!) téma, vagy ige köré épül fel. Nincsenek benne
„nagy csavarok”, kitérők, „közjátékok”, hanem egyenesen
jut el 'A'-ból 'B'-be. Úgy is mondhatjuk, hogy az áhítat legfőbb
jellemzője, hogy céltudatos. Ezt fel lehet építeni egy
képre, egy élményre, egy hasonlatra, egy szemléltető eszközre,
vagy magának a textusnak az ívére.
3. Kazuálé
A „kazuálé”
szó maga, csakúgy, mint az „áhítat” jelenti magát az
alkalmat és az azon elhangzó igehirdetést is, éppen ezért talán
célszerűbb a „kazuális prédikáció” vagy „kazuális
igehirdetés” kifejezést használni. De mit is jelent ez?
Kazuális
szolgálatnak nevezünk minden olyan alkalmat, ami nem
„rendszerinti”, hanem „eseti” alkalom. Ezekhez
tartoznak hagyományosan azok a papi feladatok, amiket általában a
nem egyházközeli emberek is fel tudnak sorolni, mint a klérus
feladata: keresztelés, esketés, temetés és a konfirmáció.
Tágabban értelmezve azonban, minden a hagyományos vasárnapitól
eltérő szolgálatot kazulénak (is) nevezhetünk.
Ezeken az
alkalmakon elhangzó kazuális prédikációk radikálisan
kontextuálisak, azaz a környezethez, a hallgatósághoz, az esethez
igazodnak. Pl. a temetésen a vigasztalás a feladatunk és a
feltámadás ígéretének hirdetése.
Ezeken az
alkalmakon, sok esetben nem is ismerjük azokat, akik felkérnek a
szolgálatra, addig, amíg fel nem kérnek. Éppen ezért a kazuális
prédikációnál (hallgatósága
tekintetében) nem támaszkodhatunk előismeretekre. Úgy kell tehát
az igét hirdetni, hogy az mindenki számára befogadható és
érthető legyen, legyen az egyháztag,
vagy sem.
4. Evangelizáció
Az evangelizáció
jelentése, más néven „evangelizációs prédikáció”
jelentése: missziói igehirdetés. Valójában minden igehirdetés
missziói, hiszen „tetszett Istennek, hogy az igehirdetés
bolondsága által üdvözítse a hívőket.” (1Kor 1,21)
Azonban mégis azt kell mondanunk, hogy van olyan igehirdetési
forma, amelynek kifejezett „célja”, hogy a hitet ébressze.
Persze, ez nyilván a Szentlélek munkája, de mi eszközök vagyunk
ebben.
Hagyományosan
hosszabb lélegzetvételű, mint egy vasárnapi prédikáció, de
igazából bármilyen hosszú, vagy rövid lehet. A lényeg az, hogy
rámutat a Keresztre, Krisztus váltságművére, és arra bátorítja
a hallgatóságot, hogy fogadják azt el sajátjuknak, magukra
érvényesnek. Magyarul: megtérésre buzdít.
5. Meditáció
A meditáció,
avagy „elmélkedés”, egy nagyon ősi formája az igehirdetésnek.
Van, hogy van textusa, van, hogy nincs. Minden esetben egy vagy több
képet fejt ki, gondolatszerűen. Elmélyülést munkál és/vagy
feltételez. Az érzelmekre hat, elsősorban befelé fordítja a
figyelmet, bűnbánatra, az Istenben való elmélyülésre, a
megváltás, vagy az üdvtörténet egy szakaszának végiggondolására
stb. indít.
Fontos megjegyezni,
hogy a meditáció önálló műfaja az igehirdetésnek, nem
helyettesíthető és nem helyettesíti a prédikációt, az
áhítatot, az evangelizációt, hanem esetleg illusztrációként,
vagy az üzenet elmélyítése érdekében kiegészítheti.
6. Bizonyságtétel
Több igehirdetőnél
is hallottam már a szószéki szolgálat kezdéseképpen,
kiegészítve, vagy helyettesítve az apostoli üdvözletet
(„kegyelem néktek és békesség Istentől, a mi Atyánktól és
az Úr Jézus Krisztustól” 1Kor 1,3; Ef 1,2; Fil 1,2 stb.),
hogy „hallgassátok meg a mai bizonyságtételemet”! Miért baj
ez? Azért, mert a prédikáció, vagy áhítat nem az én
bizonyságtételem, hanem Isten igéjéről való beszéd. Nyilván,
én erről az igéről teszek bizonyságot, de az én
bizonyságtételem nem lehet az egész prédikáció, vagy az egész
áhítat, mert a bizonyságtétel más műfaj. Tény, hogy a
bizonyságtétel is igehirdetés, de nem prédikáció, nem áhítat
és nem evangelizáció. Képezheti ezek részét, de nem lehet
közéjük egyenlőségjelet tenni.
A bizonyságtétel
(ha mint igehirdetési műfaj gondolunk rá), mindig egy, vagy több
személyes élményből fakad. A bizonyságtevő az Isten megmentő
szeretetéről, kegyelméről tesz bizonyságot azáltal, hogy
ezekhez kapcsolódó tapasztalatait megosztja a hallgatóságával.
Ehhez igéket kapcsol, amelyek az adott élményben szerepet
játszottak, vagy utólag „magyarázzák”, „letisztázzák”
az eseményt.
Hagyományosan
kétféle bizonyságtétel van. Az első a megtérésről való
bizonyságtétel, (hogyan talált rám az Isten), a második pedig
egy éppen aktuális élményt dolgoz fel, amelyen megmutatkozott az
Isten kegyelme, segítsége stb.
7. Szabad beszéd
Furcsának hathat
ez a pont: „szabad beszéd”! Pedig a szolgálat során meglepően
sokat találkozunk ezzel a formával. Úgy is mondhatnám, hogy
„spontán prédikáció”. Sokszor kerülhetünk olyan
helyzetbe, hogy egy esemény, egy látogatás, vagy egy beszélgetés
alkalmával „prédikálnunk” kell! Nem bizonyságot tenni, nem
evangelizálni, hanem prédikálni.
Egy radikális
példa: az adott településen új buszpályaudvart (dunántúliak:
buszvéget) emeltek, és meghívnak, hogy legyél ott, mint a
település lelkésze. Ott helyben pedig megkérnek, hogy mondj ezzel
kapcsolatban pár gondolatot. Mit teszel? Megteheted, hogy
visszautasítod. Megteheted, hogy, mint a település speciális
hivatást gyakorló polgára, méltatod az épületet, és együtt
örülsz a többi polgárral. Vagy megteheted, hogy prédikálsz,
mint a település lelkésze. Persze nem durván, nem nyomulósan, és
főleg nem hosszan, hanem rávilágítasz arra, hogy milyen jó, hogy
van ez az új buszpályaudvar és milyen jó, hogy ezért az Istennek
is hálát adhatunk stb. Ez persze egy radikális és veszélyes
példa, mert könnyen úgy tűnhet, hogy a lelkész kiszolgálja a
regnáló hatalmat, de fel kell készülni arra, hogy nem példa
nélküli az ilyen eset, sőt...
Itt muszáj
megjegyeznem, hogy vis major esetét kivéve, semmilyen indokkal nem
lehet egy spontán beszédet igazolni és az igehirdetésre való
készülést mellőzni, amennyiben van rá lehetőség!
8. Igeolvasás
Bizony, az
igeolvasás is lehet igehirdetés, ha hangosan olvassák. Volt olyan
élményem, amikor egy alkalomra megírtam egy áhítatot, de egy
váratlan, aznap történt haláleset miatt a gyülekezetben, már
nem érdekelt senkit a mondanivalóm, hanem a vigasztalás igéire
volt szükség. Nem akartam (nem is tudtam volna) semmi „okosat”
mondani, hanem egyszerűen csak Jézus szavaira hagyatkoztam,
felolvastam a főpapi imát (Jn 17). Többet ért minden előre
megírt áhítatnál...
+1. Igeszolgálat
Azért +1, mert ez
nem külön forma, hanem vagy az igehirdetés, vagy a prédikáció
szinonimájaként szokták használni.
III. Mi nem
igehirdetés?
„Minden lehet
igehirdetés.” - hallottam már sokszor. Szerintem ez nem igaz!
Számomra az igehirdetés mindig Isten igéjéhez kapcsolódik,
és nem csak úgy érintőlegesen, vagy éppen képletesen, hanem szó
szerint! Az igehirdetésben mindig hangzik Isten igéje, tisztán!
Biztos, hogy vannak, akik nem értenek velem egyet, de számomra pl.
egy megkapó táj, vagy egy csodaszép fénykép nem igehirdetés.
Dicsérheti az Istent, elmondhat róla dolgokat, felé fordíthatja a
figyelmünket (Róm 1,20), de attól még nem igehirdetés.
1. Előadás
Egy igehirdetésnek
bátran részét tudja képezni egy kis kortörténet,
egyháztörténet, vagy irodalom, de az igehirdetés nem
kortörténeti, egyháztörténeti, vagy éppen irodalmi előadás!
Egyrészt mert nem az, másrészt, egy szint után nem értik, és
egy idő után pedig abszolút nem érdekli a gyülekezetet, mert nem
ezért jönnek.
2. Beszéd
Sok szolgálattevő
beleesik abba a hibába, hogy azt hiszi, hogyha egy beszéd elé
textust rak, akkor az rögtön igehirdetéssé válik! Hát nem! Egy
gyülekezettörténeti, vagy egy nemzeti ünnepen megemlékező, vagy
egy múltban élt evangélikust méltató stb. beszéd nem válik
igehirdetéssé egy textustól. Megvan a beszédnek is a helye és az
ideje, de ne gondoljuk, és ne is nevezzük igehirdetésnek!
3. Exegézis
Az igehirdetésre
való készülésnek az egyik legfontosabb állomása az exegézis. De egy textusnak vagy témának nyelvészeti-teológiai stb. vizsgálata,
még csak egy „nyers” anyag, amit „meg kell főzni” a
gyülekezet számára. Nem azért mert a gyülekezet buta, hanem
azért, mert az igehirdetés nekik szóló evangélium, nem pedig a
mi tudományos felkészültségünk és rátermettségünk
bizonygatása.
Másrészről az
igehirdetésben nem hangzik el minden, ami az exegetálás közben
felmerül, főleg egy hosszabb szakasznál. Az is művészet, hogy a
Lélek segítségével, hogyan tudja az ember megszűrni azt a sok
információt, ami egy adott szakaszban van, és kiválasztani a
legmegfelelőbbet, amire a gyülekezetnek éppen akkor szüksége
van! Az Úr adjon ehhez bölcsességet!
4. Mese
Áhítatokat
kiváltandó szokott előfordulni, ifitáborban, csendesnapon stb.,
hogy az igehirdető talál, vagy hall egy történetet, mesét,
sztorit, ami (jobb esetben) passzol ahhoz, amit ő mondani szeretne,
vagy (rosszabb esetben) egyszerűen készületlen és gyorsan kell
valami. Felolvas egy textust és hozzá a történetet, és
(látszólag nagyon bölcsen és felnőtten) rábízza mindenkire,
hogy hogyan értelmezi a valós, vagy vélt kohéziót az alkalom
jellege, a textus és történet között.
Ez nem igehirdetés,
hanem egy olcsó és méltatlan megoldás! Persze, tisztelet a
kivételnek! Van olyan, hogy egy történet vagy mese tényleg „tud
prédikálni”, de tapasztalatom szerint, ez elenyésző százalékban
előre tervezett, szándékos és indokolt.
5. Parafrázis
Jellegzetesen két
fajtája van a parafrázisnak, az egyik szándékos, a másik
tudattalan. A szándékos az, amikor a szolgáló gyárt egy konkrét
parafrázist a textusra, vagy pedig úgy mondja el a történetet,
mintha az ma játszódna (pl. olyan szavakkal, szereplőkkel,
helyszínekkel stb.). Ezzel nincs is semmi baj, egészen addig a
pontig, ameddig nem ez adja az igehirdetés tartalmi gerincét.
Bátran használjuk ezt a formát is, de „csupán” szemléltető
jelleggel.
A másik formája a
tudattalan. Ez talán egy kicsivel veszélyesebb is. Ez nem jelent
mást, minthogy elmondjuk a textust még egyszer (kicsit bővebben),
a saját szavainkkal. Van olyan, hogy meg kell tennünk, mert a
mondanivaló igényli, de önmagában ezt ne nevezzük
igehirdetésnek.
IV. Az
igehirdetés formái, jellege szerint
Evangélikus
egyházunkban perikópa rendszer szerint mennek a prédikációk és
sokszor az Útmutató az, amit használunk az egyéb alkalmak
vezérfonalaként. Ennek – sok előnye mellett – hátránya is
van. Mégpedig az, hogy indokolatlanul egysíkú az igehirdetések
jellege. Ezért tartom fontosnak, hogy (nagyon röviden) erről is
beszéljünk.
1. Homília
A homília a
textuális igehirdetés, ez a legelterjedtebb forma a mai magyar
evangélikusságban. Öröm azt látni, hogy ennyire elkötelezett az
egyházunk a Szentírás iránt.
A homília tehát
egy kiválasztott, vagy kijelölt bibliai szakasz alapján történik,
követi annak vonalát, tartalmát és arra koncentrál, a benne
rejlő üzenetet próbálja közvetíteni.
2. Sermo
A sermo a
témaprédikáció. Nem egy kiválasztott textus alapján történik,
hanem egy témát vet fel és megvizsgálja az „egész”
Szentírást, hogy mit mond erről a témáról.
Egyházunkban ritka a sermo, de sokkal sűrűbben
előfordul, mint gondolnánk. Ugyanis az a skizofrén helyzet állt
elő, hogy a gyülekezeti élet megkívánná a sermot, (pl.: ha a
templomfelújításra készülünk, akkor az adakozást, mint olyat,
jó lenne megvizsgálni a Szentírásban, hogy a gyülekezet, tudja
hogyan viszonyuljon ehhez a dologhoz), de köt bennünket a a
vasárnapi perikópa (márpedig vasárnap van ott a gyülekezet
legnagyobb nyilvánossága, tehát itt van értelme egy témáról beszélni),
így a lelkész felolvassa textust és belepasszírozza a témáját.
Vagy egyszerűen nem arról beszél, ami a textusban van!
Ez nem jól van így. Az igehirdetők missziójának kell lennie, hogy visszaállítsuk a becsületét a téma-igehirdetéseknek, főleg a témaprédikációnak. Tudnunk kell a gyülekezet kontextusát figyelembe véve adott esetben bátran elmondani egy-egy témaprédikációt.
Ez nem jól van így. Az igehirdetők missziójának kell lennie, hogy visszaállítsuk a becsületét a téma-igehirdetéseknek, főleg a témaprédikációnak. Tudnunk kell a gyülekezet kontextusát figyelembe véve adott esetben bátran elmondani egy-egy témaprédikációt.
3. Posztilla
A
szentírásbeli helyek felolvasása (főleg
evangéliumi részek -
post illa verba evangelii) után mondott magyarázat. Így
gyakorlatilag, minden textuális igehirdetést és (formailag nem
prédikácó-szerű) igemagyarázatot (is) nevezhetünk posztillának.
+1. Tanítás
Számos alkalommal
a prédikáció, vagy általában az igehirdetés szinonimájaként
használják a „tanítás” szót. Ez persze részben igaz, de nem
fedi teljesen a valóságot. A tanítás külön kategória, mégpedig
egy tudatos terv alapján történő lelki „nevelése”,
„fejlesztése” a hallgatóságnak. Lehet sermo és homília is.
*
Remélem, hogy ez a
kis írás segítséget jelent majd neked abban, hogy eligazodhass az
igehirdetés világában. De szeretném kijelenti, hogy ez nem
„szentírás”! Másképp is használhatod ezeket a fogalmakat, csak mindig maradj
következetes.
Áldott
szolgálatot!
„legyen
gondod az Írás felolvasására, az igehirdetésre, a tanításra”
(1Tim
4,13)
Tetszik az írásod. Rávilágít egy csomó dologra, ami nem volt tiszta...
VálaszTörlés